trachycarpus fortunei kopen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei kopen

Berichtdoor ada op 28 aug 2015 12:18

Ik ben bij een kweker geweest om te kijken naar zo'n mooie palmboom, die zou mijn tuintje (12x5mtr) middelpunt moeten worden.
Maar zag dat alle palmen al gele puntjes hadden op de uiteinde van de bladeren.
Is dat normaal of is dat een slecht voorteken??
De palmen stonden binnen waar het heel vochtig luchtklimaat heerste.
Mijn vraag is dan: Kan ik zo boom buiten in mijn tuintje in leven blijven of moet ik verder gaan kijken. :? :roll:
Heb een zware kleigrond, de kweker zei geef niet als de palm maar genoeg schoon water krijgt.
1 blikvanger is mooier dan een volle rommelige tuin.
ada

0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei kopen

Berichtdoor DrRossi op 28 aug 2015 13:53

Hoe groot is de palm die je wilt kopen?
Gele punten is niet erg, als de speer/nieuwe bladeren maar wel groen zijn.
Je ziet vaak palmen te koop aangeboden die een lange dunne stam en lange stelen van de bladeren hebben.
Deze palmen zijn vaak in kassen gekweekt. De temperatuur in de kassen is te warm voor een Fortunei.
De kweker wil dan snel groei, om natuurlijk zo snel mogelijk een grote palm te kunnen verkopen.
Bij een wat grotere palm moet je dus kijken naar een wat dikkere stam.
Dus dat is wel iets om aan te denken.
Ook raad ik je aan om de palm in het voorjaar te planten. In de maanden daarna kan deze dan aan zijn wortelgestel werken en zodoende goed geworteld de winter in gaan.
Een Fortunei houdt in de zomer wel van water, maar niet van natte voeten.
DrRossi

1 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei kopen

Berichtdoor rice op 28 aug 2015 22:02

Ik zou het mooiste en gezondste exemplaar kiezen dat je kunt vinden met hooguit 50 cm stam, oftewel een beginnende stam. Deze exemplaren groeien verreweg het best en snelst is mijn ervaring. In NL krijgt de fortunei een dikke stam en volle kroon als ie het naar zijn zin heeft. Zodra de plant na een jaar of twee goed aanslaat zal ie als een speer groeien en de meeste grote palmbomen van de kweker inhalen.
Uitplanten liefst op tijd in het voorjaar (begin april) zodat de plant een heel seizoen heeft om aan te slaan.
rice

33 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen