Washingtonia filifera of Washingtnia robusta. Welke best?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia filifera of Washingtnia robusta. Welke best

Berichtdoor ick op 22 sep 2015 15:22

Heel mooi! En wat een supergroei! Maar beschermen lijkt me best een drama...
Als ik die explosieve groei zo zie, ben ik blij dat mijn exemplaren in kuip staan. Ik vind dat die al zo hard gaan. De grootste past al bijna niet meer op zijn overwinteringsplekje.
Maar jouw exemplaar is wel erg mooi!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor shusui op 22 sep 2015 17:55

Ik heb ze beiden gehad hier in de tuin.
W.filifera heb ik ooit gekocht met een 60cm stam voor 50€, koopje dus.
Deze heeft buiten 2 winters overleefd in een zeer groot hok met gloeilampen als verwarming. Tot de winter 08-09 kwam… Het hok was te groot om vorstvrij te kunnen houden, of mijn warmtebron gaf niet genoeg, zo kan je het ook bekijken…
Na de vorstperiode kleurde het blad grijs bruin achtig, het groeipunt kwam er volledig uit in het voorjaar en het was gedaan er mee.
Ik heb er zeer lang spijt van gehad want het was op dat moment mijn grootste en zeker ook mooiste palm. (Volgens mij veel mooier dan W. robusta)
Wat fotokes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het grote hok. Merk op, links op de foto zie je een kleine tipi, daaronder zit mijn toen nog kleine Phoenix canariensis. Deze heeft de killerwinter wel overleefd. Dit was voor mij de doorslag om sindsdien geen omslachtige hokken meer te bouwen, maar slechts kleine compacte tipi’s waar veel minder werk aan is.
Afbeelding

In 2009 (dus net na de killerwinter, das durven hé :) ) heb ik een kleine W.robusta met beginnend stammetje van 30cm uitgeplant. Deze heeft tot nu toe gewoon goed gegroeid maar absoluut niet vergelijkbaar met de groeisnelheid van sommige kleppers hier op het forum zoals bv bij Wilfried.
Deze palm heeft het jaren goed gedaan, altijd beschermd met een tipi en lichtslang.
Tot afgelopen winter, jawel, de winter waarin het bijna niet gevroren heeft…
Dit voorjaar bij het uitpakken was de speer lelijk en enkele weken later kon ik ze er uit trekken.
Tot nu toe zit er nog altijd geen beweging in. Het oude blad staat er nog op en is gezond.
Dus deze winter moet het toch het vocht geweest zijn wat deze robusta de das omgedaan heeft…
Hij krijgt nog even de kans om groei te vertonen. Als hij zich voor de winter niet herpakt wordt hij niet beschermd en heb k volgend jaar plaats voor wat anders ;)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 22 sep 2015 20:12

Om het hok niet te groot te maken doe,ik er alle buitenste bladeren af en behoud ik de speer en 5 à 6 bladeren, die ik samenbind. Rond de stam gaat er een Bekaertdraad die ik volstouw met droge bladeren en droog gehaksel. Rond de bladeren komt er vliesdoek, daarrond een lichtslang of waarschijnlijk deze winter een warmtekabel met thermostaat op 1° (aan) en 2°(uit) Rond dit allemaal komen 5 lange bamboestokken met daarrond een bubbelfolie en om het geheel droog te houden gaat er een big bag over.
Het verlies van die afgesneden bladeren is tegen eind juni al bijna niet meer te zien.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 22 sep 2015 21:19

Beide washies zijn erg mooi Wilfried en Shusui.

Toch wel een tegenvaller van die mooie filifera. Hij ziet er behoorlijk filifera uit en
ik had meer hardheid verwacht met een hok en een paar lampen, ook al was 2008/2009 best koud (-8-9?).
Dat je robusta kapot is gegaan met een tipi en lichtslang is helemaal opvallend na afgelopen winter. Misschien waren ze beiden toch wat klein qua stamafmeting (50cm?)

Ik denk dat de afmeting van de stam wel een rol speelt om enige hardheid te krijgen. Ik heb wel eens eerder laten zien dat een washy met circa 10 meter stam de winter van 2008/2009 in de kwakel wel overleefd heeft (circa -8) in een pot. Maar ja, dat is ook niet echt bruikbaar.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor shusui op 22 sep 2015 22:33

Axel Amsterdam schreef:Beide washies zijn erg mooi Wilfried en Shusui.

Toch wel een tegenvaller van die mooie filifera. Hij ziet er behoorlijk filifera uit en
ik had meer hardheid verwacht met een hok en een paar lampen, ook al was 2008/2009 best koud (-8-9?).
Dat je robusta kapot is gegaan met een tipi en lichtslang is helemaal opvallend na afgelopen winter. Misschien waren ze beiden toch wat klein qua stamafmeting (50cm?)

08-09 was idd best koud, 7 januari 09 was de koudste nacht, geen -8 maar wel -20.1°C in thermometerhut en -28°C vlak boven de sneeuw gemeten in weerstation enkele km verderop. In eigen tuin gaf thermometer -21°C aan. Best koud dus... :(
Er hing geen thermometer in het hok, maar in de onverwarmde en met sneeuw bedekte tunnelserre wel en daar vroor het toen -12°C in ! Dus het moet wel redelijk hard gevroren hebben in het hok, die paar gloeilampen waren veel te weinig voor die ruimte (maar wie verwacht er nu ook -20...)

De W. robusta had ondertussen een kleine meter stam en stond dus al van 2009 in volle grond en heeft ook zeer koude winters meegemaakt, maar wel met betere bescherming en vrijwel geen of weinig schade gehad. (bv -19.2°C op 4feb 2012 en -13°C op 13 maart 2013)
Waarom hij dan ineens in een kwakkelwinter het loodje legt kan ik echt niet vatten.

Maar als je een Washingtonia durft uitplanten moet je tegen je verlies kunnen zeker, vroeg of laat loopt het toch fout, maar voor zolang het duurt heb je een mooie snelgroeiende palm in je tuin.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 22 sep 2015 22:50

That ,s the spirit Sven
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 sep 2015 07:38

Ah ok, -20C
Dat is inderdaad wat anders. :shock:
Hoeveel had de filifera dan overleefd in de winter ervoor Shusui? Want dat is dan wel interessante info over een filifera die voornamelijk droog heeft gestaan.

Wat betreft de robusta, kan het zijn dat je juist de afgelopen winter nauwelijks de warmte bron hebt aangezet in tegenstelling tot andere jaren? Dan was het misschien er lang nat binnen, zonder droogperiode.
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 23 sep 2015 07:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 sep 2015 07:41

Die kwakkelwinters zijn juist heel vervelend voor veel palmsoorten die van droogte houden. Normaal houdt je door bijverwarming de lucht in je bescherming relatief droog. Maar in kwakkelwinters staat de verwarming in je verpakkingen zelden aan en hoopt het vocht op en staat je palm continu in vochtige lucht. Ik denk dat een Washingtonia daar echt niet tegen kan. Net zoals bijvoorbeeld een Trithrinax campestris. Extra ventileren in kwakkelwinters is echt een must en verwarmen tijdens natte en koele perioden toch ook. Dit is ook weer een van die dingen die tot een nare verassing kunnen leiden. Het heeft me wel vaker schade opgeleverd. Ik vind het altijd een uitdaging om een kleine verpakking te maken waarin je dus met weinig wattage voldoende warmte kunt genereren (en dus ook de kosten binnen de perken kunt houden), maar waarin je ook goed kunt ventileren. Lukt niet altijd, maar het gaat steeds beter.
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen