Ik heb ze beiden gehad hier in de tuin.
W.filifera heb ik ooit gekocht met een 60cm stam voor 50€, koopje dus.
Deze heeft buiten 2 winters overleefd in een zeer groot hok met gloeilampen als verwarming. Tot de winter 08-09 kwam… Het hok was te groot om vorstvrij te kunnen houden, of mijn warmtebron gaf niet genoeg, zo kan je het ook bekijken…
Na de vorstperiode kleurde het blad grijs bruin achtig, het groeipunt kwam er volledig uit in het voorjaar en het was gedaan er mee.
Ik heb er zeer lang spijt van gehad want het was op dat moment mijn grootste en zeker ook mooiste palm. (Volgens mij veel mooier dan W. robusta)
Wat fotokes:
In het grote hok. Merk op, links op de foto zie je een kleine tipi, daaronder zit mijn toen nog kleine Phoenix canariensis. Deze heeft de killerwinter wel overleefd. Dit was voor mij de doorslag om sindsdien geen omslachtige hokken meer te bouwen, maar slechts kleine compacte tipi’s waar veel minder werk aan is.

In 2009 (dus net na de killerwinter, das durven hé

) heb ik een kleine W.robusta met beginnend stammetje van 30cm uitgeplant. Deze heeft tot nu toe gewoon goed gegroeid maar absoluut niet vergelijkbaar met de groeisnelheid van sommige kleppers hier op het forum zoals bv bij Wilfried.
Deze palm heeft het jaren goed gedaan, altijd beschermd met een tipi en lichtslang.
Tot afgelopen winter, jawel, de winter waarin het bijna niet gevroren heeft…
Dit voorjaar bij het uitpakken was de speer lelijk en enkele weken later kon ik ze er uit trekken.
Tot nu toe zit er nog altijd geen beweging in. Het oude blad staat er nog op en is gezond.
Dus deze winter moet het toch het vocht geweest zijn wat deze robusta de das omgedaan heeft…
Hij krijgt nog even de kans om groei te vertonen. Als hij zich voor de winter niet herpakt wordt hij niet beschermd en heb k volgend jaar plaats voor wat anders