Boomvarens overwinteren in donkere schuur

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvarens overwinteren in donkere schuur

Berichtdoor Tommie36 op 04 okt 2015 10:47

Hallo,

Ik heb een aantal boomvarens (mn.cyathea's) in pot. De grootste is een Cyathea Brownii van +- 3 m incl. blad. Voor de overwintering maakt ik gebruik van de hoge (houten) schuur in m'n achtertuin. De schuur is onverwarmd, maar als de temperatuur onder de 0 graden dreigt te komen warm ik wel wat bij. Dat is gelukkig niet vaak nodig. Ivm het gebruik van het oppervlakte worden de veren samengebonden. De schuur heeft een raam, maar eigenlijk is het gewoon heel donker. Ivm de luchtvochtigheid staan de kleintjes in een met plastic afgezet hoekje waar het extra vochtig is, zonder dat de rest van de schuur gaat schimmelen :). De grotere staan gewoon in opgebonden in de schuur. Daar overwinteren ze dan voor 4 maanden.......

Voorgaande jaren is dat best aardig gegaan, maar er drogen uiteindelijk aan het eind van de winter nog best wel wat bladeren in. Dat is jammer. Nu ben ik voor komende winter aan het kijken hoe ik e.e.a. kan verbeteren. Ik kan alleen nog niet duidelijk terug vinden wat de ideale temperatuur is om de cyathea's bij te overwinteren en hoeveel licht belangrijk is????

Ideeen zijn welkom!

Groeten,
Tom
Tommie36

0 bedankjes

Re: Boomvarens overwinteren in donkere schuur

Berichtdoor Sharon-vds op 04 okt 2015 11:14

Zelf heb ik ze op de zolder staan rond de 10 graden. Het is ook belangrijk om te zorgen dat de kluit vochtig blijft. Het verschilt ook welke Cyathea je hebt. Mijn brownii en cooperi verliezen altijd wel wat veren, en andere zoals de revolvulum en tomentosissima hebben nergens last van.

Het is best moeilijk, te warm en alles groeit langzaam door, te koud en te weinig licht en je verliest veren.

Maar Eduard zal je vast goede raad geven, hij is de boomvaren expert hier ;)
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 okt 2015 11:29

Je kunt de boomvarens ook zo lang mogelijk buiten laten en alleen bij kans op vorst tijdelijk in de schuur zetten. Mijn Chamaerops en Trachycarpus in kuip gaan bij vorst enkele dagen tot weken de garage (5°C) in met net voldoende licht voor orientatie. Als dat niet mogelijk is probeer dan de temperatuur in de schuur zo laag mogelijk te houden (vorstvrij) bijvoorbeeld door de deur geregeld open te zetten. Daarmee verlaag je tevens het risico van schimmelvorming. Gebruik geen plastic als inpakmateriaal maar iets dat goed ventileert, een rietmat of geweven doek.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 okt 2015 11:31

Hoi Tom, ik overwinter al jaren lang op 3 verschillende locaties en heb daar het een en ander van opgestoken, als je veel grote potten en kuipen hebt staan hoef je bijna niets te doen aan de vochtigheid die blijft meestal wel hangen bij 95% wel moet je de koppen en stam, kluit niet laten uitdrogen, grote boomvarens kunnen veel meer hebben dan kleintjes in de winter periode, het apart zetten van die kleintjes is ook goed zo blijft het daar extra vochtig.

Het is wel verstandig om met een tafel ventilator of op poot staande ventilator [draaiend] te werken de lucht moet in beweging blijven i.v.m. schimmel, ik zet het op een tijdklok en laat om het kwartier de ventilator draaien 24 uur door.
Ook heb ik een grote raamventilator gekoppeld aan een hygrostaat schakeling die aanslaat als het te vochtig wordt, [instelbaar]

Het licht is wel belangrijk als je het blad wilt behouden, is er te weinig licht dan gaan de bladeren op een gegeven moment verwelken en sterven af en verdrogen, ik heb in alle stallingen genoeg licht en dan behoud je alles!, Soms heb je wel wat schimmelplekjes in het opgebonden blad dat krijg je meestal als er weinig wordt gestookt dan verdampt minder.

De temp is ook afhankelijk van de t. buiten hier varieert tussen +1ºC en 8ºC ik krijg geen zon op de serre's in de winter wat de temp. aardig stabiel houd, krijg je wel zon dan schiet de temp te zeer omhoog wat weer snel voor uitdroging van de stammen kan lijden!,
kale stammen zijn dan wel weer prima donker te stallen, dat spreekt voor zich.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Tommie36 op 04 okt 2015 21:28

Dank voor de reacties. Voor aanstaande winter zal ik eens wat licht proberen toe te voegen via een TL-balk. Wellicht helpt dat.

Ik heb zo afgelopen winter 4 maanden opgebonden in de schuur gehad. Het gaat me niet lukken ze in de winter steeds weer uit de schuur te halen. Ik woon in het midden van het land met een tuin op het noorden, er zijn hier te veel vorstnachten de hele winter door.

@Eduard; hoe lang heb jij de planten opgebonden achter elkaar in je kas staan?
Tommie36

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 okt 2015 21:39

Geen ervaring met andere soorten, maar een Dicksonia opgebonden in totale duisternis buiten houdt het prima de hele winter uit. Maar bij uitpakken is het blad toch bijzonder kwetsbaar voor verbranding. Ik vind het taaie rakkers!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 okt 2015 21:57

Hoi Tom, met een gemiddelde winter gaan ze half November naar binnen en staan ze tot eind Maart, dus ja zo'n 4 maanden, en hier brand geen blad weg Dennis, dat komt omdat ze geen licht krijgen in jouw geval! Heb vaak wel tot 50 veren aan mijn D.A. 2 jaar geleden is de laats genoemde niet binnen geweest net zoals de C.australis, ze bleven goed door de zachte winter maar vraag niet hoe! Het herfst en winter weer laat zijn sporen achter door veel regen nat en koud en niet te vergeten de stormen, in het voorjaar waren alle veren van de genoemde planten zo verweerd dat ik alles in fases heb weggehaald, nu gaat alles weer mooi naar binnen en komen ze even mooi naar buiten, ze moeten dan wel de eerste weken uit de zon staan, uiteraard gaat de laatste kroon verloren over het jaar maar daar komt de nieuwe voor in de plaats.
Tom ik had goede ervaring met de daglicht tl buizen, ik weet alleen de kleurnummers niet meer, ik heb er ook mee gewerkt in de tijd dat ik nog geen serres had, ze branden toen 7 a 8 uur per dag, succes.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor blackdisque op 10 okt 2015 09:35

Iemand al geprobeerd met led strips of een led spot?
blackdisque

1 bedankjes

Berichtdoor tbird44 op 25 okt 2015 08:10

Ik heb de mijne op zolder onder led tls hangen
2 lampen van 1.2m branden 6 uur per dag
en de meeste van mijn planten staan daaronder
tbird44

13 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens