Alpinia zerumbet variegata

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Alpinia zerumbet variegata

Berichtdoor veronique op 05 okt 2015 11:02

GeL schreef:
mayja1 schreef:Het is het beste deze plant niet te laten afsterven in de winter.

Bloei vindt namelijk plaats op de oude groei, dus uit de stengels die zich het jaar daarvoor hebben gevormd.

Klopt, ik haal mijn Alpinia's net voor de vorst uit de grond, pot ze meteen op (zonder extra water te geven) en zet ze in de overwinteringskas die op 5 graden wordt gehouden. Enkel op die manier kan je bloei krijgen. Je hebt meteen ook veel voorsprong door de plant grootte.

Gr,
Michel

Dus eigenlijk moet je ze in het licht en rond de 5 graden overwinteren met matig water(als er groei is) of niets water?
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 05 okt 2015 11:17

Ik heb hem ook .Vind hem schitterend maar het is een trage groeier als ik hem vergelijk met de meeste andere gembers .
heb deze alpinia zerumbed nu voor het derde jaar en steeds uit de volle grond met grote kluit in pot inclusief alle stengels er nog op overwinterd maar bloei blijft uit .
Staat hier ook onder de bamboe met veel licht maar geen scherpe zon .Had 1 stengel die middag zon opving en die was helemaal verbrand dus geen plant voor scherpe zon .
Ben benieuwd of ik hem ook nog een keer in de bloei krijg ,volgens mij is dit een hele moeilijke bloeier .
Staat hier wel op een vrij koele plek .
Ga een deel van de plant volgend jaar op een andere plek in de tuin proberen

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor GeL op 05 okt 2015 12:16

Staat sinds dit jaar niet meer in de tuin maar in de warme kas tussen al mijn andere gembers. Groeit met genoeg meststof redelijk hard én vooral vééél mooier. Wil wel eens (zoals andere gembers) het blad dichtknijpen als die in de volle zon staat. Indien deze goed vochtig staat kan het uiteraard geen kwaad en verbrandt er niks. Het blijft inderdaad een moeilijke bloeier, alleszins buiten in volle grond.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 05 okt 2015 15:55

In de kas doen ze het inderdaad heel goed .In de vlindertuin( kas) in Artis hebben ze deze plant als ondergroei
en ze groeien daar weelderig. Houd van veel warmte al doet de naam alpinia dat niet vermoeden .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers