musella lasiocarpa in kuip.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

musella lasiocarpa in kuip.

Berichtdoor davea op 12 okt 2015 11:05

Hoi allemaal,

er staat nu een Musella op balkon. Er staat een grote stronk in het midden en er komt een puntje van een nieuw blad uit. Echter door de koude, groeit deze niet verder uit. Met als gevolg dat hij niet zal bloeien toch? want dat blad zit nog in de weg.

Hij staat nog vol in het blad maar het zit wolluis onder de bladeren. Wat raden julli aan? naar binnen halen zodat dit blad nisschien nog opkomt en er alsnog kan bloeien, met als risico hij niet in rust gaat vanwege de hogere temp, of buiten laten staan ( hoe koud moet het worden eerdat spint en wolluis sterft), totdat hladeren sterven en in rust gaat?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: musella lasiocarpa in kuip.

Berichtdoor davea op 13 okt 2015 20:03

iemand?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor rice op 13 okt 2015 20:55

Ik zou hem zo lang mogelijk buiten laten, de mijne gaat pas naar binnen als het gaat vriezen. Probeer hem koel en droog te houden als je hem binnen zet. Blad van dit jaar is sowieso einde oefening, ikzelf snij het meeste blad weg als ik hem naar binnen haal maar dat is meer een ruimte besparing.
Volgend jaar de plant op tijd naar buiten zodat ie kan acclimatiseren en wat frisse lucht krijgt.

Ik doe het al jaren zo, ik vind de musella 'n makkelijke en sterke plant

bloei zal je nu inderdaad niet meer krijgen denk ik

succes!
rice

33 bedankjes

Berichtdoor davea op 13 okt 2015 20:59

dank, ik begrijp dat het blad wat nu net uit de kern omhoog komt, verloren zal gaan, maar betekent zo'n half opgekomen blad, dat bloei niet mogelijk meer is?
davea

2 bedankjes

Berichtdoor rice op 13 okt 2015 21:43

Bloei duurt wellicht jaren.. Heb zelf al 4 jaar een inmiddels flinke musella en nog nooit bloei gehad.

Het blad van dit jaar gaat verloren maar als je de plant kunt overhouden dan zal in het voorjaar spoedig nieuw blad gevormd worden, in de zomer groeit de plant best snel als ie de ruimte, voeding en vooral warmte krijgt.
rice

33 bedankjes

Berichtdoor davea op 15 okt 2015 19:43

top,

ik laat m buiten staan totdat de echte vorst komt. Dan gaat hij net als vorig jaar naar binnen.
Is dit trouwens een soort die rust MOET hebben? of kan ik m bv voortaan in de herfst binnen halen en overwinteren inder de lamp zodat de groei doorgaat? Dit doe ik sins dit jaar ook met de Strelitzia, als deze toch nog te jong is voor bloei.

Ik zet namelijk alles onder de lamp de hele winter. Dan kan alles in volle glorie, in Mei, weer naar buiten
davea

2 bedankjes

Berichtdoor davea op 04 nov 2015 14:41

maar wat me nog niet duidlijk is geworden.
Kan ik de Lasiocarpa het hele jaar onder een groeilamp zetten? of MOET hij perse in rust, voor een x aantal maanden. Anders maak ik m even spint vrij en verschuif ik m naar de lamp.

Zheb het aantal bladeren geteld, die de plant heeft gegeven. 7 bladeren.
Ik moet het niet hebben van de zomers dus. Ik denk dat de planten in ons klimaat al zo klein tot bloei komen omdat ze steeds onderbroken worden door seizoenveranderingen. Ik wil uiteindelijk iets zoals op de foto.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 nov 2015 18:40

Mijn kuipplant was 5 jaar toen hij tot bloei kwam en dit gebeurde in het najaar, de hele winter door tot ver in het voorjaar. Ik vind de zijscheuten aan de plant niet mooi en verwijderde deze dus elk jaar als ik hem terug buitenhaalde in het voorjaar. Tot ik zag dat de plant in bloei ging komen, toen heb ik 1 zijscheut overgehouden en apart opgepot. Dit word nu mijn volgende want de uitgebloeide moederplant heb ik op de composthoop gegooid.
Ik overwinter de plant in de verwarmde serre op 5-6°C en moet er ieder jaar op letten om deze ook tijdens de winter nooit te laten uitdrogen en dan blijft de groei er (weliswaar erg traag) gewoon inzitten.
De plant moet gewoon vorstvrij overwinteren maar ik heb zelfs gehad dat het -3° had gevroren in de serre doordat de stroom was uitgevallen en de plant had nog geen schade.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dim op 24 dec 2015 13:48

Ik heb dit jaar een musella lasiocarpa die nog in volle grond zit. Met de deze temperaturen haal ik hem er niet uit. Hij staat samen met phoenix canariensis in een heel goed geïsoleerd hokje met een lamp die dit jaar nog niet gebrand heeft. Ik heb heel goede hoop dat in hem dit jaar niet uit de grond moet halen. Hopelijk heb ik dit jaar ook bloei. :thumb_up:
Dim

8 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers