wortelluis in Heliconia. Onderdompelen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

wortelluis in Heliconia. Onderdompelen?

Berichtdoor davea op 21 okt 2015 20:53

Hoi allemaal,

er staat bij mij een heliconia, welke geen internodes geeft en alleen blad. Heb de plant uit de pot gehaald en nagekeken. Nu zag ik witte beestjes zitten tussen de wortelhaartjes. Deze beestjes waren de kleine variant van de wolluis. Dit kan verklaren waarom de plant al een jaar maar moeizaam op gang komt.

ik heb de kluit schoon gespoeld in een emmer en de hele kluit ligt nu ondergedompeld in die emmer.
Hoe lang moet die onder water blijven en hoelang kan een plant zo onder water blijven? ik wil m syraks in een schone pot zetten met verse aarde. Maar wil er zeker van zijn dat alles is verzopen.

kan iemand mij hierin adviseren svp?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: wortelluis in Heliconia. Onderdompelen?

Berichtdoor Itrme op 22 okt 2015 11:47

Onderdompelen alleen zal denk ik niet helpen, dr hoeft maar iets achtergebleven te zijn en ze zijn weer vrolijk terug. Waarschijnlijk kun je toch beter iets er bij halen zoals calypso (van Bayer garden), toen mijn velutina's wolluis op de wortels hadden heb ik ze ook schoongespoeld en even gedompeld in water met calypso er in. Werkte prima heb ze niet meer terug gezien.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 22 okt 2015 12:27

ok, dus toch noodzakelijk.
ga ik doen.

dank
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 22 okt 2015 18:50

Weet je wat de ellende is met die krengen, je hebt echt iets nodig waar ze echt niet tegen kunnen. Calypso trekt ook in de plant waardoor op alle delen van de plant de wolluizen het gif ook binnen krijgen.
De reden waarom alleen onderdompelen niet werkt is omdat wolluizen weinig zuurstof nodig hebben en er waarschijnlijk toch beestjes achterblijven. Waarschijnlijk zou je zo lang moeten dompelen dat de plant zelf ook schade ondervind.

Kortom, verzuipen helpt waarschijnlijk niet afdoende.
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?