Lampenz schreef:Als je wil dat ze nog harder groeien, kun je ze het beste 's winters buiten laten staan en inpakken. Hierdoor blijven de wortels namelijk intact, dit geeft de plant een voorsprong in de lente.
Omdat de plant voornamelijk uit water bestaat, en graag wat water uit de grond zuigt, zorgt het grotere wortel gestel voor een stevige groei in het voorjaar/zomer (in mijn geval zeker 50 cm gegroeid).
50 cm? Mijn Musa basjoo, Musa sakhalin en Musa sikkimensis worden ieder jaar na de eerste vorst afgedaan tot op 40-60 cm en tegen dat ik ze opnieuw moet afdoen zitten ze aan +/- 4.5 m.
Laatst zag ik hier ook een foto voorbijkomen van iemand die ze verkocht uit zijn tuin en die er al 7 jaar stonden en toen dacht ik... verdorie mijn dit jaar gevormde scheuten zijn zelfs hoger dan dat.
Veel water geven en zorgen dat ze in een goede bodem staan en het zijn monsters met superdikke stammen. Ik zet er tegen de winter aan een draad rond en snijd dan de stammen af, dan vul ik het geheel op met mulch welk ik sowieso in de borders leg ieder jaar en hierover trek ik dan simpelweg een bigbag om overtollig vocht te vermijden. In het voorjaar trek ik de mulch dan open in de borders maar de voeten van de Musa's staan altijd in een hoopje mulch welke de bodem goed vochtig houd, goed verteerd en zo dus extra mest vormt en een super organisch levende bodem creëert waar de Musa's dan weer in floreren.
Begin juni gooi ik er dan ook nog eens flink wat blauwe korrel tegenaan.
Een tip die ik eenieder toch graag zou willen meegeven is om zeker te proberen om een Musa vast te krijgen van iemand die ze al enkele jaren in de volle grond heeft staan of ze ergens te kopen waarvan je zeker weet dat ze zijn afgehaald van een in de volle grond staande pol. Ik heb 3 jaar geprobeerd met Musasoorten uit tuincentra e.d. maar ieder jaar liep het uit op minieme groei, kleinblijvende planten en na de winter ondanks goede bescherming snot en geen opkomst meer. Toen ik het wilde opgeven kreeg ik van mijn neef die de Musa basjoo reeds enkele jaren in de tuin had staan een scheut en dit ging reeds goed vanaf het eerste jaar met supersterke, snelgroeiende planten als gevolg.
Wat ook wel wil helpen is om in het plantgat van je Musa een zak Vivimus leeg te kiepen en hier je scheut in te zetten. Op die manier ontwikkelt deze razendsnel een goed wortelgestel. Veel water geven is en blijft een MUST.