De musa's staan weer binnen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

De musa's staan weer binnen

Berichtdoor Ververized op 28 okt 2015 00:22

Ik heb mijn musa basjoo bananen inmiddels weer uit de volle grond in een pot geplaatst en ze staan weer veilig binnen, en ik ben echt verbaast over de enorme groeikracht van deze planten zeg!

Toen ik de planten begin dit jaar heb aangeschaft waren het slechts 2 kleine pups waarvan de grootste maximaal 30 cm hoog was en de kleinste in zeer slechte staat verkeerde, inmiddels heeft deze banaan een hoogte van ruim 1 meter gehaald! De banaan die ik begin dit jaar ten dode had opgeschreven heeft inmiddels de 50 cm ruim gepasseerd, hoezo dood? :mrgreen:

Hierbij nog een paar foto's van de huidige stand van zaken, volgend jaar op naar de 2 meter dan maar! :thumb_up: :applaus:

Afbeelding

Afbeelding
Ververized

1 bedankjes

Re: De musa's staan weer binnen

Berichtdoor Lampenz op 28 okt 2015 11:08

Als je wil dat ze nog harder groeien, kun je ze het beste 's winters buiten laten staan en inpakken. Hierdoor blijven de wortels namelijk intact, dit geeft de plant een voorsprong in de lente.

Omdat de plant voornamelijk uit water bestaat, en graag wat water uit de grond zuigt, zorgt het grotere wortel gestel voor een stevige groei in het voorjaar/zomer (in mijn geval zeker 50 cm gegroeid).
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Ververized op 28 okt 2015 22:53

Lampenz schreef:Als je wil dat ze nog harder groeien, kun je ze het beste 's winters buiten laten staan en inpakken. Hierdoor blijven de wortels namelijk intact, dit geeft de plant een voorsprong in de lente.

Omdat de plant voornamelijk uit water bestaat, en graag wat water uit de grond zuigt, zorgt het grotere wortel gestel voor een stevige groei in het voorjaar/zomer (in mijn geval zeker 50 cm gegroeid).

Dat klopt inderdaad, echter heb ik de plant zo ruim uitgegraven dat de wortels grotendeels onaangetast zijn gebleven, althans dat heb ik geprobeerd en volgens mij is dit aardig gelukt.

Aangezien ik nog redelijk onervaren ben op het gebied van exoten voelde het voor mij toch beter om de bananen dit jaar nog binnen te laten overwinteren omdat het om 2 jonge exemplaren gaat en ik niet opnieuw wil beginnen :onzeker:

Volgend jaar ga ik sowieso een hele zooi nieuwe exoten aanschaffen waaronder nieuwe palmsoorten, canna's enz. Ik probeer mijn tuin zo langzaam maar zeker om te bouwen naar een meer exotische variant, momenteel heb ik nog een echte wilde tuin met veel groen en bloemen wat op zich al een redelijk tropische uitstraling geeft in de zomer.:thumb_up: ik wil langzamerhand het aantal exoten vergroten in mijn tuin :thumb_up: en uiteraard houd ik jullie op de hoogte van dit proces.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ververized

1 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 29 okt 2015 09:33

ik weet niet waar je vandaan komt, en of je het leuk vind om dingen op te kweken, Maar ik heb twee soorten canna's waar een flink aantal zaad dozen aan zitten. Daarnaast heb ik nog wel wat basjoo pups van pak hem beet 1.25m hoog. Dit mag je van mij zo hebben. Dus wellicht als je in de buurt woont is het een tip om even langs te wippen.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 29 okt 2015 19:52

Je tuin is nu al mooi, en wat een mooie vijver. Succes met je plannen. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 okt 2015 10:56

Lampenz schreef:Als je wil dat ze nog harder groeien, kun je ze het beste 's winters buiten laten staan en inpakken. Hierdoor blijven de wortels namelijk intact, dit geeft de plant een voorsprong in de lente.

50 cm? Mijn Musa basjoo, Musa sakhalin en Musa sikkimensis worden ieder jaar na de eerste vorst afgedaan tot op 40-60 cm en tegen dat ik ze opnieuw moet afdoen zitten ze aan +/- 4.5 m.
Laatst zag ik hier ook een foto voorbijkomen van iemand die ze verkocht uit zijn tuin en die er al 7 jaar stonden en toen dacht ik... verdorie mijn dit jaar gevormde scheuten zijn zelfs hoger dan dat.
Veel water geven en zorgen dat ze in een goede bodem staan en het zijn monsters met superdikke stammen. Ik zet er tegen de winter aan een draad rond en snijd dan de stammen af, dan vul ik het geheel op met mulch welk ik sowieso in de borders leg ieder jaar en hierover trek ik dan simpelweg een bigbag om overtollig vocht te vermijden. In het voorjaar trek ik de mulch dan open in de borders maar de voeten van de Musa's staan altijd in een hoopje mulch welke de bodem goed vochtig houd, goed verteerd en zo dus extra mest vormt en een super organisch levende bodem creëert waar de Musa's dan weer in floreren.
Begin juni gooi ik er dan ook nog eens flink wat blauwe korrel tegenaan.

Een tip die ik eenieder toch graag zou willen meegeven is om zeker te proberen om een Musa vast te krijgen van iemand die ze al enkele jaren in de volle grond heeft staan of ze ergens te kopen waarvan je zeker weet dat ze zijn afgehaald van een in de volle grond staande pol. Ik heb 3 jaar geprobeerd met Musasoorten uit tuincentra e.d. maar ieder jaar liep het uit op minieme groei, kleinblijvende planten en na de winter ondanks goede bescherming snot en geen opkomst meer. Toen ik het wilde opgeven kreeg ik van mijn neef die de Musa basjoo reeds enkele jaren in de tuin had staan een scheut en dit ging reeds goed vanaf het eerste jaar met supersterke, snelgroeiende planten als gevolg.
Wat ook wel wil helpen is om in het plantgat van je Musa een zak Vivimus leeg te kiepen en hier je scheut in te zetten. Op die manier ontwikkelt deze razendsnel een goed wortelgestel. Veel water geven is en blijft een MUST.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 30 okt 2015 22:42

Top reactie Hitch, erg uitgebreid! Ik ben altijd voorzichtig met grote hoeveelheden voeding, maar als ik dit zo lees ga ik het toch eens proberen. :thai:
Bermuda

25 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers