Chamaedorea radicalis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaedorea radicalis

Berichtdoor Hitch op 05 nov 2015 10:12

Ik hoop toch de komende dagen wat meer info te gaan zien op het forum over al die toen aangeplantte exemplaren. Ook als ze in het slechtste geval zouden zijn afgestorven want dan kunnen we bekijken waar het is misgelopen en of er wat aan te doen is. Zijn ze nog in leven, dan zou ik toch ook weer graag vernemen hoe en waar ze geplant zijn enz enz.

Ik hoop dat de eigenaars ondertussen nog niet in winterslaap zijn gegaan :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 nov 2015 23:02

Mij radicalis experiment is gesneuveld in de winter 12/13 - niet de koudste winter, maar ze waren onbeschermd op bijna -8. Saillant detail: Ik raakte in die winter ook een Dicksonia antarctica kwijt, maar de Aspidistra ernaast overleefde met glans en staat er nu nog!

Ik ga in een eventueel nieuwe tuin een hernieuwd experiment doen met radicalis en microspadix in echte onderbegroeing. Van die laatste staan hier inmiddels 7 stuks van.

Tav Chamaedorea: ik beschouw chamaedorea de ideale huiskamer plant, beter dan Kentia. Ik heb nu 13 soorten Chamaedorea, waaronder C. metallica: ze bloeit ieder jaar trouw in de late winter/vroeg voorjaar, en heeft een iets van die metaalachtige glans. Niet overdreven maar wel erg mooi

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2015 02:04

Rob schreef:Mij radicalis experiment is gesneuveld in de winter 12/13 - niet de koudste winter, maar ze waren onbeschermd op bijna -8. Saillant detail: Ik raakte in die winter ook een Dicksonia antarctica kwijt, maar de Aspidistra ernaast overleefde met glans en staat er nu nog!

Ik ga in een eventueel nieuwe tuin een hernieuwd experiment doen met radicalis en microspadix in echte onderbegroeing. Van die laatste staan hier inmiddels 7 stuks van.

Tav Chamaedorea: ik beschouw chamaedorea de ideale huiskamer plant, beter dan Kentia. Ik heb nu 13 soorten Chamaedorea, waaronder C. metallica: ze bloeit ieder jaar trouw in de late winter/vroeg voorjaar, en heeft een iets van die metaalachtige glans. Niet overdreven maar wel erg mooi

Misschien aardig om hier te vermelden dat voorheen af en toe Chamaedorea metallica met geveerde bladeren opdoken. Deze vorm was soms aan te treffen in grote importpartijen bij de groothandel maar werd vermoedelijk uitgeselecteerd omdat de kenmerkende V-vormig gesplitste bladvorm als het meest aantrekkelijk wordt beschouwd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Kai op 06 nov 2015 08:14

draco schreef:
Rob schreef:Mij radicalis experiment is gesneuveld in de winter 12/13 - niet de koudste winter, maar ze waren onbeschermd op bijna -8. Saillant detail: Ik raakte in die winter ook een Dicksonia antarctica kwijt, maar de Aspidistra ernaast overleefde met glans en staat er nu nog!

Misschien aardig om hier te vermelden dat voorheen af en toe Chamaedorea metallica met geveerde bladeren opdoken. Deze vorm was soms aan te treffen in grote importpartijen bij de groothandel maar werd vermoedelijk uitgeselecteerd omdat de kenmerkende V-vormig gesplitste bladvorm als het meest aantrekkelijk wordt beschouwd.

Yup sporadisch zijn er van deze vedervorm ook zaden verkrijgbaar. Deze voeg ik nog wel eens een keer toe aan mijn collectie.
Bij de reguliere V-vorm variant zie je bij volwassen blad trouwens ook weleens het blad op enkele plaatsen splijten. De aanpassing is dus niet ver te zoeken in het genoom en een percentage van het nageslacht kan deze "mutatie" hebben.
Het is dus een kwestie van enkele generaties selectief kweken op gespleten blad en voilla.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 nov 2015 21:19

Mijn C. radicalis heeft er een jaar over gedaan om te wennen aan zijn nieuwe pot, ondanks de warmte van deze zomer. Had zoiets toch niet verwacht bij een Chamaedorea soort met zulke dikke wortels (hij heet niet voor niks 'radicalis', zou je denken....). Maar goed, het beestje kwam dus langzaam op gang, maar heeft het wel overleefd.

Overigens zou ik jonge palmen überhaupt niet blootstellen aan een Hollandse winter, of het moet een zelfmoordterrorist zijn. Ben door schade en schande wijs geworden. Zelfs jonge Trachies blijven bij mij de eerste 5 jaar (minstens) binnen. Laat staan een Chamaedorea. Of je moet houden van palmen met bruine bladeren. Dan moet je ze buiten houden.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 dec 2015 16:42

Hitch schreef:We zijn nu 3 jaar verder, hoe staat het met jullie Chamaedoreasoorten in de volle grond? Ze hebben de laatste 2 jaar zachte winters gekend dus zouden ze alleszins niet de schade mogen vertonen die ik hierboven gezien heb. Hebben jullie tussen de verschillende soorten verschil in vorstbestendigheid en/of herneming van groei kunnen opmerken?
... 8< ...

Hitch sorry voor het late antwoord man maar beter laat dan nooit...
Ik moest al even nadenken maar moet je helaas melden dat die radicalis van mij in het eerdere bericht begin dit topic, datzelfde jaar toch nog overleden is helaas. Heeft toen eigenlijk nog amper tot geen groei meer laten zien. Kwijnde dus alsnog gewoon helemaal weg en is nooit nog wat geworden.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 dec 2015 11:38

Mijn dit voorjaar uitgeplant exemplaar heeft na uitplant even stilgestaan, is dan plots gaan bloeien (2x!) en heeft er nog 2 bladeren uitgegooid. Groeikrachtig is hij wel!
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen