Hoi palmvrienden ook bij deze groep de laatste update van dit jaar, dit jaar behoorlijke tegenslag gehad met de droogte in het voorjaar, de vervelende wind, en de slechte zorg tijdens onze vakantie!
Ik heb nu gelukkig een put geslagen met kraakhelder grondwater

heel fijn dan horen de bovenstaande problemen hopelijk tot het verleden
Eerst de nieuwste aanwinst, de Cyathea Howeana, een mooie soort overgenomen van Bart [carex] ben benieuwd hoe deze het volgend jaar gaat groeien,

De C. australis doet het ook weer goed na de wortelsnoei, het blad wordt groter en groener,

De C.brownii neemt nu ook serieuze vormen aan,volgend jaar weer takken snoeien!

En de C.New Caledonia soorten vind ik persoonlijk een lust voor het oog! Uiters rechts het laatste nieuwe blad van de C.Atrox, deze herstelde maar langzaam van de zomer schade

De D. squarrosa, is verder groen gebleven na de uitdroog sessie, ik laat het uitgedroogde blad nu maar hangen is beter voor de stam vochtig te houden, voel nog steeds geen nieuwe rollen!

Dat geld ook voor de D.fibrosa, nu is de stam hoog genoeg zodat het rokje niet op de grond hangt,

En ja nog wat foto's van de C.medullaris en een foto om de verhouding te laten zien, er is ruim een meter stam bij gekomen sinds die in de volle grond staat [ 2011] nu 2.40 m stam,

Als alles weer goed gaat groeien volgend jaar zal de kroon voor 2/3 in de volle zon komen te staan, ben benieuwd hoe hem dat gaat bevallen, onder normale omstandigheden gaat dat wel goed, maar met 38ºC wordt het een ander verhaal,

Tot de volgende,
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC