Winterhard of niet winterhard in Nederland dat is de vraag waar het wat mij betreft om draait. Een beetje winterhard bestaat feitelijk niet. Planten die minder dan 10 à 12 graden vorst verdragen zijn niet winterhard. Daaronder kun je eventueel spreken over matig winterhard en dat is vergelijkbaar met klimaatzone 7. Ons land wordt verdeeld in klimaatzones 8 en 9. Maar incidenteel kan een winter flink kouder uitpakken. Als voorbeeld neem ik Trachycarpus fortunei die tot zone 7 wordt gerekend.
Ik ben al dik tevreden wanneer ik erin slaag om Trachycarpus voor een langere periode in leven te houden. Laat staan dat ik me zal wagen aan soorten als Washingtonia. We moeten ons niet blindstaren op de (minimum)temperatuur die een plant kan hebben. Ik heb al zo’n 30 jaar Trachycarpus in de tuin en heb ondervonden dat de oorzaken van winterschade en afsterven heel divers waren. Twee keer raakte ik deze palm kwijt als gevolg van strenge vorst met minima van -17 tot - 20°C onder nul. Ook in winters met slechts matige vorst raakten palmen soms dermate verzwakt dat ze na een gemankeerd groeiseizoen de volgende winter alsnog sneuvelden. Ik herinner me een bijzonder grillige winter met 2 achtereenvolgende vorstperiodes van een week onderbroken door eenzelfde periode met stevige dooi en veel regen. Het vroor beide periodes ‘slechts' matig dankzij een stevige Oostenwind. Het gevolg was echter dat 4 van de 5 uitgeplante palmen koprot kregen waarvan 1 exemplaar niet herstelde. De conclusie die ik hieruit trek is dat de weersomstandigheden hier zodanig divers kunnen zijn, dat er nauwelijks een voorspelling valt te doen over de absolute overlevingskans van Trachycarpus. Het klimaat in het Westen van het land is evident gunstiger voor deze palm daar de temperatuur in de kustprovincies nabij de grote steden zelden onder -10°C geraakt. Toen het in februari 2012 hier -20°C werd, wees de thermometer bij de Hortus VU -7°C aan. Het verschil werd bepaald door een vers pak sneeuw in centraal en Noordoost Nederland waardoor van de ene op de andere nacht de temperatuur daalde van -10 naar -20°C en de dagtemperatuur bij -10°C bleef steken. Een harde Noordooster zorgde voor een gevoelstemperatuur onder -25°C. Dan helpt een tent met bijverwarming ook niet, zoals een liefhebber in de buurt tot zijn verdriet ondervond. Ondanks een fraaie beschermende constructie met verlichting/verwarming ging een grote Phoenix reddeloos verloren. Van zijn uitgebreide collectie palmen en ander exotisch spul bleef na deze winter nog maar een fractie over. Op de drogere zandgronden lijkt de overlevingskans van Trachycarpus hoger dan op laaggelegen kleigronden. Het zelf gezaaide exemplaar dat ik onlangs in Brabant fotografeerde is daar getuigenis van. Maar ook hier sneuvelde al eens een groter exemplaar. Ook in Ede Gelderland staat een enorme joekel bij een exotenliefhebber.
In de tuin waar ik de afgebeelde Trachycarpus fotografeerde staat overigens ook een van de oudste uitgeplante Rhapidophyllums in ons land. Vanwege de enorme bladeren vergeleken met mijn exemplaar in kuip herkende ik deze palm niet direct. De stekels op de stam waren echter onmiskenbaar. Helaas heb ik verzuimd een foto te nemen.