Informatie Durian (Doerian)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Informatie Durian (Doerian)

Berichtdoor Warmbloed op 13 sep 2015 10:17

Goedenmorgen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum.

Vorig jaar zomer kreeg ik een Durian pit uit Indonesie en die ik heb gezaaid.
Na enkele maanden kwam het op en hij groeit gestaag voort !

Ik denk dat ik het goed doe maar heb er nu toch een paar vragen over. Kunnen jullie mij meer informatie geven over het verder opkweken van deze exotische plant of kennen jullie wellicht websites waar ik er meer over te weten kan vinden ?

Alvast bedankt voor de hulp. Oh ja, hoe zet ik een fotootje van de plant in mijn bericht ?

Warmbloed.
Warmbloed

0 bedankjes

Re: Informatie Durian (Doerian)

Berichtdoor Jozef op 13 sep 2015 11:27

Links zie je de navigatie sectie. Onder handige pagina's staat een uitleg van uploaden van foto's. Kan je daarmee uit de voeten?

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Warmbloed op 13 sep 2015 12:17

Dank je wel Jozef. Ik zag die box onderaan niet staan. Hierbij dus een foto zoals de Durian er na een jaar bijstaat. Inmiddels is er echt een tak aan het uitgroeien met meerdere bladeren.

Ben heel benieuwd naar jullie toevoegende kennis over het kweken van de Durian.
Bijlagen
Durian (23-07-2015).JPG
Durian (Doerian) Juli 2015
Durian (23-07-2015).JPG (134.28 KiB) 5429 keer bekeken
Warmbloed

0 bedankjes

Berichtdoor Mister w op 13 sep 2015 13:17

Hoi welkom op het forum ! Heb jezelf al even voorgesteld zie even hoofdmenu qua fora
zie ik het nou goed heb je de plant op de verwarming staan??
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Mister w

67 bedankjes

Berichtdoor Warmbloed op 13 sep 2015 13:36

Dag Mister W,

Zal me vandaag even voorstellen op dit forum, dank voor je suggestie.
Ja klopt, hij staat op de convectorput, vanwaar die vraag ?

Als de temperaturen 's nachts ook meer dan 20 C zijn zet ik hem pas in de kas. Ik ben heel voorzichtig met te koude temperaturen en tocht. Ik heb hem nu op de convectorput staan omdat hij daar het meeste lichte kan ontvangen en niet voor de warmte van de convector, die staat in deze maanden ook (bijna) nooit aan. Voor de rest van het jaar zet ik hem ergens anders in de huiskamer met toch nog wat licht maar geen directe warmte.

Heb jij ervaring met het opkweken van de Durian ?

Warmbloed.
Warmbloed

0 bedankjes

Berichtdoor Warmbloed op 19 sep 2015 15:58

Aangezien er nog niet zoveel reacties zijn op dit onderwerp moet ik misschien wat duidelijker zijn wat ik graag zou willen weten. Wellicht zijn er vragen bij die redelijk algemeen beantwoord kunnen worden als het gaat om exotische planten maar dat weet ik dus niet zeker. Ik hoop echt dat jullie mij met jullie extra kennis over exotische (tropische) planten verder kunnen adviseren.

1) Wat zou de beste grond (samenstelling) zijn om de Durian verder op te kweken ?
2) Kan ik zonder problemen overpotten, wanneer kan ik dat het beste doen en waar moet ik dan nog extra op letten ?
3) Hoeveel water moet ik de Durian, zeg per week of 2 weken, geven ?
4) Wat is de absoluut minimale temperatuur voor de Durian om door te kunnen groeien ?
5) 's Avonds, ook als het nog licht is, gaan de bladeren naar beneden hangen. 's morgens als het nog niet licht is staan ze alweer helemaal omhoog. Waar komt dit door ?
6) Als er blad -of dopluis op de bladeren zit hoe kan ik dat dan het beste verwijderen en verder voorkomen ? Ik heb begrepen dat een mengsel van getrokken tabak vermengd met zeep dit probleem kan oplossen. Hoe pas ik dat toe ? Sproeien, met het water geven toevoegen of helemaal niet gebruiken ? Wat is dan een goed alternatief voor de bestrijding ervan ?

Tot zover eerst.

Warmbloed.
Warmbloed

0 bedankjes

Berichtdoor Warmbloed op 27 sep 2015 08:57

Goedenmorgen,

Ben ik wellicht niet duidelijk genoeg geweest wat betreft mijn vraagstelling over de verdere kweek / groei van deze exotische boom ? Er komen nl. helemaal geen reacties op mijn topic. :(
Ik zal toch niet de enige op dit forum zijn / of in NL zijn die een Doerian opkweekt ?

OK, ik weet dat de vruchten niet lekker ruiken maar het blijft een tropische plant die voor een uitdaging zorgt om hem te kunnen laten doorgroeien ... ! Of staat de topic op de verkeerde plek, hoort hij soms op het exotische vruchten deel in het forum ? :onzeker:

Ik sta natuurlijk ook open voor suggesties waar ik elders (websites of anderszins) wel teelt -en onderhoudsinfo over de Durian kan vinden. Graag jullie reacties.

Wouter
Warmbloed

0 bedankjes

Berichtdoor Mr coca op 24 nov 2015 23:22

Hey hoe gaat het ondertussen met de doerian? Ziet er goed uit !
Mr coca

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2015 09:50

Ik denk dat hij teleurgesteld is in het uitblijven van reacties op zijn topic want hij heeft het forum niet meer bezocht sinds 7 oktober. Jammer dat je dan als nieuwkomer met een topic start hier waar net niemand ervaring mee blijkt te hebben en de antwoorden op je vragen dus onbeantwoord blijven. Begrijpelijk dat je dan wel teleurgesteld bent.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Mr coca op 25 nov 2015 11:49

Heb er wel wat info over maar in het engels
Mr coca

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken