Howea forsteriana - Kentia palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Howea forsteriana - Kentia palm

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 11:00

Wat is de absolute minimumt° die deze palm (langdurig) kan verdragen? De ene keer lees ik dat je hem niet onder de 12°C mag houden, de andere keer lees ik dat hij kortstondig zelfs een -3°C aankan. Wat is het nu?
Hitch

156 bedankjes

Re: Howea forsteriana - Kentia palm

Berichtdoor draco op 12 dec 2015 11:26

In mijn vorstvrije kas (minimum 2°C) overleeft Howea niet. Ik ben er meerdere exemplaren verloren waaronder 2 st. belmoreana. De minimumtemperatuur waarbij deze verwante soorten probleemloos de winter doorkomen bedraagt waarschijnlijk 5 °C. Waarschijnlijk zal Howea kortstondig lichte vorst verdragen, maar maandenlang in de vochtige kou is te veel. Een niet al te hoge luchtvochtigheid lijkt me ook beter voor deze soort. Het zijn eilandbewoners waardoor de luchtvochtigheid onder invloed van de omringende oceaan vrij constant zal zijn, i.e. ± 75%. In mijn kas is dat 's winters 99%.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 11:44

Bedankt Draco. Dan kan ik mijn droom deze uit te planten wel rustig opbergen. Tot 5° stoken in een bescherming gaat er voor mij net wat over maar dan overweeg ik toch nog om er buiten één als kuipplant te houden en 's winters dan mijn serre in te zetten welke op 6° word gehouden. Dan valt het idd nog te bekijken hoe het met die hoge luchtvochtigheid zit want ook in mijn serre is deze hoog.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 dec 2015 13:55

Howea doe je er zelfs een genoegen mee Michael, deze 's zomers buiten te plaatsen. Het blad is gevoelig voor verbranding,geef de palm dus ruim tijd om zich aan te passen (1 à 2 weken) of zorg voor schaduw tussen 11 en 16 uur. De hortus VU had indertijd meerdere hoogstammen van zowel forsteriana als belmoreana die 's zomers naar buiten verhuisden. Daar ze in de winter onder glas stonden, duurde het enige tijd voordat ze weer aan de zon gewend raakten. Soms liep dat fout wanneer de uittocht verkeerd uitpakte en een krachtige voorjaarszon halverwege mei voor flinke brandschade zorgde. In april en mei is de zonintensiteit het hoogst en omdat de temperatuur nog laag is, duurt de fysiologische aanpassing bij planten langer dan in de zomer.
Het aardige van de Howea vind ik dat deze ondanks de lagere temperaturen in de wintermaanden doorgroeit. Ik heb hier 3 exemplaren die in een onverwarmde kamer overwinteren, die allen actief een nieuw blad ontplooien. De groei van de speer dateert natuurlijk van het voorafgaande zomerseizoen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 14:41

Dan zal ik maar eens op zoek gaan naar een al wat groter exemplaar. Vroeger haalde ik die steeds bij Exotica die ze achter in de serre had staan. Was volgens mij het goedkoopste wat Guido staan had, 15€ voor de tot 1 m hoge exemplaren maar al waren ze groot of klein, met 1 of 2 in kuip die prijs was voor alles hetzelfde. Vermoedelijk had Guido eens een heel lot ingeslagen want deze zijn daar al die jaren blijven staan en werden volgens mij niet of nauwelijks verkocht. Prijs bleef ook hetzelfde. Het waren nogthans allen één of 2 stammige exemplaren ipv die potten met al die pluimpjes in die je elders te koop ziet staan.
Eigenaardig genoeg zijn die allemaal verdwenen sinds de overname van Exotica en ook op de site staat dat hij er geen meer heeft. :cry: Zul je altijd zien dat het weg is net wanneer je ernaar op zoek bent.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Kajsa12 op 12 dec 2015 15:37

Met de forumuitstap dit jaar stonden er nog wel een paar bij Exotica.

Wanneer je niets kan vinden heb ik er ook nog wel wat.
De H. forsteriana die ik eventueel wel weg wil doen zijn allen met één plant in de pot en tussen de 60 en 80 cm hoog (zonder pot).
Groeten Henri
Kajsa12

13 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 16:23

Dank voor het aanbod maar gezien de afstand zal ik nog wel even verder zoeken in de buurt. Zou toch niet zo moeilijk mogen zijn voor dit soort palm.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen