Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor s.janssen op 10 jan 2016 00:13

Mijne stond in tuinhuis maar de kluit werd maar niet droog, ligt nu achter de eettafel te drogen :D
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor boesboes op 10 jan 2016 15:55

Mooie ding die ensete maurelli....
Heb hem vandaag ook maar naar binnen gehaald aangezien het eind van de week nachts toch wel tegen het vriespunt gaat hier in Limburg.
boesboes

6 bedankjes

Berichtdoor yme op 10 jan 2016 16:28

ik heb die van mij nu ook uit de pot gehaald, maar staat nog wel buiten. Was namelijk te zwaar om met pot en al op te tillen.

Zag helaas ook dat de buitenste bladeren (stuk of 4-5) helemaal "versnot" waren, helemaal tot de stam-basis. Ik heb die weggeknipt...
Dus ik hoop dat de kern nog intact is, maar ik ben lichtelijk bezorgd...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor luc op 10 jan 2016 17:03

Wat heb je bij die maurelli bij in de pot staan, bodembedekking. ?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor yme op 10 jan 2016 17:28

blauwe druifjes :mrgreen:

Overigens is het mijn eerste winter met een ensete. het buitenstaan heeft ook te maken met een gebrek aan een opslagruimte. het koudste gedeelte is het trappenhuis met 16-17 graden.

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor teun op 10 jan 2016 18:08

Yme, dat versnot heb ik ook met mijn Maurelli hoor. Is gewoon omdat er nog water in de stengels zit als je ze afknipt. Na een tijdje droogt dit vanzelf in als je ze droog wegzet.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor yme op 10 jan 2016 18:24

Ik heb zeker nog veel te leren :mrgreen:

Bij jou gebeurt dit dan in de herfst, waarna je de ensete droog wegzet, toch?

Het lijkt mij dat als dit gebeurd met de kroeikern, dat het dan over en uit is.
Er is echt geen cel meer in leven in het afgesneden blad op de bovenste foto. (ik heb ook een lijntje afgetekend met tot waar het blad dood is (de 2 bladeren aan de zijkant)). het blad in het midden lijkt verder heen en voelt papperig aan tot daar waar ik kan voelen en er komt bruinig water uit als ik erop druk.
Als het nu eind februari was, dan denk ik dat het wel goed zal komen. maar we hebben nog een flink aantal weken te gaan! (naar binnen halen wil ik niet voor langere tijd, want ik ben dus aan het proberen om de ensete buiten te overwinteren...)

GFS 12z is trouwens weer wat warmer... nu maar weer afwachten waar ECMWF mee komt.
blijft waarschijnlijk nog wel een aantal runs spannend!

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 jan 2016 21:41

Het is te koud en al zeker veel te nat buiten om een Ensete er te laten staan. Deze groeit niet meer waardoor de kans op rot erg toeneemt. Deze had al lang koel en vooral kurkdroog moeten staan. Je kunt deze soort niet buiten overwinteren tenzij je hem in een hokje zet waar die dan kurkdroog de winter met bijwarming kan doorbrengen. De minste vorst lijd resoluut tot snelle achteruitgang en rotting als gevolg.
Beetje jammer dat je dat experiment uithaalt met een exemplaar van het formaat zoals de jouwe vind ik persoonlijk. Dit was heel makkelijk na te gaan op dit forum hoe je die moest overwinteren maar het is natuurlijk jou plant en je doet er vanzelfsprekend mee wat je wilt.
In ieder geval, dit exemplaar lijkt mij voorbestemd voor de composthoop.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 jan 2016 21:47

Niet overdrijven, zo slecht ziet ie er nog niet uit. Wanneer je hem direct binnen zet is er nog niets aan de hand. Althans, dat doet de foto vermoeden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor yme op 10 jan 2016 22:02

Hoi Hitch,

Dank voor je antwoord. Ik weet hoe een juiste overwintering behoort te zijn. Maar helaas heb ik die optie niet. Ik woon drie hoog achter op 50 m2 in Amsterdam en heb geen mogelijkheid om de ensete koud te laten overwinteren. In huis is het 23-25 graden door een gemeenschapppelijke boiler/CV... Het trappenhuis is weliswaar 16-17 graden, maar ook 1m2 sta-plek. Dat valt te doen voor een paar dagen, maar niet de hele winter lang :D . Dus de optie was of gelijk weggooien of een poging buiten doen met naar binnen halen als het echt koud wordt. Het laatste is het dus geworden.

Overigens heb ik deze afgelopen eind juni voor een tientje oid gekocht bij een tuincentrum als redelijk klein plantje. In ieder geval heb ik er de hele zomer plezier van gehad.

Met kerst is er nog een blad uitgerold, dus toen was de kern nog niet verrot.
De kluit is ook droog (zoals te zien is op de foto), wat me eerlijk gezegd meeviel.

Kortom: als het nu niet lukt.... lukt het buiten nooit!

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers