Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Berichtdoor Jozef op 10 jan 2016 09:34

Ziet er goed uit, knap gedaan.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 jan 2016 23:58

Vandaag de Musa's toch maar ingepakt. Was dus weer een gevecht met die harde wind.
Een drietal clusters omwikkeld met lichtslang en grote bubbelfolie. Een paar enkelstammige voorlopig alleen voorzien van de grote noppenfolie. Lichtslang kan later nog wanneer het nodig mocht zijn. Verder nog wat planten de kas in gesleept.

IMG_1961.JPG
IMG_1961.JPG (298.51 KiB) 4595 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 11 jan 2016 19:49

zezinho schreef:de nieuwjaarsweek naarstig bezig geweest met het bouwen van de winterbescherming voor de Washingtonia. Lijkt wel op een uitkijktoren in een jachtrevier.
Ik heb het goede voorbeeld van Dimi (Waterboyke) gevolgd, maar simpel is toch anders. Om alles goed recht en pas te krijgen is niet zo gemakkelijk, want de paalhouders zijn wel 7 x 7 cm, maar de palen zijn maar 6,8 x 6,8 ( blijkbaar bestaat 7 bij 7 niet) zodat er 2 mm speling opzit. De eerste schroef trekt de paal dan wel stevig tegen het ijzer, maar aan de tegnoverstaande zijde lukt dat niet en blijf je met die speling van 2 mm over. Die moet je dan opvullen met een houten spie om de balk stevig in de holte te laten passen. Uiteindelijk lukt dat dan wel, maar als je de tweede étage maakt en de ladder opmoet, rust je eigen gewicht dan tegen de paal of de verbindingslat, zodat het geheel weer een beetje begint over te hellen. Enfin , uiteindelijk heb ik de constructie toch een beetje recht gekregen . De bubbelfolie komt er maar rond als er werkelijk vorst verwacht wordt, als die nog komt tenminste (nog niet de twee volgende weken), want anders is al het werk voor niets geweest en moet ik nog drie maanden op die toren kijken. :evil: :mrgreen:
Nog even de afmetingen erbij vermelden : 1,5 m x 1,3 m x 4,2 m.
Voor wie er ook nog aan wil beginnen : paalhouders en balken zijn het goedkoopst in de Makro (vergeleken met Hubo, Gamma en Brico)
Wilfried

Wowwww respect voor je inzet!!

Bij ons in de tuin staat ongeveer dezelfde afmeting Washingtonia, maar daarvan knip ik de bladstelen af, scheelt meer dan de helft in hoogte.
De plant geeft toch genoeg bladeren in de geode zomer.

Of ben ik nou uber lui?

:roll:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2016 09:17

Bedoel je dat je alle bladeren afknipt en de palm dus bladloos laat overwinteren?
Mij lijkt dat niet bevorderlijk voor de palm welke je in mijn ogen uiteindelijk gaat uitputten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 12 jan 2016 18:45

Dit ben ik ook zinnens, John, binnen een paar jaar als hij te groot wordt. Je kan tenslotte niet blijven de hoogte ingaan. Nu doe ik het nog zo omdat ik geen twee, drie maanden op een palm met twee bladeren wil kijken. Ik heb er nu al 12 bladeren afgeknipt en er nog 12 laten staan. Of de palm door het afknippen uitgeput geraakt , Michael, daar twijfel ik toch aan. Hij staat tenslotte toch in volle grond en krijgt gedurende de zomer genoeg meststoffen.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 jan 2016 00:18

Hitch schreef:Bedoel je dat je alle bladeren afknipt en de palm dus bladloos laat overwinteren?
Mij lijkt dat niet bevorderlijk voor de palm welke je in mijn ogen uiteindelijk gaat uitputten.

Oke, nou bedankt voor de tip, wist ik niet :?

Bladeren knip ik voor de helft af, bind de stelen bij elkaar.
Daartussen vliesdoek, lichtslang, nog eens vliesdoek en dan een thermozak erover heen.
Boomschors op de bodem.

Geen goede manier om deze de winter door te krijgen?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 13 jan 2016 15:06

Al sinds maandag elke avond in de weer met het binnenplaatsen van de vorstgevoelige planten.
Vanavond en morgen de bananen maar eens gaan inpakken.

Ze spreken van enkele nachten vorst tot -4 (west-vlaanderen, regio Gistel) vanaf zondagnacht.
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2016 17:43

Al voor minstens een week elke nacht nachtvorst tot -4 vanaf de 16 de. Gelukkig overdag steeds + t°.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 16 jan 2016 18:24

Net wat zaadjes besteld bij rarepalmseeds:
- Butia eriospatha x Syagrus romanzoffiana (Litoralis) F1
- (Butia odorata X Jubaea chil.) X Syagrus rom.

En dat terwijl de Butia x Jubaea en Jubaea x Butia zaden van vorig jaar nog helemaal niets gedaan hebben.. En dan moest ik me nog in houden, ze hebben nu ook nog:
- Cycas taitungensis
- Jubaeopsis caffra
Oh wat moeilijk!
EdoNoordhuizen

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jan 2016 11:40

Alhoewel de vooruitzichten met lichte vorst in de nacht niet verontrustend zijn, heb ik gisteren toch maar de meeste kuipen naar binnen gereden. Ik was ook benieuwd of me dit in mijn eentje zou gelukken. Ik moest wel alle zeilen bijzetten om de Chamaerops te kantelen en te verplaatsen aangezien ik node 't postuur mis van een sumoworstelaar. (Temperatuur binnen/buiten 2,5/0,4 °C)
Bijlagen
inhuizing.jpg
inhuizing.jpg (137.03 KiB) 4357 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel