rhapidophyllum hystrix?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: rhapidophyllum hystrix?

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2016 15:53

Sluit ik me volledig bij aan. De Brahea armata staat sinds vorig voorjaar ook in mijn tuin als nieuwkomer en heeft nog die zomer 2 nieuwe bladeren aangemaakt. Voor mij persoonlijk één van de mooiste palmen die je hebben kunt. Ben benieuwd hoe die de winter gaat doorkomen bij mij. Staat naar mijn idee goed beschermd en als ik het goed heb heb je ook altijd nog een redelijk ruime buffer tot -8° bij deze palmsoort moest je onverhoopt de pech hebben dat er iets misloopt met de bijwarming in de bescherming. Ben alleen wat bang voor schimmelvorming waar deze soort dan weer snel onder te lijden zou hebben bij lang in al dan niet stilstaande vochtige lucht ingepakt te staan. Deze zal dus bij mij zeer waarschijnlijk één van de eerste zijn die terug zal uitgepakt worden maar ook daar ben je dan weer niks mee als je een lang, koud en vochtig voorjaar treft.
We zullen zien.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jan 2016 17:55

Hitch schreef:Mja, bij mij zit ik er ook niet echt mee in als ik voor een nieuwe palm een hok bij moet zetten maar dan moet het verschil tussen die palm en de - laat ons zeggen gewone soort - wel duidelijk te zien zijn voor een leek. Een Chamaerops cerifera die amper zichtbaar blauwig van kleur is naast een gewone Chamaerops humilis (waar ik geen hokje voor bouw) vind ik niet de moeite.
Ik heb zo ooit bij Exotica gestaan voor een grote Chamaerops (+ 2 m hoog) die in een rij stond met andere Chamaeropsen van soortgelijke grootte... Ik begreep maar niet waarom deze palm bijna het dubbele moest kosten van die andere die er naast stonden. Toen ik er Guido indertijd bijriep om uitleg te vragen moest ik het bekostigen natuurlijk en wist ik er niets van en zo verder... Volgens Guido was dit dus "overduidelijk" een Ch. cerifera en inderdaad, (dommerik die ik was) als ik echt heeeeel erg goed keek zag ik dat deze palm een beetje meer een eerder grijzige waas had dan de andere palmen...
Dan denk ik toch bij mezelf... zonde van het geld...
Nu moet ik in alle eerlijkheid wel ook toegeven dat ik zelf ook graag veel verschillende soorten palmen in de tuin heb staan waardoor ik over verscheidene soorten Trachycarpus beschik en daar zie ik ook amper tot geen verschil in. Ik hoop dan gewoon dat dat duidelijker zal worden bij het groter worden maar een leek zal het verschil waarschijnlijk nooit zien. Ik ben zelf dan ook allesbehalve een expert te noemen en het feit blijft dat voor de modale burger een Phoenix canariensis meteen herkenbaar is als een palm terwijl hij bij een Rhapidophyllum hystrix niet weet wat hij er van moet maken. :D

We zijn gewend geraakt aan de beschikbaarheid van deze Chamaerops 'Cerifera', maar ik herinner me nog goed de sensatie welke de komst van deze natuurlijke variant uit het Atlasgebergte in de jaren 80 bij de liefhebbers teweegbracht. Xotus in Delft was een van de eerste bedrijven die zaailingen verkocht voor 15 florijnen. Het is helaas zo dat de zilverwitte importplanten uit Spanje hier aan intensiteit van bladkleur inboeten. Ook worden de bladstelen langer en vermindert de contrasterende (zwarte) bedoorning. Plaats deze palm daarom zo droog mogelijk. Dat geldt trouwens ook voor Brahea armata waarvan de waslaag evenmin duurzaam is in ons regenrijke klimaat. Voor de vorming van de waslaag is vermoedelijk de intensiteit van de UV straling bepalend. Ik betwijfel ook of deze eenmaal verwassen kan regenereren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2016 18:03

Serieus? In de jaren 80?
Ik ben eigenlijk pas in deze hobby gerold sinds 2000 en dan bedoel ik specifiek het tuingedeelte. Er waren toen amper aanbieders van exoten laat staan van grote diversiteit (toch in België) en het heeft toch tot 2004 geduurt voor ik mijn eerste Chamaerops cerifera onder ogen kreeg en aanschafte.
Voor mij is het haast onbegrijpelijk dat er mensen in de jaren 80 al bezig waren met exotische planten en al zeker als tuinplanten. Ik was toen 5 jaar?!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jan 2016 18:28

Hitch schreef:Serieus? In de jaren 80?
Ik ben eigenlijk pas in deze hobby gerold sinds 2000 en dan bedoel ik specifiek het tuingedeelte. Er waren toen amper aanbieders van exoten laat staan van grote diversiteit (toch in België) en het heeft toch tot 2004 geduurt voor ik mijn eerste Chamaerops cerifera onder ogen kreeg en aanschafte.
Voor mij is het haast onbegrijpelijk dat er mensen in de jaren 80 al bezig waren met exotische planten en al zeker als tuinplanten. Ik was toen 5 jaar?!

Die liefhebbers waren er wel maar de mogelijkheden om met elkaar in contact te treden ontbraken goeddeels en het was vaak bij toeval dat je bij een kweker of tuincentrum een gelijkgestemde geest ontmoette. Ik tuinier sinds 1980 en mijn passie voor planten dateert van 1960. Mijn eerste succes was een machtige aronskelk Zantedeschia aethiopica met 13 witte bloemkelken, de bekende grafbloem. Mijn studentenkamer was een jungle met veel stekmateriaal afkomstig uit de oude botanische tuin van Utrecht. De biologen van die tijd waren vaak ook hobbyisten en verzamelaars. Het assortiment van de toenmalige tuincentra was gevariëerder en verrassender dan tegenwoordig. Mij eerste tuinexoten betroffen Trachycarpus fortunei, Albizia julibrissin, Arbutus unedo en Callistemon rigidus. De elfstedenwinter van 1996/97 maakte een eind aan deze experimenten. Deze planten werden hooguit beschermd met een rietmat. Om terug te keren bij het onderhavige topic, mijn vroege poging met Rhapidophyllum in de volle grond werd geen succes, de palm groeide nauwelijks en het blad verkreeg een gelige kleur.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor luc op 24 jan 2016 18:44

Dus jij beveelt het niet aan van deze uit te planten ?
Grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor fernman op 24 jan 2016 20:15

Hitch,
Toen ik een jaar of 6 was kwam ik regelmatig op bezoek bij m'n tante in Averbode en ik weet nog heel goed dat mijn nonkel toen zei pas op hier niet spelen want Jef heeft hier een palmboom geplant!
Dat was de schoonzoon die een fortunei had gezaaid en uitgepland dus in 1966! Trouwens toen al had hij bamboe zoals vivax enzo. Alle planten zijn met de jaren verwijderd helaas, alleen die fortunei die staat er nog! Het huis is zo'n 10 jaar geleden verkocht en heb hem niet meer gezien maar m'n nicht (vrouw van Jef) verzekerde me dat ie er nog staat!

Groeten
Mario M.
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 24 jan 2016 21:38

Hoi Mario, daar zou ik graag eens een foto van willen zien.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2016 10:40

Een 50 jaar oude T. fortunei in België? Geweldig zeg!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 25 jan 2016 22:59

Luc, bij ons bezoek aan de bamboetuin van Kimmei in Valkenswaard konden we een grote R. hystrix in volle grond bewonderen, waarschijnlijk de grootste in Nederland/België, echt de moeite waard. Dus is het wel degelijk goed te doen. Ik heb er sinds twee jaar ééntje staan in volle grond, die heeft vorig jaar drie nieuwe bladeren aangemaakt en wordt in de winter enkel beschermd met een mulchlaag en een bloempot erover als het regent.
Doet het prima tot hiertoe, gaat natuurlijk traag, maar nu ook weer niet zooo traag.
Droog houden in de winter en verder heb je er geen omkijken naar.

Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2016 02:16

zezinho schreef:Luc, bij ons bezoek aan de bamboetuin van Kimmei in Valkenswaard konden we een grote R. hystrix in volle grond bewonderen, waarschijnlijk de grootste in Nederland/België, echt de moeite waard. Dus is het wel degelijk goed te doen. Ik heb er sinds twee jaar ééntje staan in volle grond, die heeft vorig jaar drie nieuwe bladeren aangemaakt en wordt in de winter enkel beschermd met een mulchlaag en een bloempot erover als het regent.
Doet het prima tot hiertoe, gaat natuurlijk traag, maar nu ook weer niet zooo traag.
Droog houden in de winter en verder heb je er geen omkijken naar.

Wilfried

Ik heb dat exemplaar afgelopen najaar ook gezien Wilfried, heb jij er misschien wel een foto van gemaakt ? Mij vielen de enorme bladeren op vergeleken bij met hummel in kuip. Aanvankelijk dacht zelfs aan een Sabal.
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie