Euphorbia mellifera en Euphorbia stygiana

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Euphorbia mellifera en Euphorbia stygiana

Berichtdoor StefanH op 29 aug 2015 23:14

Heb deze twee soorten vanuit het Verenigd Koninkrijk over laten komen. Het plan is om ze in ieder geval aankomende winter in de pot te laten zitten en ze dan volgend jaar in de grond te poten. Is er iemand die al ervaring heeft opgedaan met deze soorten? Uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten komen verhalen dat de wortels, mits gemulched, minimaal zo'n -10 tot -12 zouden moeten kunnen doorstaan.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Re: Euphorbia mellifera en Euphorbia stygiana

Berichtdoor StefanH op 21 feb 2016 19:10

Tot nu toe met gemak de 'winter' doorstaan. Minimum temperatuur was zo'n -6.8 graden Celsius.

Afbeelding
Euphorbia mellifera
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor shusui op 21 feb 2016 19:53

Ik had een mellifera van ongeveer een meter hoog, stuk of 10 stengels.
Deze is enkele jaren geleden bij -16°C volledig dood gevroren.
Had lichte bescherming aan de voet, maar dus niet genoeg...
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 21 feb 2016 20:48

Ik ben benieuwd hoe lang die van mij het gaat volhouden. Ik heb ook nog een E. stygiana die binnenkort in de volle grond gaat. De mellifera staat in ieder geval erg beschut in de halfschaduw op goed doorlatende rivierklei. Ik hoop dat 'ie snel gaat bloeien omdat de soort zich gemakkelijk kan uitzaaien.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Aloeysius op 29 feb 2016 23:56

Euphorbia mellifera..een mooie struik die sterker is naarmate ze wat meer op leeftijd is (jonge/ kleine exemplaren vriezen al vrij snel kapot in een beetje winter). Mijn exemplaar heeft afgelopen voorjaar gebloeid, vooral vanwege de toen ook relatief zachte winter..
Ze werd te groot dus heb ik haar flink moeten terugsnoeien (najaar), gokkend op een wederom niet te strenge winter. Vooralsnog heeft dit goed uitgepakt: langs alle kanten schiet ze weer uit.

Euphorbia stygiana heb ik ook en deze zou een stuk sterker/ minder vorstgevoelig dan mellifera moeten zijn (afkomstig van de Azoren). Het blad is zo mogelijk nóg mooier en groter dan dat van van E. mellifera (deze steekt er idd een beetje mager bij af). E. stygiana heb ik in mijn tuin in Frankrijk staan en deze doet het prima. Een mooie tussenoplossing (letterlijk) is een kruising tussen de twee (E. x pasteurii)--> ook het proberen waard!
Aloeysius

3 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 04 maart 2016 12:17

Heb je misschien foto's van jouw Euphorbia's? Zowel van voor als na de snoei? Alvast bedankt.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken