Bijna bloeiende musa sikkimensis vermoord???

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bijna bloeiende musa sikkimensis vermoord???

Berichtdoor killuminati op 09 maart 2016 18:12

Beste mensen,

Ik ben stom geweest. Mijn trots: musa basjoo sikkimensis red tiger. Als 2 jaar haal ik hem met vee moeite en hulp van vrienden naar binnen en snijd ik de bovenkant eraf. Elke 5 dagen snijd ik de nieuwe groei eraf zodat deze niet tegen het plafond groeit zodat hij hopelijk een keer in bloei zou komen.

Zo ook gister.. Het viel mij wel op dat de uitloop aan de bovenkant vrij dik was. Ondanks dat, zonder goed na te denken heb ik toch het mes erin gezet. Het viel mij op dat het boterzacht was en tot mijn schrik ook nog eens de vorm van een komende bloem had. Het afgesneden stuk heb ik opengesneden en hier lijken bloembladen in te zitten, ookal zijn ze nog niet volgroeit..

Het komt er dus op neer dat ik circa 4 weken voordat hij naar buiten kan ik de bloem kapot heb gesneden van mn circa 2,5 meter hoge banaan.. Nu gaat voor zover ik weet de stam waar de bloem aan zit na bloei dood. Is deze stam op de een of andere manier toch in leven te houden?

Ik weet dat de zijschuiten overleven en ook al fors zijn, maartoch.. Ik had graag die grootste in de lent in bloei gehad. Als dat dan al niet lukt, graag de stam behouden. Wat adviseren jullie hierin?

Hartelijk dank!
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (202.59 KiB) 5679 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (157.2 KiB) 5679 keer bekeken
killuminati

26 bedankjes

Re: Bijna bloeiende musa sikkimensis vermoord???

Berichtdoor killuminati op 09 maart 2016 18:29

Nog een foto van de schade...
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (52.1 KiB) 5672 keer bekeken
killuminati

26 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 09 maart 2016 18:29

Kwaliteit is crap omdat ik maar 300 kb mag plaatsen per foto :(
killuminati

26 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 11 maart 2016 01:29

Niemand tips? Of is het gewoon over met de hoofdstam? Of toch proberen dit weekend de banaan onder een afdakje tegen mn huis aan buiten te zetten in pot. Dus bij nachtvorst met 3 man naar binnen tillen?
killuminati

26 bedankjes

Berichtdoor EdoNoordhuizen op 11 maart 2016 10:15

Ik heb geen tips voor je, maar leef wel met je mee! Sterkte!
EdoNoordhuizen

10 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 12 maart 2016 09:06

Ik weet niet of de schade te verhelpen is, maar wacht dan even tot die nachtvorsten van de baan zijn.
Anders heb je straks weer vorstschade aan je bananen. Momenteel zou je bijna iedere avond moeten gaan slepen.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor shusui op 12 maart 2016 10:14

Heb ooit ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan met een M. yunnanensis :(
De bloem is er wel nog door gekomen, hetzij gehalveerd en vrij klein.

shusui schreef:
Ik zit ook al enkele jaren te wachten op de eerste bloem in een grote Musa, maar zonder resultaat.
Nu waren hier enkele stammen van M. yunnanensis die niet groeide (nog maar 20cm op heel het jaar ofzo), dus ik besloot er wat af te snijden tot aan een gezond blad, en nog wat , en nog wat,…
Ineens zie ik wat anders, heb ik de punt van een bloem mee… :roll:
Na enkele dagen zag het er zo uit:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

shusui

193 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 12 maart 2016 14:02

Ahhh bedankt jongens en bedankt voor de foto's! Ik hoop dat hij nu even traag groeit zodat ik hem ook buiten kan gaan zetten als die nachtvorst een beetje weg is :)

Dit geeft mij we hoop moet ik zeggen! Goed weekend allemaal
killuminati

26 bedankjes

Berichtdoor MarcovZ op 12 maart 2016 19:20

Als het goed is blijft je banaan gewoon door groeien en nieuwe bladeren uitwerpen, als je heel veel mazzel hebt een nieuwe bloem ??!! .... maar hij zal normaliter niet afsterven omdat de bloei cyclus nog niet geheel begonnen qc afgemaakt is !!
Heerlijkheid in " our little SHANGRI-LA "
https://www.facebook.com/ourlittleshangrila/
MarcovZ

14 bedankjes

Berichtdoor shusui op 12 maart 2016 20:55

MarcovZ schreef:Als het goed is blijft je banaan gewoon door groeien en nieuwe bladeren uitwerpen, als je heel veel mazzel hebt een nieuwe bloem ??!! .... maar hij zal normaliter niet afsterven omdat de bloei cyclus nog niet geheel begonnen qc afgemaakt is !!

De stam waar nu de bloem in zit zal zeker afsterven nadat de bloem (of wat er van over blijft) er uit gekomen is. Eens het meristeem onderaan in de stam een bloem heeft gemaakt is het "op" en komt er niks anders meer uit. Alleen extra zijscheuten zou hij nog kunnen maken, maar die ontspruiten gewoon uit een soort van slapende ogen die op het rhizoom zitten. Niet uit het groeipunt van de stam.
shusui

193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers