Beste mensen,
Ik ben stom geweest. Mijn trots: musa basjoo sikkimensis red tiger. Als 2 jaar haal ik hem met vee moeite en hulp van vrienden naar binnen en snijd ik de bovenkant eraf. Elke 5 dagen snijd ik de nieuwe groei eraf zodat deze niet tegen het plafond groeit zodat hij hopelijk een keer in bloei zou komen.
Zo ook gister.. Het viel mij wel op dat de uitloop aan de bovenkant vrij dik was. Ondanks dat, zonder goed na te denken heb ik toch het mes erin gezet. Het viel mij op dat het boterzacht was en tot mijn schrik ook nog eens de vorm van een komende bloem had. Het afgesneden stuk heb ik opengesneden en hier lijken bloembladen in te zitten, ookal zijn ze nog niet volgroeit..
Het komt er dus op neer dat ik circa 4 weken voordat hij naar buiten kan ik de bloem kapot heb gesneden van mn circa 2,5 meter hoge banaan.. Nu gaat voor zover ik weet de stam waar de bloem aan zit na bloei dood. Is deze stam op de een of andere manier toch in leven te houden?
Ik weet dat de zijschuiten overleven en ook al fors zijn, maartoch.. Ik had graag die grootste in de lent in bloei gehad. Als dat dan al niet lukt, graag de stam behouden. Wat adviseren jullie hierin?
Hartelijk dank!