Snoeien trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Snoeien trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 13 maart 2016 22:19

Klopt, zoals ik al eerder schreef, de stam (bij bomen het spinthout) wordt ook gebruikt om voedsel (zetmeel ofwel omgevormde suikers) op te slaan voor moeilijker tijden. Of om in het voorjaar de boel weer op te starten. Je kunt je voorstellen dat als je deze reserveopbouw verstoort, bijvoorbeeld door het vroegtijdig verwijderen van groen blad, planten in de problemen kunnen komen. Hetzij door het ene uiterste, iets minder goed te groeien, of het andere uiterste, helemaal niet meer uit te lopen. Zo'n Dicksonia maar ook een cycas heeft vervolgens ook weer een paar jaar nodig om zijn mooie volle bladerkroon weer terug te krijgen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 maart 2016 22:26

Ivan schreef:Toch worden diverse planten bladloos aangeplant: stam dicksonia antarctica, knol cycas revoluta etc

De groei van bladloze planten kan alleen plaatsvinden met opgeslagen energie, i.e. suikers, zetmeel, koolhydraten in het algemeen. Niet alle planten zullen over die reserves beschikken. Ik heb het vermoeden dat bijvoorbeeld wintergroene bladhoudende planten minder investeren in opslag van energie reserves dan bladverliezende. Het is me opgevallen dat halfwinterharde groenblijvende tuinvarens (zone 8) die in strenge winters ( 2008 - 12) hun blad(groen) kwijt raakten, veel meer moeite hadden met de hergroei dan bladverliezende soorten. De recente zachte winters lijken deze hypothese te bevestigen.

Dicksonia antarctica en Cycas revoluta stammen zullen over een flinke energie reserve moeten beschikken om in een relatief korte tijd een grote massa nieuwe bladeren te doen uitgroeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor RaymondSenden op 13 maart 2016 22:44

Ik ga de snoeischaar uit de winterstalling halen. :lol: Bedankt zover al voor de reactie's
RaymondSenden

1 bedankjes

Berichtdoor Troy op 14 maart 2016 02:08

Leuke discussie is dit geworden en er zit waarheid in beide uitspraken, echter lees ik ook een paar stellingen die niet helemaal juist zijn. Dennis stelt juist dat de chloroplasten (bladgroen) de bron van energie(suikers) is voor de plant. Dus voornamelijk de bladeren leveren energie. Cel vermeerdering kost natuurlijk energie maar ook onderhoud van iedere levende cel kost energie, dus ook de cellen in de bladeren. De hoeveelheid energie nodig voor onderhoud is relatief aan temperatuur. Hoe hoger de temperatuur hoe meer energie cellen nodig hebben voor onderhoud(tevens de rede dat de groei van planten achteruit gaat bij hogere temperaturen. Er worden dus weldegelijk suikers getransporteerd naar bladeren vanuit andere delen van de plant. Namate een blad ouder wordt zal hij minder efficiënt worden(meer onderhoud dan hij opbrengt) en zal de plant starten met alle mobiele nutrienten uit dit blad te transporteren naar plaatsen waar het bruikbaar is. Ik ben nog nooit een studie tegen gekomen waarin gemeld werd dat er stoffen gehaald worden uit dode bladeren die nog aan de plant hangen. Dit lijkt me vrij lastig als aderen bijvoorbeeld niet meer functioneren. Dus de stelling dat dode bladeren(dus waar geen levende cellen meer in zitten) intern iets bijdrage of een intern negatief effect hebben op de plant lijkt me onjuist.

Samengevat, zit er in een oud blad nog leven dan kan de plant er stoffen uithalen en kan het dus nuttig zijn om te laten hangen. Maar is de temperatuur hoog dan kost hij waarschijnlijk meer aan onderhoud dan hij opbrengt. Is een blad dood kun je hem gewoon knippen.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 maart 2016 18:12

Troy: met de constatering dat de energiebehoefte van een levende cel temperatuurafhankelijk is ben ik het eens. In plantencellen zijn 2 parallel verlopende processen actief, de ademhaling met zuurstof en suikers als grondstoffen en de assimilatie waarbij water en CO2 onder inwerking van licht worden omgezet in suikers en zetmeel (koolhydraten). Het laatste vindt plaats in het bladgroen (parenchym cellen- chlorofyl) in speciale organellen de chloroplasten. Ademhaling voor de energievoorziening (ATP) vindt voortdurend plaats in alle plantencellen ook door de wortels. Zowel bij de ademhaling als bij de assimilatie zijn complexe enzymprocessen actief waarvoor eiwitsynthese nodig is. De eiwitten van de cel en met name de enzymen die de biochemische reacties katalyseren hebben een beperkte levensduur en worden voortdurend vernieuwd. Sommige eiwitten zijn kortlevend, anderen zoals de bouwstenen van de celwand en -membraan zijn duurzamer. De dynamiek van de cel wordt bepaald door complexe biochemische processen. Deze zijn sterk temperatuurafhankelijk en de range voor een optimale werking is smal. Daarbuiten zullen zowel een lage temperatuur als een te hoge temperatuur de processen afremmen. Daarbij is de zwakste schakel bepalend, bijvoorbeeld een enzym (eiwit) dat wordt uitgeschakeld als de temperatuur van het blad te hoog wordt. Het kan daarbij worden geïnactiveerd als gevolg van denaturatie vergelijkbaar met het stollen van kippeneiwit. Omdat denaturatie onomkeerbaar is, kunnen de processen pas worden hervat na de synthese van nieuwe eiwitten en moeten de beschadigde proteïnen voor recycling worden afgebroken door andere enzymen (proteases). Cellen kunnen zich overigens verweren tegen oververhitting door de inductie van zogenaamde heat shock eiwitten. Deze speciale proteïnes beschermen de kwetsbare enzymen waardoor deze bij een herhaalde blootstelling een fractioneel hogere temperatuur schadevrij kunnen doorstaan. Voor de synthese en afbraak van eiwitten en voor de enzymatische reacties is energie nodig in de vorm van suikers die bij de ademhaling via de citroenzuurcyclus worden omgezet waarbij energie (ATP) voor de cellulaire reactieprocessen beschikbaar komt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Troy op 14 maart 2016 18:28

Bedankt voor je gedetailleerde aanvulling Draco, klopt allemaal als een bus wat je zegt.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 maart 2016 21:21

Nice! En ik probeerde het gewoon simpel te houden (en ben ook niet zo onderlegd geef ik eerlijk toe...) De factor daglicht is nog niet genoemd. Inderdaad dat ook bij gebrek aan daglicht het systeem 'omdraait' en de plant suikers verbruikt in plaats van produceert. Maar per saldo produceert bladgroen (mits voldoende aanwezig!) meer dan er wordt verbruikt. Tenzij je een plant iets ontneemt (bijvoorbeeld een zonminnende plant in de schaduw zet is gedoemd geleidelijk weg te kwijen) en de plant meer verbruikt dan produceert. Moraal van dit verhaal: het is niet snoeien wat doet groeien maar juist niet snoeien wat doet groeien!
Dennis_S

349 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen