Musa basjoo te korte stelen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa basjoo te korte stelen

Berichtdoor Helinde op 21 maart 2016 17:15

Ik heb nu sinds 3 jaar een musa basjoo die ik binnen overwinter. Helaas worden de bladstelen te kort waardoor de bladeren niet meer uitrollen. Vorig jaar had ik dat probleem ook. Ik dacht dat het wel goed zou komen als hij in de volle grond zou staan. Maar vorig jaar heb ik hem in de zomer uiteindelijk af moeten snijden omdat er geen blad meer doorkwam en alles ging rotten. Voor de winter had ik hem eindelijk weer "op gang" , maar nu ontstaat hetzelfde probleem weer.
Iemand enig idee waardoor de kore stengels worden veroorzaakt?
2e vraagje: Hoe lang duurt het voordat een musa basjoo flink groot wordt? Ik zie overal van die mooie grote bananen, maar die van mij zijn na 3 jaar ( met binnen overwinteren) nog niet groter dan een meter geworden...
Helinde

23 bedankjes

Re: Musa basjoo te korte stelen

Berichtdoor GeL op 21 maart 2016 18:23

Hi Helinde,
Welkom op dit prachtige forum :thumb_up:
M.b.t. je M. basjoo, gewoon buiten in volle grond laten staan geeft de beste resultaten! Wat bedoel je met te korte bladstelen? Hoe hoog/laag snij je de stam af? Hier gaan ze ieder jaar richting 5m en snij ze in november terug op de hoogte van een tuindraad van 2m die dan dienst doet als bescherming (opgevuld uiteraard).

Heb je foto's?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 21 maart 2016 21:26

Dankjewel! Ik lees al lang mee :D
Ik krijg er helaas geen foto's op. Bestanden zijn te groot.
Ik heb vorige zomer alleen de bladeren afgesneden, omdat de bladeren niet konden uitrollen omdat het vorige blad geen stengel had. Dus niets van de stam afgesneden.
Na 3 seizoenen heb ik pas een kleine 1 meter stam...ik snap er niks van. Hij staat in de zomer half schaduw en krijgen regelmatig koemest en water in de zomer. Hij staat in de zomer ook in de volle grond. Alleen in de winter in pot.
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor GeL op 22 maart 2016 09:20

Hi Helinde,

Gewoon Twooba gebruiken, op deze pagina in de linkerkolom vind je onder "Handige pagina's" een rubriek "Hoe foto's uploaden". De foto's worden via Twooba automatisch in grootte aangepast.

Misschien toch beter om een stuk van de stam te snijden, als je de bovenkant zo laat en de boel rot / droogt volledig uit krijg de plant er misschien geen blad meer uitgegooid en zit je ergens met een obstructie. Stukje bij stukje afsnijden is de enige manier om de toestand binnenin de stam te kennen, dus afsnijden tot de binnenkant er gezond - lees volledig lichtgroen - uitziet.

Fotootjes doen wonderen :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 22 maart 2016 13:54

om deze banaan gaat het. Hij is dus 3 jaar oud...en de bladeren ontrollen nauwelijks/niet meer. stam is niet verrot. Vorig jaar begon hij (door hetzelfde probleem?) wel te rotten.
Bijlagen
banaan 1 a.jpg
banaan 1 a.jpg (25.79 KiB) 4303 keer bekeken
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 22 maart 2016 13:55

en een overzichtsfoto van dezelfde plant
Bijlagen
banaan 1b.jpg
banaan 1b.jpg (30.58 KiB) 4303 keer bekeken
Helinde

23 bedankjes

Berichtdoor GeL op 22 maart 2016 14:56

Die zien er toch redelijk gezond uit. Steek je ieder jaar niet teveel wortels af? Zodat de plant zich eerst daar mee bezig houdt vooraleer in gang te schieten?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Helinde op 22 maart 2016 17:18

Dat zou ik volgende winter inderdaad nog kunnen proberen, een grotere pot met meer wortels. Bedankt voor de tip!
Helinde

23 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers