Phoenix Canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Canariensis

Berichtdoor Renen op 27 maart 2016 08:55

Hallo, wij hebben eind vorige maand twee phoenix canariensissen gekocht van +/- 4 meter. Deze komen uit Italie en stonden in plastic bakken. Nu hebben we deze in betonnen bakken gezet in onze tuin van ons vakantiehuis. Dit huis staat in Kroatie en de temperaturen zijn vanaf februari wisselend. Zo twee dagen regen met 13/14 gaden en dan weer een paar dagen met temperaturen 19/20 met een gevoels temp van boven de 20. De nachten varieren tussen 4 en 9 graden.
Toen we deze palmen kochtenwaren de bladstengels mooi groen. Nu zag ik gisteren dat deze wat geler worden. Kan dit kwaad? Wat is er aan de hand? Ik heb in het begin dat de palmen geplant waren elke dag wat water gegeven en nu staat er een druppel systeem aan die om de twee dagen een half uurtje druppelt. Is dat soms teveel? Ben als de dood dat deze palmen dood gaan. :cry: of maak ik mij teveel zorgen.
Hierbij ook een paar fotos van de palmen en de baldstengels.
Groet Rene
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (117.49 KiB) 3453 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (100.43 KiB) 3453 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (140.56 KiB) 3453 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (142.53 KiB) 3453 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (131.1 KiB) 3452 keer bekeken
Renen

0 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis

Berichtdoor asiantjen op 27 maart 2016 10:21

Hi Rene ,

Ik vermoed dat uw palmen eerst in de kwekerij nog in de volle grond hebben gegroeid ,bij een bestelling worden ze uitgegraven en de wortels worden gesnoeid en in gekort om in zo'n kleine pot te duwen ,dus de plant lijd daaronder om terug een evenwicht te krijgen ,zo te zien hebt u ze ook terug met pot in de betonnen bakken gezet , dus volgens mij zeker niet goed , ik vrees dat ze verder achteruit gaan kwijnen in wind en weer , ik hoop zelf dat ik mis ben ,misschien zijn hier andere mensen dat er meer van kennen .

mvg Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 27 maart 2016 10:32

Als ik het goed begrijp zijn ze uit de plastic kuipen gehaald en in de betonnen bakken uitgeplant. Zou me in dit geval nog niet meteen zorgen maken. Vermoedelijk zijn ze aan het wennen aan de nieuwe omgeving, zo te zien veel zon en geen schaduw.... Iets wat bij de kweker waarschijnlijk anders was. Beetje verkleuring van het blad is dan te verwachten. Zou het wel in de gaten blijven houden.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Renen op 27 maart 2016 10:37

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ja, ik heb ze indedaad uit de plastic kuipen gehaald vandaar dat we er bakken van twee meter omheen gemaakt hebben en het leek er op dat ze in de plastic bakken gekweekt zijn want de wortels zaten helemaal strak in de bak.
Hoe weet ik of ze teveel of te weinig water hebben? Moet ik ze ook nog bemesten en zo ja, met wat kan ik ze dan het beste bemesten?
Renen

0 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 27 maart 2016 10:47

Afhankelijk in wat voor grond ze staan kan een beetje bemesten wel goed zijn. Ik zou hiervoor organische mest gebruiken zoals gedroogde koemest korrels. Zeker niet teveel, laat ze eerst maar is wennen aan de nieuwe omstandigheden.
Zijn de bakken van onder open of zijn ze afgesloten van de aarde eronder? De watergift is hiervan afhankelijk zeker als ze straks wat groter gaan worden.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 maart 2016 11:55

Zolang de nieuwe wortels nog niet zijn uitgegroeid, moeten de palmen water opnemen via de oude dichte kluit. Zorg daarom dat je die vooral vochtig houdt. Een druppelsysteem kan daarbij zeker functioneel zijn. Als de bakken zijn voorzien van een bodemafwatering, is er weinig risico op verzuipen. Als je de aarde nog wat ophoogt, bevordert dit de vorming van nieuwe wortels die dan uit de afgedekte stamvoet boven de dichtbewortelde kluit kunnen ontspruiten. Dat is misschien jammer voor het aanzien van de gekapte stam, maar vergroot de kans en het tempo van beworteling. Reken op enig bladverlies als gevolg van de aanpassing. Als dat de onderste bladeren betreft en niet het hart van de palm, is dat geen probleem en eerder gunstig omdat de palm daarmee de verdamping kan beperken. Je hoeft in dit geval met het opsnoeien ook niet te wachten tot de aftakelende bladeren volledig verdord zijn. Zo te zien staat er ruim voldoende blad op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Renen op 27 maart 2016 12:20

De bakken zijn aan de onderkant gewoon open. Ik heb eerst een gat gegraven en daar wat tuinaarde in gekiept en daarna de palm er op gezet. De rest van de betonnen bak is ook open en de grond bestaat daar uit keien en vruchtbare kleiachtige grond
Renen

0 bedankjes

Berichtdoor irminsul op 27 maart 2016 18:02

Phoenix Canariensis zijn echte slurpers hoor, en zeker met open bakken is de kans dat je teveel water geeft heel klein met het weer daar.

Prachtig aanzicht trouwens.
irminsul

13 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen