Okselspeer bij Chamaedorea metallica

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Okselspeer bij Chamaedorea metallica

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 apr 2016 21:24

Bij nadere inspectie zag ik deze week een boeiend verschijnsel bij deze hardrock-metal Chamaedorea: een speerverdubbeling in een van de oksels van de plant, waarmee deze palm zich in principe eindeloos in groei kan verdubbelen.

Afbeelding

Deze groeiwijze is ook een manier voor de palm om zich clusterwijs te ontwikkelen.

Samen met de Arenga hookeriana blijft dit toch qua bladvorming een erg bijzondere palm, die tot ver in de hoogte zijn markante v-vormige bladeren blijft behouden.

Mijn exemplaar is niet erg metallic, maar wel mooi groen. Echt metaalkleurig krijg je hem alleen onder bepaalde bodemcondities, is mijn these.

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Okselspeer bij Chamaedorea metallica

Berichtdoor Dennis_S op 03 apr 2016 22:23

Eeehm, volgens mij is dat het begin van een bloeiwijze. Geef de plant nog wat tijd en je zult zien dat deze zich geleidelijk vertakt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 apr 2016 07:34

Ben benieuwd. Als je gelijk hebt zou dat zijn eerste bloeijaar worden. Mooi, de bloemen van een C. metallica hebben een opvallend kleurtje, zag ik.

We wachten af.

Iemand anders al ervaring mee? Speer of inflorescens?
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Esther op 04 apr 2016 08:32

zal vanavond een foto maken van mijn (erg grote) exemplaar. Maakt ook op deze wijze nieuwe bladeren aan.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 apr 2016 13:24

Esther schreef:zal vanavond een foto maken van mijn (erg grote) exemplaar. Maakt ook op deze wijze nieuwe bladeren aan.

Ik ben benieuw. Chamaedorea metallica wordt beschreven als solitair (Donald Hodel - Chamaedorea Palms). De bloeiwijzen ontspruiten uit de bladoksels, vorig was dat het geval bij mijn inmiddels vergane exemplaar. Soms komen er exemplaren voor met (grof)geveerde bladeren, maar die worden vermoedelijk voor de handel geweerd. Ik trof ze wel eens aan bij importeurs in grote partijen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 apr 2016 19:01

Daar hebben ze een var. naam aan gegeven: C. metallica var. pinnata
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Esther op 04 apr 2016 19:08

ik heb getracht om het op de foto te zetten maar helaas heb ik geen supersonische apparatuur... Het verschil tussen de bloem en het blad is dat het blad aan de bovenkant plat is en al 'rimpels' vertoont van het blad en de bloem is aan de bovenkant gewoon een punt. Ik moet er wel bij zeggen dat het blad aan de zelfde steel uit de oksel komt als de bloemen. De bloemen groeien daarentegen veel harder dan het nieuwe blad wat uit de oksel komt.

hele plant
Afbeelding

blad uit oksel
Afbeelding

bloem uit oksel (groeit harder dus vandaar al hoger)
Afbeelding

maar ook aan de bovenkant groeit de plant gewoon weer verder
Afbeelding

hij komt uit de overwintering en heeft nu wat last van ongedierte (is ook te zien op de foto's). Ik heb hem nu zo'n 10 jaar denk ik.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 apr 2016 19:17

Bij mij heeft de 'okselspeer' ook hetzelfde de puntje als de hoofdspeer. Vandaar dat ik ook dacht aan een nieuw blad en niet aan een bloem.

Je laat het verschil mooi zien, Esther. Flink exemplaar heb je!

Ben eigenlijk wel benieuwd of andere palmen een dergelijke 'speerverdubbeling' kennen. Vind het wel een boeiend verschijnsel.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 apr 2016 20:27

Absoluut een bloeiwijze in opbouw! Ik zie ze hier ieder jaar zo rond februari-maart in de huiskamer. als ie een cm of 20-30 is dan komen er piepkleine bolletjes op die oranje kleuren (de echte bloemen dus!), Zowel de mannelijke als vrouwelijke vorm zijn oranje.
Kan zijn dat ie recht blijft of een klein beetje vertakt, ofwel hij vertakt behoorlijk. De mannelijke versie vertakt zeer zwaar (multiple levels) -mocht je twijfelen dan is de laatste link hieronder wel een aanrader (Engels)

Check deze links gewoon ook even als je een chamadorea fanaat bent:
http://junglemusic.net/Chamaedorea/Cham ... ecies.html
http://davesgarden.com/guides/articles/view/931/
https://dialnet.unirioja.es/descarga/ar ... 786944.pdf

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 apr 2016 21:06

Ok, ik ben benieuwd wat het gaat worden. Er zijn bij mijn plant twee oksels die zo'n groen speertje laten zien, ook het bladoksel eronder. Hij doet het verder uitstekend. Zou wel zielig zijn als hij/zij geen huwelijkspartner kan vinden. Dan kan het maar beter een blaadje worden, niet?

Er zitten geweldig mooie soorten onder, in de Chamaedorea familie, waaronder deze. Ik deel je enthousiasme. Echter ook een paar geeuwverwekkende broeders, helaas. Microspadix vind ik zo'n beetje de winnaar van de quiz 'het saaiste plantje aller tijden', maar zoals de onlangs overleden Johan al zei: "dat is persoonlijk".
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen