Ervaring sabal minor afgelopen winters

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ervaring sabal minor afgelopen winters

Berichtdoor Matthijs op 06 apr 2016 18:36

Hoe is het met de sabal minor gegaan afgelopen winters? Wil er een aanschaffen maar twijfel nog, ik hoor maar weinig succes verhalen. Graag ook even de min. Temperatuur en standplaats, zon of schaduw aangeven.

Bedankt!
Matthijs

0 bedankjes

Re: Ervaring sabal minor afgelopen winters

Berichtdoor raf300 op 06 apr 2016 20:33

Hey,

Ik heb vorig jaar in mei een Sabal minor in de volle grond geplant.
tijdens de winter was hij beschermd met een vliesjasje, rieten mat en daarover een bubbelfolie hoes, zonder bijverwarmen.
Dit was dan ook geen enkel probleem voor de Minor. (is toch een beetje droog gebleven zo)
tot nu wel nog niet veel groei, een goeie 15 cm ongeveer denk ik.
Hopelijk zal hij zijn wortels nu wel al goed aangesterkt hebben en gaat hij dit jaar wat meer gaan groeien.
Wel zat er een bloem aan als ik hem geplant heb, die heb ik er in het najaar afgeknipt.

min temp. zal toch voorbij de -10 aankunnen (of nog veel lager), wel droog houden.
standplaats, voormiddag schaduw, middag en avond volle zon.

Trage groeier, maar kan veel hebben, + je hebt een Sabal in je tuin :mrgreen:

Deze staat dus nog maar één jaar in de volle grond, veel ervaring heb ik er dus ook nog niet mee ;) :lol:
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 apr 2016 22:49

Sinds 2 jaar een klein exemplaar in volle goed doorlatende grond.
Standplaats volle zon. Onbeschermd en min. van -6,9 °C.
Nu terug zonder schade de winter doorgekomen en de 1ste speer gaat open. Groei is momenteel traag maar denk dat vooral energie naar de wortel toegaat.

Heb onlangs een 2de exemplaar aangeplant.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 apr 2016 00:11

Sinds 2011 in volle grond, zuidwest Nederland, volle zon op ene heuvel, overwinterd buiten met bescherming (bamboematten, puinzak, dakje en lichtslangen bij lager dan -5, plasticfolie alleen bij lager dan -10) . Laagste buitentemp gezien -14.7 (eerste winter 2011/2012 met bladschade).

Het grootste issue met Sabal is m.i. de onzuiverheden in het genus. Ik had eerste een andere S. minor die blij nader inzien wsl. meer S. palmetto was en het loodje legde bij iets van -7. Voorts is drooghouden in winter het allerbelangrijkste.

Heb inmiddels enkele aantal zaailingen in 5 en 10 Liters die ook de volle grond ingaan binnen afzienbare tijd.

Sabal is met bescherming geen probleem in het westen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 07 apr 2016 10:59

Ik heb een grote Sabal minor staan (met stam) die nog nooit beschermd is geweest. Heeft de laatste 3 winters goed doorstaan al waren die minimumt° niet lager dan -10 als ik het goed heb. Verder heb ik reeds jaren een Sabal Louisiana en ook deze word niet beschermt maar hij heeft dit jaar blijkbaar wel afgezien van de sneeuw die op zijn bladeren heeft gelegen want deze zijn allen verbrand. Niets om me zorgen over te maken want er zitten reeds 2 dikke speren klaar. Tuurlijk is het zicht nu natuurlijk wat minder met het lelijke blad maar het zijn oersterke palmen. Met bescherming in de vorm van simpelweg een bigbag er over heen heb je volgens mij een palm voor het leven.
Mijn exemplaren staan in volle zon waardoor ze in het voorjaar wat sneller terug oppakken maar hij kan gerust halfschaduw staan. Ik heb er zelfs eentje enkele jaren in volle schaduw gehad maar deze had telkens na de winter moeite om opnieuw op gang te komen (had die eerste horrowinter -22°C gehad, was alle blad kwijt maar kwam terug op) maar de winter daarna kreeg hij terug zwaar op zijn donder en toen was het einde verhaal. Voor alle duidelijkheid, deze palm was ook onbeschermd.

Ik heb vorig jaar ook een Sabal uresana uitgeplant. Deze heeft in de winter 4 paaltjes en een glazen plaat over zich gehad en ziet er erg goed uit. Deze laat ik met deze glasplaat nog even staan aangezien die erg slecht tegen de combinatie kou en natte bodem kan naar verluid. Vorige week heb ik dan nog een Sabal tamaulipas uitgeplant.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Matthijs op 07 apr 2016 21:21

Top, bedankt voor jullie bruikbare inbreng. Zal me dan toch een mooie sabal minor gaan aanschaffen als ik het zo lees. Ik heb namelijk plek vrij nadat deze winter een mooie yatay kapot is gegaan. Ik wil op die plek graag wat anders dan een trachy en een beetje bescherming is wel te regelen.:thumb_up:
Matthijs

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen