door IQuax op 11 apr 2016 21:44
Hier inderdaad dezelfde ervaringen gehad afgelopen jaren. Al vele maurelli's zijn verloren gegaan. Afgelopen jaar stonden 3 stuks van 1,5m en 1 van 3,5m in een vorstvrije garage, 2 stuks hebben het niet overleeft waaronder die van 3,5 meter. Hoewel ze er nog redelijk goed uitzagen toen ze uit de garage kwamen, zijn ze toch niet meer aan gegaan. Maar geef een ensete niet te snel op. Deze winter leek een kleine ventricosum hier ook de pietjes op. Al 2 maanden geleden warmer gezet, er was werkelijk waar nauwelijks meer iets van over na een tijdje warmer te hebben gestaan, maar sinds 2 weken komen er ineens weer nieuwe bladeren tevoorschijn. Wat hier echter wel degelijk een beter overwintering methode is gebleken, is overwinteren op 10-15 graden met voldoende licht. Maurelli's die hier onder deze omstandigheden hebben gestaan hebben het tot nu toe altijd overleeft. En inderdaad het gekende advies, maak ze niet te snel te nat. Ik weet zeker dat die ventricosum het niet had gered als ik hem eerder water had geven, al is hij pas wat gaan doen toen ik de grond een klein beetje vochtig maakte. Uiteindelijk blijft het inderdaad nog steeds erg gissen naar wat nou de best verzorging is voor een ensete in de winter. Door laten groeien in de winter brengt ook problemen met zich mee, zoals te lezen in het topic over Ensete Glaucum.