Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Jane op 11 apr 2016 17:28

Ik heb mijn E. glaucum ook maar ternauwernood kunnen redden vanuit de garage. Ik heb hem snel naar de woonkamer verplaatst, maar hij moest wel afgesneden worden. Inmiddels heeft deze weer 4 bladeren aangemaakt sinds 4 maart j.l.

Een andere maurelli van een iets kleiner formaat lijkt het ook niet te redden. Deze heeft onder exact dezelfde omstandigheden overwinterd. Ik kan er ook geen peil op trekken.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 11 apr 2016 21:44

Hier inderdaad dezelfde ervaringen gehad afgelopen jaren. Al vele maurelli's zijn verloren gegaan. Afgelopen jaar stonden 3 stuks van 1,5m en 1 van 3,5m in een vorstvrije garage, 2 stuks hebben het niet overleeft waaronder die van 3,5 meter. Hoewel ze er nog redelijk goed uitzagen toen ze uit de garage kwamen, zijn ze toch niet meer aan gegaan. Maar geef een ensete niet te snel op. Deze winter leek een kleine ventricosum hier ook de pietjes op. Al 2 maanden geleden warmer gezet, er was werkelijk waar nauwelijks meer iets van over na een tijdje warmer te hebben gestaan, maar sinds 2 weken komen er ineens weer nieuwe bladeren tevoorschijn. Wat hier echter wel degelijk een beter overwintering methode is gebleken, is overwinteren op 10-15 graden met voldoende licht. Maurelli's die hier onder deze omstandigheden hebben gestaan hebben het tot nu toe altijd overleeft. En inderdaad het gekende advies, maak ze niet te snel te nat. Ik weet zeker dat die ventricosum het niet had gered als ik hem eerder water had geven, al is hij pas wat gaan doen toen ik de grond een klein beetje vochtig maakte. Uiteindelijk blijft het inderdaad nog steeds erg gissen naar wat nou de best verzorging is voor een ensete in de winter. Door laten groeien in de winter brengt ook problemen met zich mee, zoals te lezen in het topic over Ensete Glaucum.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 apr 2016 22:21

Mijn maurelii heeft het ook prima overleeft en stond op 5-10 graden in een donkere garage, zonder kluit/met kleine hoeveelheid aan wortels op de kale vloer overwinterd. Kluit was kurkie droog!

Hier zijn glaucum goed de winter door gekomen, mijn ervaring is dat je ze droog moet houden, klein beetje water 1x in de 2 weken en licht zetten. Nu lopen ze weer lekker uit~!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 13 apr 2016 18:20

Hier ook de Maurelli overwinterd in een donkere kelder rond de 15 graden. De 4de winter op rij op deze manier. Enkel de grond rond de kluit iets breder als de basis en goed uit laten lekken. Ik verwijder het 'loof' van de stengel en dan even opbinden.
Staat nu kleine 3 weken buiten in diezelfde pot tegen de gevel en 1e sigaar/speer gaat zich bijna ontvouwen.

Een glaucum heb ik ook van vorige zomer. Als klein plantje gekocht, de winter in gegaan met een 10/15cm stam. Ook de kelder in..
Deze heb ik onlangs kleine 5 cm afgesneden (rot), maar de top is alweer zwart dus ik weet niet of deze overleefd..

Grtn Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 18 apr 2016 18:02

Hier een grote maurelli voor de 3e winter laten overwinteren is een garage van 5-10 graden. Zag er nog best wel goed uit toen ik hem 3 weken geleden in de woonkamer (20 graden) zetten. Begon ook gelijk te groeien, dus zag er allemaal goed uit. Na een week stopte hij echter met groeien. En nu na 3 weken zie ik dat hij toch aanzienlijk achteruit gaat en dat ook de nieuwe speer slap is. Iemand dezelfde ervaring gehad? Is dit wederom een maurelli die hier sneuveld, dat zou al het zoveelste jaar zijn dat mijn grootste maurelli de winter niet doorkomt.

Ivo
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Troy op 19 apr 2016 22:18

Hier staat hij ook weer in de tuin!
IMG_20160414_164057-480x853.jpg
IMG_20160414_164057-480x853.jpg (170.62 KiB) 3783 keer bekeken
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Tony ov op 19 apr 2016 23:30

Hey,

Ik ben op zoek naar een stekje van deze of een plant, kan er me iemand helpen? graag omgeving oost vlaanderen.

Mvg Tony
Tony ov

0 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 20 apr 2016 00:19

Troy schreef:Hier staat hij ook weer in de tuin!
IMG_20160414_164057-480x853.jpg

Wauw! Hoe kan je nu alweer zoveel gaaf blad hebben? Ik ben er jaloers op :)
killuminati

26 bedankjes

Berichtdoor teun op 20 apr 2016 09:17

wow, hier komt pas net een 2e (klein) blad opzetten.
Duurt hier echt nog wel tot eind mei/juni voordat hij de vaart erin krijgt!.
Helemaal met de verwachtte temperaturen voor volgende week :roll:
teun

0 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 20 apr 2016 18:15

Die van mij ziet er ook nog niet uit.. Hoop idd dat eind mei er weer wat mooi blad aanwezig is :)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (273.31 KiB) 4171 keer bekeken
killuminati

26 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers