Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 18 apr 2016 16:51

Vanwege de noodzaak tot beschermen, heb ik geen Chamaerops in de volle grond. De kuipplanten blijven zo lang mogelijk buiten en de voorbije 2 winters zelfs permanent. In afwijking hierop had ik de afgebeelde Cerifera in de kas geplaatst, omdat er ruimte voor was en voor het kleurbehoud. Wie schetst mijn verbazing toen er na het weer buiten plaatsen, bladverbranding optrad. Dat het zonnebrand betreft is vrijwel zeker. Bij deze variëteit heb ik dit nog eerder niet meegemaakt. Kennelijk is de tolerantie voor UV straling na enkele maanden kasverblijf verdwenen. Het dak van de kas is weliswaar van UV transparant acrylglas, maar de hoge glaswanden met de lage zonnestand hebben de palm vermoedelijk voor deze straling afgeschermd. Verder denk ik dat deze palm met name door de reflecterende waslaag wordt beschermd tegen de schadelijke inwerking van ultraviolette straling. Op onze breedtegraad wordt die waslaag dunner en is bovendien meer onderhevig aan slijtage door neerslag.
Bijlagen
Cham. Cerifera.jpg
Cham. Cerifera.jpg (240.98 KiB) 3953 keer bekeken
bladverbranding.jpg
bladverbranding.jpg (145.37 KiB) 3953 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 apr 2016 20:27

Dag Han hier dezelfde ervaring met een kleine cerifera die in mijn stalling heeft overwinterd. Mijn andere Chamaeropsen echter zien er prachtig uit met afgelopen winter slechts een paraplu erboven. dus heb ik de kleine cerifera nu ook een plekje in de volle grond gegeven.

Als die het niet gaat redden ga ik nog eens bij Brabantpalm kijken, daar staan prachtige cerifera's.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 18 apr 2016 21:30

Om die reden begin ik meestal al rond februari wintergroene planten naar buiten te slepen. Het is wat werk, maar verbrandng vindt dan niet meer plaats.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 apr 2016 21:41

Ik heb ook wat 'brandschade' bij een grote fortunei die ik begin maart heb aangeschaft en met gevaar voor eigen ruggewervels de grond in heb gewurmd.

Het is bijna niet te voorkomen met een plant die zo lang heeft binnen gestaan. Zelfs bij een mild maartzonnetje krijgen ze er al last van. Misschien moet je zo'n boom eerst een paar weken in de schaduw zetten om 'm te laten afharden. Daar had ik het geduld niet voor. Koop je zo'n ding, dan meteen maar de grond in, zei mijn gevoelsleven.

Gelukkig zijn het meestal de onderste bladeren die verbranden. Die kun je er later makkelijk van afsnijden. Beschouw het maar als 'collateral damage' bij het proces van afharden. Is hij eenmaal weer afgehard dan heeft ie er geen last meer van.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Enschede op 22 apr 2016 20:51

Erg leuk om enthousiast te geraken in dit forum, na het zien van al jullie foto's. Ben zelf sinds september in het bezit van een Trachycarpus Fortunei, waardoor je hier al snel aan snuffelen komt in het forum voor informatie. Sinds gisteren 21-4-2016 heb ik een meervoudige Chamaerops in mijn voortuin staan, wat mij opviel is dat de kleur van het grootste exemplaar nogal geel is in de stengel en het blad wat vaal is, de verkoper heeft mij een goedje meegegeven waarmee dit te verhelpen zou moeten zijn (rood/bruine korrels). Namen staan er niet op, maar de kweker in Spanje zou het ook gebruiken om een explosieve groei op gang te brengen. Maar ja ondanks de gele verkleuring , vindt ik het zelf een geweldig exemplaar en kon hem dus niet laten staan ;) de grootste in het midden heeft toch vanaf de grond gemeten een top hoogte van ca.1.80 meter met een stam van ca. 0.5 meter.

Hieronder de foto's

1.jpg
1.jpg (141.61 KiB) 3806 keer bekeken

2.jpg
2.jpg (149.16 KiB) 3806 keer bekeken

3.jpg
3.jpg (146.11 KiB) 3806 keer bekeken

4.jpg
4.jpg (168.65 KiB) 3806 keer bekeken
Enschede

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 apr 2016 20:58

Mooi en alle ruimte daar om verder te groeien. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor erna op 22 apr 2016 21:11

heel mooi ! :thumb_up:

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2016 21:19

Errug mooi exemplaar! Ga je m wel goed beschermen? Of is Enschede een andere naam voor Vlissingen?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Enschede op 22 apr 2016 21:58

Bedankt voor de reactie's.

@Dennis, heb de lokale condoomboer al gebeld, hij zou een ruime voorraad aanleggen voor me. :happy_thai: Ik begin me er net pas over in te lezen hoe er mee om te gaan. De info links en rechts en op de wiki's is ook best tegenstrijdig, veel zon, weinig zon, past zich makkelijk aan, aan de grondsoort, in het meest positieve geval tot -15. En dat water en kou samen hem niet passen, komt er dus wel op neer dat de Chamaerops net zoals ik in elkaar steek, en als het te gek wordt hem of haar een winterjas aan ga trekken met flinke muts erop. Pfff ja, ik heb hem op het oosten staan, in de zon tot ca. 12:45 uur. Ik ben eigenlijk wel voorstander van klimaat verandering, winters mogen van mij wel richting de 20 graden. Tijd voor een referendum :?: Ik maak me voor nu nog even wat meer zorgen over de gele verkleuring, die van jullie zijn veel dieper groen. Ik hoop dat het Spaanse wonder middeltje (ijzer en magnesium concentraat?) zijn werk doet.

Groetjes, Marco
Laatst bijgewerkt door Enschede op 22 apr 2016 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Enschede

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2016 22:29

Haha, nou die maat.....droog in de winter is belangrijker dan warmte. EN bij meer dan -8 gaat het vaak al richting bladschade. Wat minder zon is minder erg, maar in de zon vormen ze (is mijn mening) de mooiste bladeren. Wat ik maar wil zeggen is dat een mooie Chamaerops wat werk vraagt, wees er zuinig op!
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen