door draco op 29 apr 2016 16:03
Het klimaat in de stad is milder dan in het buitengebied. Cordylines maken al sinds lang deel uit van mijn exotenverzameling maar ik raakte ze ook geregeld kwijt. Ik heb ervaren dat je deze planten 's winters vooral droog moet houden om wortel- en stamvoetrot te voorkomen. Ook na de bloei gaat het wel eens mis zoals bij een eerdere Torbay Dazzler die tijdens de overwintering instortte. De afgebeelde dubbelstam mist als gevolg van rotting 30 cm bast onderaan, maar is desondanks blijven doorgroeien zij het in een vertraagd tempo en met een bescheidener kroonomvang. Dit is waarschijnlijk typisch voor een monocotyl waarbij de vaatbundels verspreid door de stam lopen. Een dicotyl is na het verlies van het bastweefsel ten dode opgeschreven. Het onderliggende stamweefsel is inmiddels verdroogd en verhard.
Een ingestortte Cordyline kan overigens volledig regeneren vanuit de wortelstok met de kans dat zich daarbij meerdere 'stammen' ontwikkelen.
p.s. De fortunei op de achtergrond mag er ook zijn, Axel!
- Bijlagen
-

- Cordyline australis 'Torbay Dazzler'.jpg (190.78 KiB) 4018 keer bekeken
-

- Cordyline australis 'Purpurea'.jpg (248.97 KiB) 4018 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"