Help! Snoeien en planten Phoenix Canariensis.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Help! Snoeien en planten Phoenix Canariensis.

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 mei 2016 11:30

Beste Draco, ik weet het niet zeker, maar ik vermoed het wel. Het is wel fijn om te weten dat ik kan snoeien en dat dit niet erg is voor de palm.

Beste Hitch, je hebt gelijk, in wezen is het gekkenwerk, alleen omdat ik en mijn vriendin helemaal weg zijn van deze palm hebben we er toch voor gekozen ondanks de beperkte ruimte die wij helaas hebben. Naast deze wetenschap willen we hem wel het beste behandelen op de beschikbare ruimte en er onze best voor doen om deze zo goed als mogelijk over te houden. Hopende dat we een lange tijd van mogen genieten.
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 21 mei 2016 14:33

Tsja, als je m nu echt mooi vindt, zou ik er ook voor gaan. Sommige hebben enorme exemplaren die erg fraai zijn geworden in de loop der jaren. Ik heb er een die echt te groot werd voor de pot en een paar jaar geleden in de tuin gezet. Maar deze groeit eigenlijk erg langzaam, maar is wel gewoon gezond. En eigenlijk kun je haast niet beter hebben op een plek waar je eigenlijk te weinig ruimte hebt. Hoewel een groot exemplaar op een ruime plek echt heel erg fraai is, ben ik er blij om dat deze zich wat groei betreft wat inhoudt. Zie de foto, als deze echt groot zou worden, dan heb ik een probleem met de doorgang. In dit formaat gaat het echter prima en voegt toch de juiste sfeer toe die ik zoek. En hij kan hier nog wel wat groter worden. Bij mij staat ie toch deels in de schaduw. Misschien moet jij dat ook doen zodat de groei wat rustiger is? Succes, je hebt een mooi exemplaar!
WP_20160521_14_20_56_Pro.jpg
WP_20160521_14_20_56_Pro.jpg (170.13 KiB) 3235 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 mei 2016 09:22

Schitterende foto Dennis, maar uiteindelijk krijg je die problemen toch, ook met de mooie palm op de voorgrond. Zo heb ik dit jaar op verzoek van het nogal geïrriteerde gezin mijn trachycarpus gesnoeid. Dat had ik liever niet gedaan maar ik woon hier niet alleen. :lol:

Nogmaals een zeer fraai plaatje wat je hier laat zien. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 mei 2016 11:19

Dank voor je reactie Jozef! Die bewuste palm op de voorgrond is ook zo'n langzame groeier. In 2010 heb ik een heel grote trachycarpus die ernaast stond moeten verwijderen. Die had 2,5 m stam, maakt 14 bladeren per jaar en had een stamdikte van 35 cm. Die bewuste palm had ik meegenomen uit mijn oude tuin maar gaf na de verplanting in 2010 er de brui aan. Naast die palm stond een kleine, bijna stamloze fortunei, de plant die je nu dus op de foto ziet. Ik heb m laten staan en de grote fortunei net onder maaiveld doorgehakt, zodat ik de kluit van deze jonge trachy niet hoefde te beschadigen. En je zult het niet geloven, maar de trachy op de foto is dus zeker 14 jaar oud! Ik heb m destijds samen met die andere, nu verwijderde palm aangeplant omdat ik twee stammen naast elkaar wel leuk vond. Maar die tweede heeft nooit echt gegroeid en ik mag blij zijn met 1 blad per jaar. Dus dit is ook een voorbeeld van een heel langzaam groeiende palm. misschien zit er iets in de grond, maar alle andere planten in de omgeving groeien erg goed en zijn gezond. Ook aan de andere kant van de tuin staat een fortunei die heel erg goed groeit, dus hoe het nu komt, geen idee.

Voor wat betreft de fortunei op de voorgrond had ik besloten deze te laten staan omdat deze toch maar langzaam groeit. ZOdra deze echt groot zou worden, zou ik m omhakken en iets anders voor neerzetten. Ik heb nog steeds niets voor ogen wat ik daar zou willen neerzetten, dus hij mag nog even blijven staan. Overigens is de groei sinds het kappen van zijn grote buurman sindsdien toegenomen naar twee bladeren per jaar....
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 mei 2016 11:23

Hitch schreef:Wat die piepschuimplaten betreft,... dat is ieder zijn ding natuurlijk maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Denk wel niet dat het kwaad kan (alhoewel ik denk dat na een jaar of 2 die platen toch kapot zijn door het wortelgestel) maar het hoeft ook niet echt. Ik persoonlijk denk dat dit alleen echt nut heeft als je zou opteren om verwarmingskabel rond de wortelkluit te gaan gebruiken in de grond zelf dus.
.

De platen dienen om de wortelkluit tegen vorst te beschermen, je zet die platen op de zelfde afmeting wat het winterhok / tent gaat worden en de eerste slinger van de warmte bron leg je dan ook aan de randen van het te beschermen oppervlak, ik heb mijn C.medullaris nu al 5 jaar op deze manier de winter doorgekregen en nooit enige vorst gehad binnen de tempex zone, ook mijn phoenix canariensis wordt op deze manier beschermd en gaat goed ;)

Henkie een mooie dikke stam, dat komt zeker goed ;)

Dennis, prachtige foto :thumb_up:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 mei 2016 12:11

Is inderdaad niet te geloven. Dennis. Wellicht beter een ander topic voor aanmaken. We gaan hier nogal :off_topic:
Om terug te komen op de canariensis waar het hier mee begon. Ik snap het maar al te goed. eigenlijk ontbreekt de echte ruimte maar ik vind de canariensis wel het summum van exotisch tuinieren. Zo mooi. Als ik dat in mijn tuin wil realiseren zal ik een kunstmatige heuvel moeten maken. Anders kunnen we hier geen kant meer op. :lol:

Ik zou wel eens goed kijken naar de beschermkunsten van o.a. Dimi hier op het forum.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 22 mei 2016 14:46

Beste Dennis, bedankt voor je reactie. Je hebt een mooie tuin! De palm is inmiddels geplant. Ik ben heel tevreden met het resultaat, al zeg ik het zelf. Gelukkig wilde twee kennissen van mij ons helpen bij het planten. Alleen was het waarschijnlijk niet gelukt om deze flinke jongen fatsoenlijk aan te planten. De palm staat op een plek dat het bijna de hele dag zon vangt, van s'ochtends tot s'avonds. Het is ook een tuin gelegen op het zuiden/zuidwesten. Wat dat betreft denk ik wel dat hij redelijk tot goed moet kunnen gaan groeien op deze positie. Het aanplanten is gebeurd maar nu komt het lastigste deel, de verzorging en overwintering. Ik ga mijn uiterste best doen om dit experiment te doen slagen zodat wij nog lang van deze beauty mogen genieten. En met een beetje hulp/advies van mijn mede palmvrienden moet het toch gaan lukken zou je denken. Op naar een mooi tropisch paradijs in onze achtertuin! Bedankt voor je compliment, het is zeker een mooi exemplaar.
:)

Beste Eduard, ook jij bedankt voor je compliment! ;)
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 22 mei 2016 14:59

Het plaatsen is gelukt! Super blij ermee, mooi in het midden. :D
Bijlagen
20160521_153714.jpg
20160521_153714.jpg (39.15 KiB) 3180 keer bekeken
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 22 mei 2016 20:01

:applaus: Dat zal een hele klus zijn geweest. Nu eerst maar eens genieten van je resultaat. :thumb_up:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Mate op 22 mei 2016 21:58

Mooi exemplaar, hopelijk heel veel jaren plezier ervan :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen