door Dennis_S op 22 mei 2016 11:19
Dank voor je reactie Jozef! Die bewuste palm op de voorgrond is ook zo'n langzame groeier. In 2010 heb ik een heel grote trachycarpus die ernaast stond moeten verwijderen. Die had 2,5 m stam, maakt 14 bladeren per jaar en had een stamdikte van 35 cm. Die bewuste palm had ik meegenomen uit mijn oude tuin maar gaf na de verplanting in 2010 er de brui aan. Naast die palm stond een kleine, bijna stamloze fortunei, de plant die je nu dus op de foto ziet. Ik heb m laten staan en de grote fortunei net onder maaiveld doorgehakt, zodat ik de kluit van deze jonge trachy niet hoefde te beschadigen. En je zult het niet geloven, maar de trachy op de foto is dus zeker 14 jaar oud! Ik heb m destijds samen met die andere, nu verwijderde palm aangeplant omdat ik twee stammen naast elkaar wel leuk vond. Maar die tweede heeft nooit echt gegroeid en ik mag blij zijn met 1 blad per jaar. Dus dit is ook een voorbeeld van een heel langzaam groeiende palm. misschien zit er iets in de grond, maar alle andere planten in de omgeving groeien erg goed en zijn gezond. Ook aan de andere kant van de tuin staat een fortunei die heel erg goed groeit, dus hoe het nu komt, geen idee.
Voor wat betreft de fortunei op de voorgrond had ik besloten deze te laten staan omdat deze toch maar langzaam groeit. ZOdra deze echt groot zou worden, zou ik m omhakken en iets anders voor neerzetten. Ik heb nog steeds niets voor ogen wat ik daar zou willen neerzetten, dus hij mag nog even blijven staan. Overigens is de groei sinds het kappen van zijn grote buurman sindsdien toegenomen naar twee bladeren per jaar....