Phoenix Canariensis snoeien

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Canariensis snoeien

Berichtdoor Tropical Henkie op 23 mei 2016 12:49

Hallo beste palmvrienden,

Weet iemand hoe en met wat voor gereedschap je een Phoenix Canariensis het beste en mooiste kan snoeien? Graag in woord en beeld stap voor stap uitgelegd indien mogelijk. Alvast bedankt voor de reactie's. :thumb_up:

Groeten Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis snoeien

Berichtdoor de Haan op 23 mei 2016 14:57

Gereedschap, gebruik een kwalitatief goede snoeischaar, b.v. Felco
Wat snoeien betreft, wat is je doel?
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 23 mei 2016 15:09

Ik weet ook niet goed hoe je die moet snoeien, ik heb nog nooit een palmboom gehad, ben sinds deze zomer begonnen met exoten (p. canariensis zaailingen).

Maar wil je dat de stam er zo uit komt de zien? :
Phoenix-Canariensis.jpg
Phoenix-Canariensis.jpg (61.77 KiB) 4717 keer bekeken
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 23 mei 2016 15:33

ik snoei met een tang met lange armen omdat de bek daarvan goed ver open gaat, idee van plaatje toegevoegd. ding op koningsdag gekocht voor een prikkie, vast een prul maar goed scherp en werkt uitstekend!
Bijlagen
pg-19.jpg
pg-19.jpg (31.43 KiB) 4714 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 23 mei 2016 15:53

Beste de Haan, mijn uiteindelijke doel is om de palm zo gezond mogelijk te houden en tevens esthetisch gezien door snoei de welbekende ananas vorm te verkrijgen (na wat tijd). Alleen heb ik geen enkele ervaring in het snoeien van een Phoenix Canariensis. Enkele vragen kunnen zijn hoe dicht op de stam moet ik snoeien, zonder dat de vorm of dikte van de stam verloren gaat. Hoe hoger ik snoei aan de stam moet ik dan de snoei wond meer naar binnen hellen. Dus midden gedeelte (het dikste) van de stam, hoe hoger aan de stam hoe smaller de stam gesnoeid dient te worden? Of juist de dikte van de stam in het midden zoveel mogelijk proberen te evenaren bovenaan en dus eigenlijk wat langere bladsegmenten (restanten aan de stam) eraan laten. Hopelijk kan u mij vertellen wat ik het beste kan doen.

Beste Sander, dat is in ieder geval wel in grote lijn waar ik naar streef, maar dan nog ietsjes meer dat ananas effect bovenaan bij de kroon.
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 23 mei 2016 21:16

In de landen waar de grote jongens staan wordt de kettingzaag gebruikt voor dat strakke effect.
Google maar eens in het engels dan vind je er wel info over:
https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=phoenix+canariensis+pruning
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 23 mei 2016 22:16

Dus als je het strakke effect wilt, dan moet je hem tegen de stam afzagen met een kettingzaag,
Persoonlijk vind ik het strakke effect veruit het mooist :D
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 25 mei 2016 22:02

Ik had voordat ik de palm ging planten 8 bladeren gesnoeid, dit omdat deze beschadigd, verdord of in de weg zaten voor het goed kunnen aanplanten. Nu had ik de link van Kim uitvoerig gelezen. Heel informatief en dank daarvoor.

Alleen heb ik nu een Engels artikel gelezen over het snoeien van diverse palmen. Als ik het goed begrepen heb wordt er geadviseerd om zo weinig mogelijk te snoeien, niet meer bladeren dan dat er in een jaar nieuwe bladeren bijkomen. En dat de oudere bladeren een belangrijke functie vervullen voor de nieuwere bladeren en speren uit de kern. Had iets te maken met het proces van voeding aanmaken, omzetten of opnemen. Er werd gewaarschuwd voor het teveel snoeien om een bepaald esthetisch resultaat te behalen, wat dus vaak toch gedaan wordt. In het geval van de Phoenix Canariensis een ananas of ook wel fontein effect. Het resultaat kan dan zijn dat de groei dermate vertraagd of zelfs tot stilstand komt door een te rigoreuze snoeibeurt. Ook wordt er beweerd dat dan de kracht uit de kern zelf wordt onttrokken en dit negatieve gevolgen kan hebben.

Ik ben benieuwd of iemand hier ooit van gehoord of ervaring mee heeft. En dan toch dus de grote vraag, kan ik nog enkele takken snoeien zonder dat de palm gevaar loopt?

Alvast bedankt voor de reacties.
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 mei 2016 22:53

Inderdaad, snoeien is groeien is bij palmen niet van toepassing! Hoe meer blad hoe meer de plant aan fotosynthese kan doen en hoe beter de groei.
Je kan beter zoveel mogelijk blad behouden en het 1e jaar of wat langer tegen iets lelijker blad aankijken, tot hij op maximale groeisnelheid komt, daarna kan je meer blad beginnen snoeien want dan groeit hij ook snel, en zal je vlugger een perfecte én volle kroon hebben dan wanneer je telkens er teveel blad afhaalt.

Geduld loont is een betere uitdrukking bij palmen ;)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 26 mei 2016 14:19

Oké, dan laat ik het hierbij dit jaar. :thumb_up:
Tropical Henkie

2 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen