IJSHEILIGEN

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

IJSHEILIGEN

Berichtdoor draco op 18 mei 2010 23:33

Idd , die "mannekens" hebben blijkbaar hun naam niet gestolen
Elk jaar zijn ze daar terug , steeds op dezelfde datum's en steeds met de bijbehorende gevolgen
En elk jaar laat ik mij opnieuw vangen , zet en plant ik , voor ze het land uit zijn , bloemen en planten buiten
Net als dit jaar , paar mooie zonnige dagen gehad enkele weken terug en dan denk je dat je niks meer kan gebeuren door reeds de plantjes van binnen naar buiten te zetten , al enkele jonge plantjes uitgeplant in volle grond ; en lap
De "ijsheiligen" passeren en laten hun schade na
- geplantte canna musafolia die niet willen doorkomen
- geplantte musa helens hybrid die zijn bladeren niet wil openvouwen
- 2 jonge geplantte ensete vent maurelli's die gestopt zijn met groeien
- 2 geplantte musa balbisiana die niet vooruit willen
- citrusplantje die een "krak" heeft gekregen van de koude nachten
- olijfboompje met bloempjes die op punt stonden open te bloeien , maar nu "verwelkt" zijn
- en wat jonge palm en musa zaailingen
Idd , ik moest beter weten , ik moest mij niet opnieuw laten vangen ( zeg ik elk jaar , maar toch doe ik het steeds opnieuw ) en gewoon die paar dagen , weekjes nog afwachten
Nu zijn ze eindelijk het land uit , kan ik enkel maar hopen dat een deel van de "gekwetste" plantjes zich nog herstellen , zoniet ben ik jammer genoeg weer wat moois kwijt
draco

Re: IJSHEILIGEN

Berichtdoor liesgorter op 19 mei 2010 07:26

En vergeet ook "Kalte Sofie"(koude sophie) en de Schafskälte(schaapskoude) niet. Deze is in juni en omdat dan de schapen geschoren zijn, bibberen die op de wei. Kalte Sofie is eind mei, een paar dagen na de ijsheiligen.Hierna moet dan toch de zomer beginnen.
liesgorter

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 mei 2010 08:41

draco schreef:Idd , ik moest beter weten , ik moest mij niet opnieuw laten vangen ( zeg ik elk jaar , maar toch doe ik het steeds opnieuw ) en gewoon die paar dagen , weekjes nog afwachten

*pat pat* :lol:

Het is begrijpelijk, zeker na zo'n lange koude winter... ik denk dat we allemaal al wekenlang op de zomer aan het wachten zijn. Wanneer er dan eens een paar dagen zon en warmte zijn worden we dan al eens té optimistich zeker :roll: Ik heb mezelf kunnen inhouden, de eerste plantjes gingen pas deze week de grond in. Bij de planten die al buiten stonden in pot merk ik ook achterstand: de strelitzia blijft met gesloten bloemknoppen staan, de brugmansia heeft amper blad dat ook nog eens geel is, de albizia loopt extreem traag uit... ah ja :oops:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 mei 2010 11:46

liesgorter schreef:En vergeet ook "Kalte Sofie"(koude sophie) en de Schafskälte(schaapskoude) niet. Deze is in juni en omdat dan de schapen geschoren zijn, bibberen die op de wei. Kalte Sofie is eind mei, een paar dagen na de ijsheiligen.Hierna moet dan toch de zomer beginnen.

Hoi Lies, hebben ze er ook zo een voor juli en Augustus ? Dan kunnen we de tuin beter overkappen of alles in de stalling laten staan! :lol:

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips