Trachycarpus Takil, grootte exemplaren 2016

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Takil, grootte exemplaren 2016

Berichtdoor daniell op 21 jun 2016 17:38

Wat denken jullie hiervan? https://www.youtube.com/watch?v=5WbyEwNZrf8 De echte takil of een sp. Kumaon? Hoe groot zijn jullie exemplaren allemaal geworden inmiddels anno 2016?
daniell

6 bedankjes

Re: Trachycarpus Takil, grootte exemplaren 2016

Berichtdoor rice op 21 jun 2016 18:34

Volgens mij waren deze exemplaren afkomstig van een kweker uit San Fransisco, er moeten ergens foto's staan van de verhuisoperatie naar Utah destijds, ik meen te vinden op 't EPS forum. Of het echte takil zijn durf ik niet te zeggen..
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 24 jun 2016 04:08

Dat zijn echte T. takil.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor daniell op 25 jun 2016 23:17

Dat belooft veel voor Nederland, als ik de minimumtemperaturen in de winter in Salt Lake City, Utah bekijk. Zouden deze beschermd worden? Gezien de grootte verwacht ik het niet.
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor daniell op 25 jun 2016 23:24

https://www.youtube.com/watch?v=NXzp09Lhn9A

Dit was 3 jaar terug. Zouden de palmen nu nog steeds leven?
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor rice op 26 jun 2016 00:07

ja ze worden beschermd in de winter, in 2014 leefden er nog 2 exemplaren
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 30 jun 2016 08:07

Utah heeft een continentaal droog klimaat. Heel anders dan Nederland. Ik heb hier zo, n 30 jonge T. takil staan. Kijken hoe ze zich ontwikkelen de komende jaren. Ze staan in de volle grond in de volle zon. Maar ook in weer en wind zonder bescherming.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor daniell op 30 jun 2016 23:38

Alexander schreef:Utah heeft een continentaal droog klimaat. Heel anders dan Nederland. Ik heb hier zo, n 30 jonge T. takil staan. Kijken hoe ze zich ontwikkelen de komende jaren. Ze staan in de volle grond in de volle zon. Maar ook in weer en wind zonder bescherming.

Alexander

Dat klopt. Het was ook meer interessant om te zien hoeveel zo'n Takil aankan. Maar een continentaal klimaat met zulke lage temperaturen is natuurlijk wel een erg hoge verwachting van zo'n palm. Nederland is al weer veel milder, maar wel vochtiger. Sommigen op dit forum ontkennen de hardheid van de Takil, zeggende dat het in Kalamuni in de winter droog is. Ik zie zelf in klimaattabellen dat dat niet helemaal waar is. December is koud en droog, maar januari / februari vochtig koud, vergelijkbaar met Nederland.
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 02 jul 2016 06:35

daniell schreef:
Alexander schreef:Utah heeft een continentaal droog klimaat. Heel anders dan Nederland. Ik heb hier zo, n 30 jonge T. takil staan. Kijken hoe ze zich ontwikkelen de komende jaren. Ze staan in de volle grond in de volle zon. Maar ook in weer en wind zonder bescherming.

Alexander

Dat klopt. Het was ook meer interessant om te zien hoeveel zo'n Takil aankan. Maar een continentaal klimaat met zulke lage temperaturen is natuurlijk wel een erg hoge verwachting van zo'n palm. Nederland is al weer veel milder, maar wel vochtiger. Sommigen op dit forum ontkennen de hardheid van de Takil, zeggende dat het in Kalamuni in de winter droog is. Ik zie zelf in klimaattabellen dat dat niet helemaal waar is. December is koud en droog, maar januari / februari vochtig koud, vergelijkbaar met Nederland.

Het klopt dat in de Kalamuni area af en toe regen fronten uit het noord westen binnen dringen gedurende de wintermaanden. Dan is er neerslag in de vorm van regen of sneeuw. Maar voor het overgrote deel is India in de winter droog door de invloed van hogedruk. En Trachycarpus takil groeid vaak op steile hellingen met een stenige bodem en goede afwatering. Dus ze staan niet de hele winter te soppen in natte grond! Ze groei daar tezamen met o.a. Bergenia en Fragaria. En in de volle zon, maar ook vaak op beschaduwde plekken! De hele begroeing wijst op vochtige/natte zomers met veel regen! En waarschijnlijk vergelijkbaar met het klimaat rond locarno, misschien nog wat kouder in de winter.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor daniell op 04 jul 2016 23:23

O, dat is interessant want in de tabellen was alleen december droog en januari/februari met veel regen.... Ik hoopte op veel vochtigheid. :lol:

http://nl.climate-data.org/location/33829/ Klimaat Nainital

http://nl.climate-data.org/location/275326/ Klimaat Kalamuni

http://nl.climate-data.org/location/11180/ Klimaat de Bilt

Toch wordt bij Gardenpalms gezegd dat er al met wat oudere Takils en Sp. Kumaons is geëxperimenteerd in Nederland en ze er toch beter vanaf komen als Fortunei of Fortunei 'nainital' cultivar.
daniell

6 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen