Dus als ik het goed begrijp hoeft de maurelli pas bij nachtvorst naar binnen?
En kan je deze dan gewoon als kamerplant overwinteren als hij nog niet te groot is?
Gr Arthur
![]() | 2 bedankjes |
![]() | 10 bedankjes |
Derksuh schreef:Beste tropical Henkie,
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar de 'beste' overwinter methode. Volgens mij zijn er verschillende manieren om hem te laten overwinteren. Uit de meeste reacties + websites maak ik op dat droog overwinteren een goede manier is. Dit betekent de plant op een koele plaats (circa 10 a 15 graden?) bewaren en het water geven volledig terug te schroeven naar ongeveer 1 keer in de 4 weken. Dit hoeft niet zoveel water te zijn dan dat je in de zomer doet maar slechts een beetje zodat de plant niet volledig uitdroogt. Over de watertoevoer bij deze methode zijn de meningen volgens mij verdeeld. Ik heb ook enkele reacties gelezen waarbij mensen de plant de gehele winter GEEN water geven. Ik denk dat ik persoonlijk een middenweg kies en het sporadisch een keer zal doen.
Zelf zou ik het fijn vinden als mensen die al langer een Ensete Maurelli in bezit hebben hier een seintje geven mochten ze hem naar binnen halen om wat voor een reden dan ook. Persoonlijk heb ik er erg veel aan om al die nuttige informatie te lezen en zo te zien ben ik niet de enige!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Rob,
Wat jammer zeg dat je hem hoogstwaarschijnlijk niet mee kunt nemen! Ik vind het wel een goed idee van Jaak, gewoon afsnijden en ontzettend veel nieuwe pups kweeken zodat je ons weer jaloers kunt maken haha! Succes..
![]() | 2 bedankjes |
![]() | 10 bedankjes |
Mijn vraag is dan: Stel dat je de rust (droge) methode doet, kan het dan kwaad als het toch 18 - 20 graden is?
![]() | 43 bedankjes |
![]() | 2 bedankjes |
![]() | 43 bedankjes |
yme schreef:ik heb precies 1 jaar ervaring: dus al teveel advies kan ik niet geven.
Het is wel mijn gedachte dat erg lang binnen staan nu ook niet bevorderlijk is voor de overlevingskansen. Dus als het enigszins kan, laat ik de plant buiten.
Voorlopig wordt het weer niet al te slecht, dus mijn plant blijft buiten. En ik hoop dat nog zo lang mogelijk vol te houden!
Indien de plant onder een afdakje kan staan, zal de plant vanwege de lagere temperaturen voorlopig niet het loodje leggen...
En indien het 's nachts echt kouder wordt is 's nachts naar binnen ook een optie?
groetjes,
yme
![]() | 2 bedankjes |
![]() | 12 bedankjes |
IQuax schreef:Hier nu een 5-tal jaar ervaring met het overwinteren van Maurelli's. De beste methode hier is gebleken: Bij ongeveer 10 graden. Geen water de hele winter en zoveel mogelijk stengel er aan laten zitten, maar zeker niet meer dan 2 bladeren. Hoe meer van de stengel je laat zitten, hoe meer reserve de stam heeft. Tussentijds water geven is erg gevaarlijk. In principe gaat de stam inderdaad in de ruststand, zeker als de bladeren eraf zijn, dit betekend dat de wortelhaartjes ook kapot zijn. Dat is geen probleem, maar als je dan water gaat geven, gaat de boel rotten, want de plant kan het water toch niet opnemen. Wees niet bang om de stam uit te laten drogen, als de plant genoeg reserves heeft in de stam en de stengel komt hij de winter goed door, mits koel weggezet. Wat hier ook bleek te werken is dat je de kluit niet in een pot met modder doet, maar gewoon kaal in een jutte zak, of in een ruime pot zonder modder. De kluit moet luchtig blijven. Wat hier maurelli's vaak de kop heeft gekost is het te koel wegzetten. Hier stonden ze in een ruimte waar het regelmatig ruim onder de 10 graden kwam, maar geen vorst. Het overlevingspercentage was daarbij steeds 50% ongeveer. Opvallend was dat met name de grote exemplaren vaak de winter niet door kwamen, terwijl je zou verwachten dat deze meer reserves hebben, waarschijnlijk komt dit omdat de oksel niet goed leeg waren gelopen, dat is namelijk nogal lastig bij grote exemplaren omdat je ze niet even op de kop zet. Ook hebben grote exemplaren een veel grotere kluit wat betekend dat het lang duurt voordat die kluit op in gedroogd. Als dat opdrogen te lang duur gaat het rotten. Daarom prik ik nu altijd gaten door de kluit met een stok, dan wordt het nog luchtiger. Wat vorst betreft, je kan ze heel lang nog buiten houden. Ik heb een keer zelfs de eerste nachtvorst van -2 er overheen laten gaan, bladeren waren bevroren, maar dat is ver geen probleem. Is de winter daarna goed doorgekomen. De kunst is, zo kort mogelijk binnen. Op deze manier overwinter we hier trouwens alle bananen. Musa's kunnen uiteraard meestal wel wat koeler staan.
![]() | 2 bedankjes |
Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten