door Bizzz-R op 03 okt 2016 10:28
Ze hebben zeer lange en breekbare wortels. Schade ontstaat zeer waarschijnlijk.
Uit ervaring weet ik dat verplanten kan en ook slaagt. Die van mij was een jaar of 7 toen ik verplantte. Had net het jaar ervoor voor de eerste keer gebloeid.
Ik wilde de plant uitgraven. De wortel brak vlak bij de stam af. Er zat dus bijna geen wortel meer aan en een lelijke wond. De takken flink terug gesnoeid en op de nieuwe standplaats geplant. Februari, dus geen verdamping!
Dat jaar is de plant pas in augustus uitgelopen en heeft zelfs weer een paar bloemen gehad.
Dit jaar was het tweede jaar en is de plant volledig hersteld en heeft uitbundig gebloeid. Naar mijn mening een zeer sterke plant die je flink kan mishandelen.
Liever niet natuurlijk.
Bij verplanten zou ik zoveel mogelijk wortels proberen te behouden, de takken met 2/3 terug snoeien en het verplanten in de winter (niet tijdens vorst!) te doen zodat de plant nog niet aan de groei is en er nog geen verdamping via blad plaats vindt. Doe je het op deze manier, dan lijkt het mij de beste kans van slagen en is er nog een heel seizoen voor wortelherstel mogelijk!
Succes!