Nieuwe determinatie palmzaailingen

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Nieuwe determinatie palmzaailingen

Berichtdoor s.janssen op 07 dec 2014 16:19

Een bekend probleem, je hebt zoveel planten staan dat je op een dag de naam niet meer weet wat die kleine zaailing nou voor naam had, ze lijken namelijk zoveel op elkaar en het kunnen verschillende soorten zijn. Het naamkaartje is kapot of je besluit 1 zaailing van dat soort een naamkaartje te geven en de 3 andere van hetzelfde soort geef je geen kaartje, want dat weet je wel. Nu de dag dus niet meer, want wat was het nou? :)

Het kunnen verschillende palmen zijn, waaronder:
Trithrinax acanthocoma (begin dit jaar gezaaid)
Sabal burmudana (zaailing van vorig jaar)
Coccothrinax crinita (zaailing dit jaar gezaaid)
Socratea (herkomst onbekend, Rob?)

Eerste foto is een zaailing waar ik de naam niet van weet, ooit gekregen..
Ik denk aan een Phoenix soort vanwege het harde blad.
Bijlagen
palm1.jpg
Phoenix?
palm1.jpg (30.5 KiB) 5886 keer bekeken
palm4.jpg
palm4.jpg (39.14 KiB) 5886 keer bekeken
palm2.jpg
palm2.jpg (30.68 KiB) 5886 keer bekeken
palm3.jpg
palm3.jpg (28.27 KiB) 5886 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Nieuwe determinatie palmzaailingen

Berichtdoor palmgek op 07 dec 2014 16:39

Herkenbaar probleem Sylvan :lol:
Ik heb het meestal als ik terug kom van vakantie. Gelukkig schiet het me dan na verloop van tijd wel weer te binnen....

Tweede en derde foto lijkt het zaadje wel iets van Syagrus weg te hebben...!?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 dec 2014 09:04

Ja, heb ook nooit zo'n zin om voor elke zaailing een naamkaartje te schrijven. Probleem is dat je ze dan wel in dezelfde verzamelbak moet houden, want anders kun je al snel de palmen door het bos niet meer zien.

Ik meen 1 zaad duidelijk te herkennen. De andere zijn een beetje een gok, maar wel een redelijke gok.

- de 'phoenix' lijkt me een chamaerops (stug blad, diepe inkervingen, spitse, beetje droge kiembladeren)
- Palm 2 de Cocco crinita
- Palm 3 de Trithrinax acanthocoma (dunne, licht hangende kiembladeren)
- Palm 4 zou de Socratea kunnen zijn, maar ik ken van dat soort alleen de zaden, niet de zaailingen
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 09 dec 2014 17:38

De eerste lijkt inderdaad heel sterk op Chamaerops humilis, dacht ik ook meteen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 09 dec 2014 22:54

Dan mag die vanaf nu met deze naam door het leven totdat het een echte palm begint te worden en dan bekijken we het opnieuw ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 12 dec 2014 20:29

ER zit geen socratea bij deze 4 fotos. Van de 4e kan een Xtra goto geen kwaad voor de zekerheid...

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor daniell op 25 okt 2016 19:10

s.janssen schreef:Een bekend probleem, je hebt zoveel planten staan dat je op een dag de naam niet meer weet wat die kleine zaailing nou voor naam had, ze lijken namelijk zoveel op elkaar en het kunnen verschillende soorten zijn. Het naamkaartje is kapot of je besluit 1 zaailing van dat soort een naamkaartje te geven en de 3 andere van hetzelfde soort geef je geen kaartje, want dat weet je wel. Nu de dag dus niet meer, want wat was het nou? :)

Het kunnen verschillende palmen zijn, waaronder:
Trithrinax acanthocoma (begin dit jaar gezaaid)
Sabal burmudana (zaailing van vorig jaar)
Coccothrinax crinita (zaailing dit jaar gezaaid)
Socratea (herkomst onbekend, Rob?)

Eerste foto is een zaailing waar ik de naam niet van weet, ooit gekregen..
Ik denk aan een Phoenix soort vanwege het harde blad.

Kun je inmiddels wat zeggen over de groeisnelheid van de Trithrinax Acanthocoma?
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 okt 2016 21:05

Ik zal morgen even een foto maken voor je ;)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor daniell op 26 okt 2016 17:38

s.janssen schreef:Ik zal morgen even een foto maken voor je ;)

Ik kijk er naar uit. Wat vind je van omschrijvingen van anderen dat groeisnelheid met Fortunei is te vergelijken? Klopt dat? Of is dat toch overdreven? Ik wil een paar zaailingen @ vakantiehuis Zuid-Frankrijk aanplanten. Het liefst op een halfschaduw plek. Wilde eigenlijk Washingtonia daar doen, maar vanwege de mindere winterhardheid, de bladschade door de wind en de te snelle groei waardoor hij gauw te groot wordt zie ik daar van af. Ik wil echter wel snel wat gesplitte bladeren zien haha. Hoe lang duurde dat bij de zaailing? Zou de bladsplitting versneld kunnen worden binnen in + - 22 graden voor een raam met kunstmatig licht?
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 okt 2016 00:04

daniell schreef:
s.janssen schreef:Ik zal morgen even een foto maken voor je ;)

Ik kijk er naar uit. Wat vind je van omschrijvingen van anderen dat groeisnelheid met Fortunei is te vergelijken? Klopt dat? Of is dat toch overdreven? Ik wil een paar zaailingen @ vakantiehuis Zuid-Frankrijk aanplanten. Het liefst op een halfschaduw plek. Wilde eigenlijk Washingtonia daar doen, maar vanwege de mindere winterhardheid, de bladschade door de wind en de te snelle groei waardoor hij gauw te groot wordt zie ik daar van af. Ik wil echter wel snel wat gesplitte bladeren zien haha. Hoe lang duurde dat bij de zaailing? Zou de bladsplitting versneld kunnen worden binnen in + - 22 graden voor een raam met kunstmatig licht?

Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de 2 Washingtonia soorten. Volgens de tabel in Betrock's Cold Hardy Palms by Alan W. Meerow (2005) zijn vastgestelde "minimum temperatures for exposure without injury" voor de robusta en filifera respectievelijk -5,6 °C (zone 9A) en -11,1 (zone 8A). Washingtonia robusta wordt het meest gekweekt en aangeboden. Washingtonia filifera zijn minder goed verkrijgbaar en duurder. Bovendien zijn zaailingen en jonge exemplaren van deze soorten lastig te onderscheiden. Je bent daardoor afhankelijk van de betrouwbaarheid en deskundigheid van de verkoper.
Een ander citaat uit La connaissance des Palmiers van Pierre Olivier Albano (Édisud 2002): "En Languedoc, quasiment aucun des vieux Washingtonia filifera succumba au terrible hiver 1985/86 (-12°C à -15°C selon les endroits.)". Washingtonia robusta, plus grêle et moins robuste, support difficilement des températures inferieures á -7°C. Helas, c'est de loin l'espece la plus commune sur le marché, et c'est aussi la moins chère."
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie