Klimaatzones België en Nederland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor guardian1967 op 04 jan 2017 09:20

https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
guardian1967

137 bedankjes

Re: Klimaatzones België en Nederland

Berichtdoor GeL op 04 jan 2017 16:27

Bedankt Guardian!
Zeer interessant. Zie ook de kaart van Tobias Spanner (RPS & Palme per Paket):
http://www.palmeperpaket.de/shop/gifs/w ... n-1316.jpg

Tobias catalogiseert de palmen die hij verkoopt met de code op de kaart, zo weet je gelijk wat je koopt als je die in volle grond wenst te plaatsen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor enrico op 04 jan 2017 17:16

Zijn leuke kaartjes, maar veel te rooskleurig. Als je geluk hebt kan je in het westen van Nederland en Belgie een hoop exoten laten groeien (zonder bescherming) totdat er een winter langskomt zoals in 2012. -17 werd het in Rotterdam. En met zo'n temperatuur passen al die zones niet meer. Ook de winters ervoor werd het een keer -12, en daarvoor -13. Nu gaat het gelukkig weer een tijdje goed.

Groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor GeL op 04 jan 2017 17:51

Hi Eric,

Je hebt zeker gelijk aangezien het hier om gemiddelden gaat. De uitschieters zoals je ze vermeldt zijn uiteraard uitgevlakt tussen de toch veelal betere temperaturen. Aan de Middellandse zee werd het soms ook weleens eens -7 en zelfs lager, daardoor zijn de goed gesettelde palmbomen gelukkig ook niet meteen omgevallen. Het zou inderdaad pas een probleem worden als dat 2 maanden aanhoudt. Ook wordt er op zo'n kaarten geen rekening gehouden met sterke lokale verschillen. Bij Luc hier enkel km verderop is het bij vrieskou minstens een graad of 3 kouder dan hier. Maakt voor sommige exoten, ik noem bvb. een Washingtonia of PH. canariensis, een wereld van verschil.

Groeten,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 04 jan 2017 20:06

GeL schreef:Hi Eric,

Je hebt zeker gelijk aangezien het hier om gemiddelden gaat. De uitschieters zoals je ze vermeldt zijn uiteraard uitgevlakt tussen de toch veelal betere temperaturen. Aan de Middellandse zee werd het soms ook weleens eens -7 en zelfs lager, daardoor zijn de goed gesettelde palmbomen gelukkig ook niet meteen omgevallen. Het zou inderdaad pas een probleem worden als dat 2 maanden aanhoudt. Ook wordt er op zo'n kaarten geen rekening gehouden met sterke lokale verschillen. Bij Luc hier enkel km verderop is het bij vrieskou minstens een graad of 3 kouder dan hier. Maakt voor sommige exoten, ik noem bvb. een Washingtonia of PH. canariensis, een wereld van verschil.

Groeten,
Michel

Daarnaast zegt deze zone indeling slechts iets over de minimum temperaturen. Vele andere klimatologische omstandigheden zoals hoeveelheid regen etc.. blijven buiten beschouwing.
Zo heeft het grootste gedeelte van de Sahara bijvoorbeeld dezelfde zone classificatie gekregen als Ierland. Al met al dus best een aardige tool, maar houdt in je achterhoofd dat het hier alleen over minimum temps gaat ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 05 jan 2017 19:37

enrico schreef:Zijn leuke kaartjes, maar veel te rooskleurig. Als je geluk hebt kan je in het westen van Nederland en Belgie een hoop exoten laten groeien (zonder bescherming) totdat er een winter langskomt zoals in 2012. -17 werd het in Rotterdam. En met zo'n temperatuur passen al die zones niet meer. Ook de winters ervoor werd het een keer -12, en daarvoor -13. Nu gaat het gelukkig weer een tijdje goed.

Groet Eric

Wat dat soort winter hier overleefd is voor de test geslaagd. Wat dood gaat gaat van de lijst af. Het zijn die koude winters met bijvoorbeeld 10 dagen dauerfrost die de doorslag geven.

Mijn planten staan op een volkstuin complex zonder electriciteit dus met kabels werken is geen optie!
En ik heb ook niet de optie van een beschutte warmere stadstuin waar meer mogelijk is.

Op het balkon hier van de flat, op zuidwesten, heb ik de gevoelige soorten staan die bij echte kou naar binnen gaan.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 05 jan 2017 19:38

Alexander schreef:
enrico schreef:Zijn leuke kaartjes, maar veel te rooskleurig. Als je geluk hebt kan je in het westen van Nederland en Belgie een hoop exoten laten groeien (zonder bescherming) totdat er een winter langskomt zoals in 2012. -17 werd het in Rotterdam. En met zo'n temperatuur passen al die zones niet meer. Ook de winters ervoor werd het een keer -12, en daarvoor -13. Nu gaat het gelukkig weer een tijdje goed.

Groet Eric

Wat dat soort winter hier overleefd is voor de test geslaagd. Wat dood gaat gaat van de lijst af. Het zijn die koude winters met bijvoorbeeld 10 dagen dauerfrost die de doorslag geven.

Mijn planten staan op een volkstuin complex zonder electriciteit dus met kabels werken is geen optie!
En ik heb ook niet de optie van een beschutte warmere stadstuin waar meer mogelijk is.

Op het balkon hier van de flat, op zuidwesten, heb ik de gevoelige soorten staan die bij echte kou naar binnen gaan.

Woon zelf in Leidschendam, bij Den Haag dus in een milder deel van het land! Soorten die hier goed gaan zijn Magnolia grandiflora Brackens Brown Beauty die makkelijk nog min 25 aan kan en Trachycarpus fortunei die bij min 17 C wel bladschade heeft. Maar dat herstelt snel in de zomer!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor MiguelG op 08 jan 2017 14:26

Actueel wel een interessante situatie in thessaloniki noordoost Griekenland aan de zee.

Actueel in de havenstad nog -3/-4°C en er staan daar toch wel talrijke Phoenix Canariensis,
ik ben benieuwd hoe die daar door de koude golf gaan! Met een straffe uitdrogende noordenwind erbij ook.

Even wat weerstations bekeken daar en dan zie je toch dit +-.
Vrijdag +5,4/-3,4
Zaterdag -3,5/-6,8
Vandaag -3,5 tot nu toe/-8,2
Komende dagen
Maandag -2/-6
Dinsdag -2/-6
Woensdag +3/-6
Donderdag +6/-6

Voor hier in Torhout West-Vlaanderen zou dit ook al een stevige winterweek zijn. Kouder daar dan hier de afgelopen 4j alleen er voor wel wat fellere winters gehad hier. West-BE = Een exotenparadijs en al zeker de westhoek bij De Panne/Koksijde daar nog veel mildere winter dan Torhout (tussen Brugge en Roeselare).

Actueel +8°C
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
MiguelG

3 bedankjes

Berichtdoor Aaron Denys op 08 jan 2017 14:50

Het jammere is wel dat het hier zo'n natte winters zijn. :evil:
Als de winters droger zouden zijn zouden er nog meer dingen mogelijk zijn.
Daarom kan je ook hier bijna niet anders dan minstens een afdakje zetten.
Maar ik vind het ook raar dat ik bij mijn Phoenix canariënsis nu al bladschade heb, terwijl het nog niet zo hard heeft gevroren dan vorig jaar. En toen had hij geen schade. :?:
De koudste temperatuur die ik hier in 3 jaar heb gemeten is -5/-6°C.

Heb hier in de omgeving wel al een aantal exoten gezien die niet beschermd worden. Zoals een paar Callistemon citrinus, Nerium oleander, Chamaerops humilis, Tetrapanax en een hele grote Phoenix canariënsis waarvan ik al eens een aantal foto's toonde (wordt wel beschermd in de winter).
En eigenlijk ook wel redelijk veel Trachycarpus fortunei. :thumb_up:
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Aaron Denys

26 bedankjes

Berichtdoor MiguelG op 08 jan 2017 18:03

Aaron Denys schreef:Het jammere is wel dat het hier zo'n natte winters zijn. :evil:
Als de winters droger zouden zijn zouden er nog meer dingen mogelijk zijn.
Daarom kan je ook hier bijna niet anders dan minstens een afdakje zetten.
Maar ik vind het ook raar dat ik bij mijn Phoenix canariënsis nu al bladschade heb, terwijl het nog niet zo hard heeft gevroren dan vorig jaar. En toen had hij geen schade. :?:
De koudste temperatuur die ik hier in 3 jaar heb gemeten is -5/-6°C.

Heb hier in de omgeving wel al een aantal exoten gezien die niet beschermd worden. Zoals een paar Callistemon citrinus, Nerium oleander, Chamaerops humilis, Tetrapanax en een hele grote Phoenix canariënsis waarvan ik al eens een aantal foto's toonde (wordt wel beschermd in de winter).
En eigenlijk ook wel redelijk veel Trachycarpus fortunei. :thumb_up:

Klopt ja veel natter wel. En dat je nu schade hebt lijkt me door de vorstduur bv op het einde van december. Hier 1 ijsdag bij jou zelfs 2 ijsdagen en 1 januari flink koude wind bij -4 in de ochtend zuid w-vl. Vorige winters liep het toch nog minder vlot qua vorstduur.
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
MiguelG

3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen