Trachy nu uitsteken?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachy nu uitsteken?

Berichtdoor Carlo op 12 feb 2017 13:26

Ik kan van iemand een trachycarpus fortunei overnemen met 1,5m stam.
Die zou dan wel volgende week uit gegraven moeten worden. Doen of niet in deze tjd van het jaar is de grote vraag? Alle tips welkom.
Carlo

148 bedankjes

Re: Trachy nu uitsteken?

Berichtdoor Jozef op 12 feb 2017 13:36

Het lijkt mij dat de trachycarpus nog in winterrust is. Dus ik zo zeggen vooral doen en probeer als het kan zo min mogelijk wortels te beschadigen. Hou rekening met met een enorm gewicht, dit kan je niet eventjes in je eentje uitgraven, je hebt wel een ploegje nodig om de boom op een aanhanger te krijgen. Je kan eerst alle bladeren met spanbanden bij elkaar binden om zo min mogelijk te beschadigen. Het wortelstelsel zal als het goed is minstens zo groot zijn als de kroon en ook nog vol met zand...Ik heb een net wat groter exemplaar uit Zeeland gehaald wat niet leek te lukken totdat we een flinke ijzeren ladder onder de wortels schoven en die gebruikten als hefboom. Zo kregen we de boom uit de grond. en daarna met een kruiwagen tot aan de aanhanger. Succes Carlo. :thumb_up:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 feb 2017 14:43

De vorige bomen had ik voor een paar tientjes meer bij het tuincentrum gekocht en werden voor €5 thuisgebracht. Wel in 20L emmers dus een niet al te grote kluit maar inmiddels al lekker aan de groei. Als ik je verhaal zo lees begin ik toch weer meer aan het tuincentrum te gaan denken of bijvoorbeeld door my palmshop te laten bezorgen. :lol: :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 12 feb 2017 15:39

Ach kom op beetje spierballen tonen, ik draai me de hand voor zo'n formaatje niet om hoor:)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 feb 2017 17:10

Reken voor het uitgraven op een gat met 1 m doorsnede en een diepte van 60 cm. Dat was bij dit formaat palm de ruimte die ik nodig had om in 2012 een doodgevroren Trachy te rooien. Hiervoor moest een vervanging komen, anders had ik de stam laten staan.
Laatst bijgewerkt door draco op 13 feb 2017 01:59, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 12 feb 2017 19:47

Carlo een palm met een verhaal doet het ook leuk. ;) Misschien komt Ivan wel helpen. :lol:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 19 feb 2017 12:27

Gisteren de palm gehaald en sjonge jonge wat een pracht exemplaar. Dat was voorheen op de foto niet goed te zien, ik dacht eerder dat ie juist veel kleiner zou zijn. Hij heeft een stam van 140cm en een omtrek van maar liefst 90cm dus een zeer mooie dikke stam. Met drie man was ie net in de aanhanger te tillen. Een kluit van ongeveer 70cm doorsnee vond ik wel genoeg, de rest groeit wel weer bij. De uitgelepelde exemplaren die je bij het tuincentrum koopt hebben een verwaarloosbaar klein kluitje en gaan ook weer gewoon aan de gang dus dit moet ook wel weer goed komen. Getracht om de bladeren bij elkaar te wikkelen met krimpfolie maar vanwege de hoogte en de stugge bladeren lukte dat niet dus zo maar de snelweg op. Hier hadden de bladeren totaal geen moeite mee. Nu nog een mooi plekje zoeken in de tuin want zoals gezegd viel ie toch een pak groter uit dan op de foto maar dat komt binnenkort wel weer.

IMG_4470.JPG
IMG_4470.JPG (261.67 KiB) 5304 keer bekeken

IMG_4474.JPG
IMG_4474.JPG (287.14 KiB) 5304 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Carlo op 20 feb 2017 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 feb 2017 16:24

Dat is een zeer mooi exemplaar! Zeker de moeite geweest voor het uitgraven. Veel suc6 ermee maar ik denk niet dat dat een probleem zal zijn al kan het wel dat hij het eerste jaar stil blijft staan na deze verplanting. Ik heb er zelfs één staan en doet al 4 jaar helemaal niets sinds aanplant dus het kan maar hij ziet er in ieder geval erg goed uit met een prachtige dikke stam. :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rogier op 19 feb 2017 18:31

Als ik je een tip mag geven ;) .

Snoei zeker een stuk of 10 bladeren weg. Dit om ervoor te zorgen dat er een betere balans komt tussen blad (kroon) en wortelvolume. Als je wat bladeren weg snoeit hoeft de plant deze ook niet van water/nutriënten te voorzien. En kan dan juist meer energie steken in het maken van nieuwe wortels.

Misschien bij aanplant nog een wortelstimulator gebruiken (Vivimus :D ).

Succes ermee :thumb_up:
Rogier

13 bedankjes

Berichtdoor GeL op 19 feb 2017 18:33

Prachtige palm Carlo, 't was de moeite. Je kreeg er blijkbaar gratis en voor niks 2 jongens bij om je de volgende 20 jaar in de tuin te helpen :D
GeL

200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen