Welke Trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke Trachycarpus

Berichtdoor Niels op 02 maart 2017 11:33

Hallo,

Ik wil mijn tuin gaan verfraaien met 2 palmen in de volle grond, 1 die groot moet worden en 1 die compact blijft, op 1,5 meter van elkaar geplant.

Als ik in de webwinkel van Mypalm kijk zie ik allerlei soorten staan. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet kiezen.

Ik wil graag palmen die:

* Op de eerste, en verreweg belangrijkste plaats de beste kans hebben om onze winters te overleven en dat ook bewezen hebben.
* Redelijk stug blad hebben, de webshop geeft aan een selectie T Fortunei te hebben met stevige stammen en compact blad, wellicht is dat wat.
* de grote moet bij aanplant al echt een stam hebben maar nog wel goed aanslaan en een goede groeisnelheid krijgen.

Ik heb ze te bieden:

* Standplaats in een tuin in een woonwijk, redelijk open maar niet extreem winderig.
* Rivierklei grond, behoorlijk massieve klei, maar er blijven nooit dagen plassen staan.
* Voor de grote palm halfschaduw tot zonnig, en voor de kleine halfschaduw.

Wat zal ik kiezen?

Voor de grote lijkt me een T Fortunei uit de stevige stammen en compact blad selectie mij wel geschikt. Ik zat te denken aan een exemplaar met een 50 cm stammetje.

Voor de kleine weet ik het niet, Wagnerianus vind ik te sprieterig/ijl.

Iemand een suggestie?
Niels

9 bedankjes

Re: Welke Trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 02 maart 2017 11:51

Dat zijn beiden toch de aangewezen soorten. Wagnerianus wordt overigens ook gewoon groot, maar de habitus is inderdaad anders. Wil je met beschermingen gaan werken, dan wordt de keuze ruimer, maar anders zou ik het bij deze twee soorten houden. Overigens geen garantie dat deze onbeschermd alle winters overleven, maar je komt een heel eind.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 02 maart 2017 12:26

Chamerops hummilis blijft compact en vind ik zelf een erg mooie palm.
Iets minder winterhard dan een Trachycarpus maar moet te doen zijn met minimale bescherming
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor rice op 02 maart 2017 12:28

Inderdaad, T. fortunei en wagnerianus zijn de twee enige soorten die min of meer probleemloos te houden zijn. Beiden worden uiteindelijk wel groot (je kunt palmen niet snoeien helaas..:) maar de wagnerianus groeit vaak langzamer dan een fortunei.

Verreweg het mooiste resultaat krijg je wanneer de planten relatief jong aangeplant worden. Ik zou exemplaren planten met een beginnende stam, zeg max 50 cm. Zulke palmen zullen veel beter aanslaan dan een reeds volwassen exemplaar en naar mijn inzien ook veel mooier worden met een volle kroon. Bovendien zullen ze binnen een paar seizoenen een groeiversnelling doormaken waardoor ze groter aangeplante palmen uiteindelijk inhalen.

De mooiste trachy's staan in de volle grond en zijn daar ooit als jong exemplaar neergezet. De beste voorbeelden hiervan tref je niet aan in een tuincentrum maar bij mensen thuis of een botanische tuin.

De wagnerianus ontwikkelt uiteindelijk wel een volle kroon maar deze blijft enigszins open. Het blad blijft wel veel kleiner dus je moet er van houden.
Een idee is een kruising tussen een fortunei en wagnerianus, je hebt daarmee het beste van beide (als je geluk hebt). Om die reden zou ik de planten zelf gaan uitkiezen en niet online bestellen. Er zit behoorlijk wat variatie tussen exemplaren is mijn ervaring.
rice

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 maart 2017 13:17

hoekievld schreef:Chamerops hummilis blijft compact en vind ik zelf een erg mooie palm.
Iets minder winterhard dan een Trachycarpus maar moet te doen zijn met minimale bescherming

Behoudens in Vlaardingen onder de rook van Rotterdam en nabij de kust heeft Chamaerops humilis in het binnenland weinig overlevingskans. Het hangt ervan af wat je verstaat onder minimale bescherming, i.e. zonder verwarming? Zolang het in Siberië 's winters streng blijft vriezen, kunnen we hier nog elfsteden winters verwachten.
Niels: Als de palmen vol in de wind komen te staan, is Trachycarpus wagnerianus met het steviger blad de beste keus. In principe is deze goed winterhard, alhoewel ik tussen 2008 en 2012 3 exemplaren heb verloren door vermoedelijk een stapeling van ongunstige omstandigheden met sneeuw en strenge vorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Niels op 02 maart 2017 13:35

Dank voor jullie reacties.

Ik zie op die site wel wat varieteiten van T Fortunei staan, maar ik denk dat ik voor de 'gewone' ga met een stam van 40-50 cm en die zelf uit zoek.

Er staan hier in de buurt echt prachtige exemplaren van Fortunei in tuinen, dus dan moet het bij mij ook wel lukken.

Ik wil het plantgat vullen met een mengsel van potgrond en uitgegraven kleigrond. Heeft het zin om er ook nog zand aan toe te voegen?
Niels

9 bedankjes

Berichtdoor hoekievld op 02 maart 2017 15:09

draco schreef:
hoekievld schreef:Chamerops hummilis blijft compact en vind ik zelf een erg mooie palm.

Behoudens in Vlaardingen onder de rook van Rotterdam en nabij de kust heeft Chamaerops humilis in het binnenland weinig overlevingskans. Het hangt ervan af wat je verstaat onder minimale bescherming, i.e. zonder verwarming? Zolang het in Siberië 's winters streng blijft vriezen, kunnen we hier nog elfsteden winters verwachten.
Niels: Als de palmen vol in de wind komen te staan, is Trachycarpus wagnerianus met het steviger blad de beste keus. In principe is deze goed winterhard, alhoewel ik tussen 2008 en 2012 3 exemplaren heb verloren door vermoedelijk een stapeling van ongunstige omstandigheden met sneeuw en strenge vorst.

Hi Draco,
Klopt inderdaad dat de kou aan de kust en randstad erg meevalt, ik heb (even afkloppen) bijna nooit uitval gehad van zelfs vorstgevoelige planten. Daar in tegen is het zomers in het binnenland wel warmer als hier ;)
hoekievld

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 maart 2017 19:21

Niels schreef:Dank voor jullie reacties.

Ik zie op die site wel wat varieteiten van T Fortunei staan, maar ik denk dat ik voor de 'gewone' ga met een stam van 40-50 cm en die zelf uit zoek.

Er staan hier in de buurt echt prachtige exemplaren van Fortunei in tuinen, dus dan moet het bij mij ook wel lukken.

Ik wil het plantgat vullen met een mengsel van potgrond en uitgegraven kleigrond. Heeft het zin om er ook nog zand aan toe te voegen?

Ik spit uit het plantgat afkomstige kleigrond (zeeklei) 1/1 door met potgrond of cocopeat en meng er een schep DCM minigran organische mest (mix 5) doorheen. Als zand voorhanden is kan dit worden bijgemengd voor de drainage. Restanten grond van potplanten zomergoed e.d. worden meeverwerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor rice op 02 maart 2017 19:59

Niels schreef:

Goed plan..zoals gezegd zit er aardig wat verschil tussen exemplaren wat betreft stugheid van het blad.
Let er goed op dat de palm geen versteende kleikluit heeft.

Verder mooi drainerend gat en fatsoenlijke grond of wat vivimus erdoor mengen..
succes
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 02 maart 2017 20:08

Niels, bedenk wel dat als je een fortunei koopt, dat die palm uit de kas komt en dus lange stelen heeft en zwakke bladeren die het eerste jaar verbranden als de ongefilterde zon erop komt. Daar is weinig aan te doen of je moet de palm eerst een maand of twee in de schaduw aan het buitenlicht laten wennen. Daar heeft niemand het geduld voor, want je wil 'm meteen op zijn plek, in de volle grond zetten. Je zit dus het eerste jaar met niet zulke mooie bladeren.

Dat is verder geen punt want die raak je toch wel kwijt in de eerstvolgende winter. Daarvoor in de plaats komen dan sterke bladeren met korte stelen die volkomen gewend zijn aan de zon en het buitenlicht. De fortunei groeit iets sneller dan de wagnerianus en heeft ook erg mooie grote bladeren, groter dan een waggie. Dat is zijn pluspunt.

Een wagnerianus komt al met sterke bladeren uit de kas. Die zullen nooit het eerste jaar verbranden. De bladeren zijn daar veel te leerachtig voor. Dat is weer een plus voor de wagnerianus.

Deze punten kun je meenemen in je afweging. Een echte palmfreak heeft natuurlijk beide soorten in de tuin. :evil:

Ps. een beetje formaat wagnerianus is niet iel of sprieterig, hoor, maar kan net zo stoer zijn als een fortunei. Mijn ervaring is dat ze best snel groeien als ze wat groter zijn. En het meer donkergroene blad, met zijn harde leerachtige structuur is een pracht om naar te kijken. Een waggie doet zeker niet onder voor een fortunei!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen