Onderkant Palmstam beschadigd.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Onderkant Palmstam beschadigd.

Berichtdoor Talllie op 27 maart 2017 20:43

Goedenavond Palmvrienden,

Ik heb beneden in onze flattuin 10 palmenbomen staan,(T. Fortonei) bij 1 ervan is aan de onderkant van de stam door kinderen of vogels de beschermhuid eraf. Het gaat om een hoogte van ongeveer 20cm, heb er in het najaar een sinterklaas katoenen zak omheen gebonden om de stam te beschermen. Kan ik deze zak om de stam gedurende voorjaar/zomer laten zitten? Groeit het harige huid van de palm weer terug? Heb vandaag alle bomen koemestkorrels en mederiaanse voeding gegeven, heb gecontroleerd of het onder de zak vochtig was, dit was niet het geval.

Met vriendelijke groet

Talllie
Talllie

0 bedankjes

Re: Onderkant Palmstam beschadigd.

Berichtdoor draco op 27 maart 2017 21:07

De bast van een palm kan niet herstellen maar als het onderliggende weefsel droog en hard is, hoef je weinig te vrezen. Vermoedelijk is het een Trachycarpus waarvan aangehechte bladrestanten met de bastvezels zijn losgeraakt. Kun je een foto plaatsen? Het losraken van deze bladrestanten na een aantal jaren is een normaal verschijnsel bij oudere palmen. Je houd dan een kale stam over. Bij sommige soorten verloopt dit proces vrij snel en bij andere gaat er een langere periode overheen. Als ook de bast beschadigd is, sluit je deze beter niet af om aantasting door schimmels te voorkomen. Laat wind en zon vrij spel zodat het weefsel kan afgrendelen en verharden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 27 maart 2017 21:29

Ik zal morgen de zak eraf halen en een foto proberen te plaatsen, het is nu te donker buiten.
Talllie

0 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 28 maart 2017 17:52

Foto's gemaakt, en een profiel aangemaakt op MyAlbum. Hoe krijg ik ze dan hier geplaatst? :D Met een iPhone?
Talllie

0 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 28 maart 2017 18:08

Zie hieronder de stam waar de beschermhuid vanaf is gevallen, is dit op de duur dodelijk voor mijn boom? En kan ik hier iets aan doen om mijn boom te helpen?
Onderstaande foto is vanaf mijn balkon genomen.

Afbeelding

Afbeelding
Talllie

0 bedankjes

Berichtdoor Mate op 28 maart 2017 18:14

Niks loos gewoon laten gaan . Tips van Draco opvolgen :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 28 maart 2017 18:57

Gelukkig maar! Zal zo mijn collectie even tonen. Heb in totaal 10 bomen, 5 daarvan zijn zorgen kindjes. Heb deze gekregen van een strandtent waar ze vorig jaar het hele seizoen buiten hebben gestaan, ze zijn hierdoor aangetast door de wind en het zout. Heb ze afgelopen september uit de pot met mijn buurmannen in de volle grond gezet nadat ik de verloren bladeren heb afgeknipt waar deze afgestorven waren. Naar mijn idee hebben ze de winter overleefd, heb tijdens het planten volop koemest korrels en mederiaanse voeding toegediend rondom de kluit en wortels. Er zitten inmiddels in alle 5 de bomen nieuwe speren. Ik hoop dat ze dit voorjaar/zomer zichzelf gaan herpakken en doorgroeien. Heb gister weer korrels en mederiaanse voeding toegediend bij alle bomen en een flinke water injectie gegeven. Ik ga nu naar beneden om foto's van alle bomen te maken. Verder staan de bomen tussen 2 flats uit de wind achter een heg in de half volle zon in het vaak zonnige en warme Katwijk aan Zee. We zitten direct aan de kust dus strenge vorst komt hier zelfde voor.
Laatst bijgewerkt door Talllie op 28 maart 2017 19:37, in totaal 2 keer bewerkt.
Talllie

0 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 28 maart 2017 19:11

Palm 1
Afbeelding
Afbeelding

Palm 2

Afbeelding
Afbeelding

Palm 3

Afbeelding
Afbeelding

Palm 4

Afbeelding
Afbeelding

Hieronder wat foto's van mijn gezonde palmen, de grote 2e van links staat inmiddels 4 jaar en gaat als een trein qua groei! De rest vormt ook goed blad en zie ik ook leuke groei in!

Afbeelding

Hier de zorgenkindjes op een rij, ik spring een gat in de lucht als ze het gaan doen, heb ze immers gratis gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie nog eventuele verzorging tips? Ik hoor ze graag!
Talllie

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 28 maart 2017 19:19

Je kan kiezen voor een slow release mestsoort, te verkrijgen bij Gardenpalms. Het merendeel zal het wel gaan redden denk ik, er staan al weer nieuwe speren klaar dus er zit volop leven in. Ook gunstig dat ze er al nu al staan dan hebben je palmen volop de tijd om te gaan wortelen. Flink cadeau heb je daar zeg. :o :thumb_up:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Talllie op 28 maart 2017 20:07

Ze stonden natuurlijk zoals boven beschreven in september al in de volle grond, het zijn nog 3 warme maanden geweest tot de winter z'n intrede deed.
Talllie

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen