Stuk grond huren,wel of niet doen?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Stuk grond huren,wel of niet doen?

Berichtdoor RichardM op 04 jun 2010 13:18

Hallo,

Aangezien ik toch meer palmen wil gaan opkweken,zal ik groter moeten denken.
In en om het huis kan ik wel wat kwijt,maar het houdt een keer op natuurlijk.
Nu kan ik misschien particulier van iemand een stuk grond huren, 5 x 27 meter.
Hier kan ik dan ook een kas op zetten of eventueel een eenvoudige tunnelkas.
Het enige probleem is dat ik geen stroom en stromend water tot mijn beschikking heb.
Ik zal me dus meer moeten gaan richten op winterharde soorten,al weet ik niet hoe koud het in een (tunnel)kas zal worden in de winter.
Qua water geven zit ik wel even mee,er zit namelijk wel een slootje naast,maar weet niet of het verstandig is om slootwater te gebruiken.
Anders is het misschien nog een optie om regenwater op te vangen en dit te gebruiken.
De planten in de volle grond zetten zal ik denk ik niet gaan doen,aangezien het kleigrond is en dan zal ik dit eerst allemaal moeten uitgraven en voorzien van goede grond.
Hebben jullie misschien ideeën of advies?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Richard
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Re: Stuk grond huren,wel of niet doen?

Berichtdoor amourath op 04 jun 2010 13:22

Geen water is een groot probleem... palmbomen hebben veel water nodig in de zomer, wat ga je doen als de sloot droog komt te staan? Wat als ze vervuild is?
Regen opvangen is ook maar beperkt hoor, een vat van 1000 liter is gauw leeg op zomerse dagen... daar moet je echt een oplossing voor hebben.

Kleigrond valt goed mee hoor, ik heb ook klei in de tuin en alles groeit hier hoor, maar ik zit wel een stukje boven het straatniveau dus echt doornat is het hier zelden.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 04 jun 2010 13:26

amourath schreef:Geen water is een groot probleem... palmbomen hebben veel water nodig in de zomer, wat ga je doen als de sloot droog komt te staan? Wat als ze vervuild is?
Regen opvangen is ook maar beperkt hoor, een vat van 1000 liter is gauw leeg op zomerse dagen... daar moet je echt een oplossing voor hebben.

Kleigrond valt goed mee hoor, ik heb ook klei in de tuin en alles groeit hier hoor, maar ik zit wel een stukje boven het straatniveau dus echt doornat is het hier zelden.

Het waterprobleem zit ik inderdaad even mee.
Misschien kan ik eens aan die mensen vragen of er een mogelijkheid is om via hun water te gebruiken.
Ik denk dat dit eventueel wel mogelijk zal zijn,aangezien deze mensen hier zelf wonen.
Een tuinslang zal lastig gaan worden ben ik bang voor,dit zal een afstand worden van ongeveer 250-300 meter :?
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 jun 2010 14:19

ExoticPalms schreef:Het waterprobleem zit ik inderdaad even mee.
Misschien kan ik eens aan die mensen vragen of er een mogelijkheid is om via hun water te gebruiken.
Ik denk dat dit eventueel wel mogelijk zal zijn,aangezien deze mensen hier zelf wonen.

Dat is een optie, maar maak dan zeker duidelijke afspraken met die mensen over hoeveel jij gaat gebruiken (véél!) en wat je hen ervoor betaalt (en hoe jullie dat gaan meten, het is niet de bedoeling dat jij ook hun verbruik gaat betalen)... ook opletten met een tuinslang, ik vergeet wel eens de hoofdkraan dicht te draaien en gisteren is de darm losgesprongen... gelukkig was ik thuis en heb ik het gezien. Als dat bij die mensen gebeurt en de kraan staat zo een hele dag open... dan ga je heel wat kubieke liters mogen betalen, voor niks. Dan ga ik er nog van uit dat die mensen geen waterschade hebben in huis... Niet leuk én een kostelijke grap.

Zowiezo moet je deftige afspraken maken op papier... want als die mensen plots beslissen dat ze dat stuk zélf willen gebruiken, sta jij met je palmbomen op straat.
"Goede afspraken maken goede vrienden" en "bezint eer ge begint" zijn 2 spreekwoorden die hier goed op hun plaats zijn :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 04 jun 2010 19:51

Sowieso zal ik eens het één en ander op een rijtje zetten hoor.
Er zullen inderdaad goede afspraken gaan komen.
Allereerst moeten we het nog over de prijs eens worden,laten we dat eerst maar eens afhandelen en dan de rest ;)
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 04 jun 2010 21:38

Het verhaal is voorlopig even van de baan,ik kreeg net een telefoontje dat ze het toch niet willen verhuren aangezien ze bezig zijn met verkoop van een groot stuk grond.
Helaas,maar aan de andere kant heb ik ook geen haast ;)
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips