soorten palmen

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

soorten palmen

Berichtdoor arver op 23 jun 2010 10:25

geachte
vorig jaar heb ik van op reis een aantal palmzaden mee gebracht tegen beter weten in.
na 8 maanden merk ik m'n eerste palmboompje op in het zaaibed. Het grote probleem is dat ik niet weet welk soort boom het is. het enige wat ik heb is een foto van de moederboom. zou er iemand kunnen zeggen welke palm soort ik heb gezaaid ? misschien nog een leuk detail de palmen stonden in Mallorca

Met vriendelijke groet
Bijlagen
palm.JPG
palm.JPG (45.24 KiB) 5289 keer bekeken
arver

0 bedankjes

Re: soorten palmen

Berichtdoor amourath op 23 jun 2010 10:35

Dat is een Phoenix-soort, vermoedelijk een dactylifera.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 23 jun 2010 23:23

amourath schreef:Dat is een Phoenix-soort, vermoedelijk een dactylifera.

Een dactylifera is grijsgroen van blad , De foto is niet echt duidelijk maar omwille zijn kleur van blad vermoed ik dat deze een phoenix canariensis is.
Ik heb ook een vermoeder dat de linkse een dactylifera is en de rechtse een canariensis , maar zoals ik zei jammer is de foto niet duidelijk voor een perfecte beoordeling

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor arver op 24 jun 2010 00:06

hoi ik heb in bijlage nog een foto bijgevoegd hopelijk is die duidelijker.

de zaden komen van de palm die centraal in de midden van de foto staat zoals je kan zien hingen er nog in de boom en ik heb ze daaronder gevonden.

groetn alvast bedankt voor de gedane reactie's
Bijlagen
palm.JPG
palm.JPG (62.86 KiB) 5243 keer bekeken
arver

0 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 24 jun 2010 02:05

arver schreef:na 8 maanden merk ik m'n eerste palmboompje op in het zaaibed.

Toch wel danig lang 8 maanden? Foto van die van mij drie weken na het zaaien....

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jun 2010 08:39

Bij die 2e foto denk ik ook meer "canariensis", maar ik twijfel nog steeds: de kleur neigt meer naar dactylifera, maar de vorm dan weer naar een canariensis...

Je hebt de zaden geplukt van de boom, dus ze waren supervers, en toch 8 maand nodig gehad om kieming te krijgen? Zeker dat je geen zaden van 't jaar ervoor hebt geplukt? ;) 8 maand is abnormaal lang...
Ik heb vorig jaar zaden geplukt in Athene, ook uit de boom (een canariensis) en had bij het zaaien reeds na 2 weken zaailingen (niet zo groot als die van Videomaster uiteraard).
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor arver op 24 jun 2010 08:53

bij het zaaien ben ik niet zo vriendelijk te werk gegaan. heb die gewoon in isomobak gestoken met aarden en laten zitten. den bak stond in een tuinhuis waar het deze winter net in gevroren heeft en waar de katten de bak nu en dan als bak hebben gebruikt. ik zou moeten beschaamd zijn maar dit jaar na de reis zal ik het anders aanpakken :). De kriebels tot het kweken zit er nu volop in.

groeten en alvast bedankt
arver

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 jun 2010 09:06

Oei :) Sterke planten als ze zelfs dat overleven :)

Ter illustratie:
mijn canariensiszaden, gezaaid 19 november, en de rest spreekt voor zich. Ondertussen staan ze allemaal buiten in de zon, en zijn ze aan hun 2e en sommige al aan hun 3e blad bezig.
Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 24 jun 2010 11:10

arver schreef:bij het zaaien ben ik niet zo vriendelijk te werk gegaan. heb die gewoon in isomobak gestoken met aarden en laten zitten. den bak stond in een tuinhuis waar het deze winter net in gevroren heeft en waar de katten de bak nu en dan als bak hebben gebruikt.

Dat verklaart uiteraard véél!
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie