Phoenix canariensis klaar met gesjouw, volle grond.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix canariensis klaar met gesjouw, volle grond.

Berichtdoor Petert op 25 apr 2019 10:28

Komende winter één plant minder te versjouwen naar de "overwinterkamer".

Ik heb mijn Phoenix canariensis in de volle grond gezet.
Punt 1: in de zomer staat hij altijd ergens in een verdomhoekje (vanwege de prikkels en rondrennende kinderen) wat de groei natuurlijk niet bevorderd.
Punt 2: was klaar met verpotten van deze als een malle wortelende palm (a) .
Punt 3: hij wordt te groot om 2x per jaar te versjouwen naar en van de winterkamer om daar vervolgens de hele winter in de weg te staan :?
Punt 4: hij verdient wat meer liefde en zonnestralen :happy_thai:

Dit topic aangemaakt om de groei te monitoren en mijn ervaringen te delen met jullie.
Ik heb voor de punt van de tuin gekozen omdat hij hier geen "gevaar" vormt voor mijn kinderen, Hij een groot aantal uren per dag directe zon krijgt en omdat dit hoekje zich uitstekend leent een effectieve ombouw/winterbescherming aan te brengen (al moet ik daar nu nog niet aan denken) :D
Eerst maar eens een stukje groter worden.
Daarnaast is deze hoek vrij droog, wat met name in de winter een pluspunt is.
Tips en vragen altijd welkom :thumb_up:
Bijlagen
IMG_20190425_10414.jpg
IMG_20190425_10414.jpg (178.91 KiB) 5252 keer bekeken
Petert

0 bedankjes

Re: Phoenix canariensis klaar met gesjouw, volle grond.

Berichtdoor derfske op 25 apr 2019 11:19

Klaar met gesjouw. Dat klinkt als een hele dikke phoenix :lol:
Ik knip de prikkels sowieso af.. dat doe ik ook bij alle yuccas. Ik moet daar niet aan denken als je zo een punt in je oog krijgt.
Maar het ziet daar goed uit. Mag ie lekker groot worden in de zon. Daar houden ze zeker van ja :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 apr 2019 11:23

Het is een bekend probleem de groeidrang van het wortelstelsel bij deze palm. Reden waarom ik er na meerdere pogingen ermee ben gestopt. Ik heb niet de ambitie om vorstgevoelige soorten in de tuin met ingewikkelde constructies te gaan beschermen.
Het zal waarschijnlijk niet lang duren Peter voordat de schutting door de palm aan het zicht wordt onttrokken. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Petert op 25 apr 2019 13:39

@derfske:

Haha, klopt het valt wel mee :D Maar 3 deuren, 2 trappen inclusief traphekjes naar de winterkamer, dan wordt een plant als snel te dit :P
Niet aan gedacht om de prikkels af te knippen maar als dit geen kwaad kan ga ik dit zeker doen.

@draco:

Ik hoop het! Hoe minder zicht op de schutting hoe beter :thai:
Petert

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 26 apr 2019 09:21

Goed plan, maar staat de palm niet te dicht bij de schutting?
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor GeL op 26 apr 2019 09:39

Mijn Ph. canariensis werd vorige winter met een jutedoek en noppenfolie beschermd en op de grond lag een enkele warmtekabel van zo'n 30W. Kwam volledig ongehavend uit de winterverpakking.
Dit jaar als experiment onbeschermd gelaten (net als mijn Washingtonia), het was dan ook niet echt winter, de Phoenix was wel volledig gevriesdroogd maar komt nu toch terug tot leven.
De Phoenix dactylifera van zo'n 100 Kg - én in een grote kuip- stond gewoon onbeschermd buiten en kwam al eerder terug op gang (was veel minder gevriesdroogd), deze laatste lijkt mij toch iets robuster te zijn want droog stonden beide niet. Eens kijken hoe ver de recuperatie van beide over een maand zal staan. :fluiten:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 26 apr 2019 15:10

derfske schreef:Klaar met gesjouw. Dat klinkt als een hele dikke phoenix :lol:
Ik knip de prikkels sowieso af.. dat doe ik ook bij alle yuccas. Ik moet daar niet aan denken als je zo een punt in je oog krijgt.
Maar het ziet daar goed uit. Mag ie lekker groot worden in de zon. Daar houden ze zeker van ja :thumb_up:

Vééél te dicht bij de schutting geplaatst !
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor derfske op 26 apr 2019 17:13

net zoals mate. gewoon erin knallen al heb je een kleine tuin.. :lol: zo heb ik ook trachys een 30cm tot een halve meter van de schutting af staan. dan is het maar zo dat de bladeren wat gaan vouwen tegen de schutting.. zo oogt de tuin wel wat groter. en met een phoenix is dat ook wel aan te raden.. tegen wanneer je daar onder door kan lopen is het niet omdat omdat de palm zo groot is geworden. maar omdat jij eronder door past omdat je een rollator hebt :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor Mate op 26 apr 2019 21:53

derfske schreef:net zoals mate. gewoon erin knallen al heb je een kleine tuin.. :lol: zo heb ik ook trachys een 30cm tot een halve meter van de schutting af staan. dan is het maar zo dat de bladeren wat gaan vouwen tegen de schutting.. zo oogt de tuin wel wat groter. en met een phoenix is dat ook wel aan te raden.. tegen wanneer je daar onder door kan lopen is het niet omdat omdat de palm zo groot is geworden. maar omdat jij eronder door past omdat je een rollator hebt :lol:

:happy_thai:

Mooi plekje en de afstand met de schutting moet kunnen. Heel veel plezier ermee. Over 10 jaar is het al een aardig boompje :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Petert op 27 apr 2019 08:59

derfske schreef:net zoals mate. gewoon erin knallen al heb je een kleine tuin.. :lol: zo heb ik ook trachys een 30cm tot een halve meter van de schutting af staan. dan is het maar zo dat de bladeren wat gaan vouwen tegen de schutting.. zo oogt de tuin wel wat groter. en met een phoenix is dat ook wel aan te raden.. tegen wanneer je daar onder door kan lopen is het niet omdat omdat de palm zo groot is geworden. maar omdat jij eronder door past omdat je een rollator hebt :lol:

Helemaal mee eens!
Maar dat laatste, zegt dat iets over mij of over de Phoenix? :roll:
:lol:
Petert

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen