Overwinteren van mijn planten in de border

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Overwinteren van mijn planten in de border

Berichtdoor lhartog op 18 mei 2020 08:52

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn tuin een border die flink wat zon krijgt het hele jaar door.
Deze staat vol met tropische niet winterharde planten. Canna's, musa's, strelitzia's, trachy's, oleander, musella lasiocarpa enz enz enz..
Nu kan ik rond november alles eruit halen in potten stoppen en warm wegzetten of inpakken zodat het de winter overleefd.
Maar is het ook mogelijk om een foliekas te maken en eroverheen te zetten met een temperatuur schakelaar die ingesteld staat op niet kouder als 0 graden?
Ik woon hier pas een paar maanden en heb de tuin sinds een week af dus ga dit voor het eerst ondervinden komende winter hoe ik hier mee om moet gaan.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Lijkt mij een perfecte oplossing!
Ik hoor het graag en alvast bedankt!
lhartog

17 bedankjes

Re: Overwinteren van mijn planten in de border

Berichtdoor Eduard op 18 mei 2020 10:30

Ja dat kan zeker gaat goed hoor alleen hopen dat je niet echt een strenge winter krijgt! Ik heb geen ervaring in de lengte maar wel in de hoogte tot 6m hoog zoals gezegd gaat prima ;)

Hier een foto deze wordt door middel van warmte bron en thermostaat net boven 0 gehouden,
Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Greener op 18 mei 2020 13:50

En wat natuurlijk ook van belang is waar je precies met je tuin zit.
Daarnaast heb je ook nog verschil in microklimaat in je tuin.
Ik zit in het westen en haal het merendeel van de Canna’s niet eens meer uit de grond of pot. (Zwakke cultivars daargelaten)
Citrussen laat ik jaarrond in pot zonder afdak buiten staan.
Bovenstaande niet als advies lezen maar meer zien als wat er mogelijk is binnen sommige tuinen.
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor lhartog op 18 mei 2020 16:03

Bedankt voor de antwoorden, ik zit met mijn tuin in het midden van het land. Vrij diepe tuin op het westen en de border aan de rechterzijde geplaatst waardoor deze heel veel zon krijgt. De cana en musa basjoo etc ben ik niet heel bang voor, ik denk zelfs als ik deze maar droog hou dat het wel goed zal komen. Ik ben meer bang voor mijn strelitzia reginaes.
lhartog

17 bedankjes

Berichtdoor yme op 18 mei 2020 20:40

Ik heb er ook over nagedacht, maar tot te conclusie gekomen dat het te bewerkelijk is. Voor een mooie opbouw heb je ook hoogte nodig. bijvoorbeeld door bamboe of Trachy's. Dit verhindert het bouwen van een lage tunnel over de gehele tuin. En daarom voor mij niet haalbaar.
Maar iedere tuin is anders! en het is zeker de moeite waard om het te proberen of je alles zo kan aanleggen dat het onder een foliekas past. Overigens is een simpel laagje plastic niet voldoende om alles vorstvrij te houden bij een echte schaatsperiode...

groetjes,

Yme
yme

43 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers