Dank voor alle tips! Wat fijn dat er mensen mee willen denken! Hopelijk levert dit ook nog info op voor anderen die ooit iets soortgelijks willen doen. Ik weet niet hoeveel vergelijkbare creatieve doorgeschoten hobby-isten er zijn
.
Ik zie wel dat ik nog lang niet genoeg ben ingelezen, want van een UV-C-unit had ik nog nooit gehoord. Maar ik begrijp dat zo’n unit in combinatie met een biologisch filter (en een hyelofytenfilter neem ik aan) de truc is voor helder water.
Bodemafvoeren en een skimmer staan ook genoteerd tegen het vuil.
Stapstenen met daarachter het hyelofytenfilter had ik ook bedacht, maar niet dat die stapstenen op betonnen voeten gezet moest worden. Hoe maak je die? Betonblokken stapelen op een ondergrond van beton?
Ik zie dat de meningen verdeeld zijn tussen folie/ liner en beton. Beton is dus moeilijk om waterdicht te krijgen, begrijp ik...Ik zou graag een aflopend zandkleurig deel in het zwembad hebben wat een aflopend strandzand nabootst (zoals de foto van bjornobo op de eerste pagina). Met een liner/ folie lijkt me dat niet mooi. Als het water helder genoeg te krijgen is voor een lichte bodem met bovenstaande hulpmiddelen, gaat mijn voorkeur dan uit naar iets betonachtigs, creatief in alle vormen smeerbaar en waterdichts over een basis die ik nog moet uitzoeken...
Ik heb nu een product gevonden wat een deel misschien oplost: Mortex Etanche. Heeft iemand daar ooit van gehoord/ ervaring mee? Het is een soort waterdichte stuc wat over elke stabiele oppervlakte zou kunnen in vele verschillende kleuren, geschikt voor zwembaden. Stucen kan ik...maar in hoeverre dit anders is... en wat voor basis daar onder moet? Ik zat te denken aan folie (maar zou dat dan al liner moeten zijn of iets anders/goedkopers?), dan beton met bewapening en daarover Mortex. Zou dat kunnen werken? Zou je bewapend beton in organische vormen kunnen maken? Dus geen rechte bak en ook de wanden niet recht naar beneden zoals bij betonblokken. Het beton zou te smeren moeten zijn. Maar bewapening hoe werkt dat? (Ik ben een dummy op dat gebied). Dat zijn normaal toch rechte staven of van die hekwerken? Lijkt me niet zo buigbaar...
En liner, en beton met plastic vezels voor de bewapening en Mortex voor de waterdichte afwerkingslaag lijkt me erg kostbaar worden...