Even een eind van de zomer update.
Gelukkig had de Albizia "Ombrella" geen Wilt disease en is goed verder gaan groeien. Verder was het een ok jaar voor de tuin. Ben nog niet 100 procent tevreden maar er ligt nu een goede basis om volgend jaar op te bouwen. Volgend jaar moet ik ook wat meer tijd en geld investeren in bemesting vooral bij de Musa Basjoo's zie je dit goed terug.
Overzichtje
- Overzicht.jpeg (397.9 KiB) 5385 keer bekeken
- Tuin achter.jpeg (465.42 KiB) 5385 keer bekeken
De Eucalyptussen zitten erin maar zijn nog niet goed te zien. Naast de Ceris canadensis "lavender twist" staat nog een zaailing van Cercis canadensis die dus rechtop groeit. Het is een beetje de bedoeling dat vanuit deze optiek er een symmetrie asymmetrie is
. Als je een spiegel diagonaal door het midden zal leggen is het de bedoeling dat de andere kant hetzelfde oogt maar anders is. Dus Musa Basjoo en daar tegenover Musa sikkimensis "Red Tiger", dit ook met Eucalyptus pauciflora "Debeuzevillei" en Eucalyptus parvula en de Cercis Lavender Twist wordt nog tot ongeveer 1/3 ingekort (Iets hoger) zo kan de Cercis zaailing met rechtopgaande groei hem voor het oog ook wat sneller inhalen en is hier achter in het midden nog ruimte voor een spektakelstuk
. Verder wordt alles vooral nog ingevuld met bloei , de kuiflavendels worden vervangen door daglelies. De roze hemelsleutel wordt afgewisseld door een witte variant, deze zal volgend jaar net zo groot zijn als de roze. Ik ga niet al te streng zijn met de symetrie asymetrie, soms is iets dubbel misschien maargoed het moet ook leuk blijven maar het is zeker een leidende draad.
- Ricinus Communis.jpeg (392.85 KiB) 5385 keer bekeken
Verdiend zeker volgend jaar weer een plek in de tuin
.
- Vijver.jpeg (454.23 KiB) 5385 keer bekeken
Dit jaar niet genoeg aandacht gespendeerd aan de vijver. Volgend jaar moeten hier ook een paar dingen anders. Even proberen wat niet opvallende oeverbakken te maken met Japans Holriet en Moeras Hibiscus. Moet zeggen dat het ook een beetje laveloos lijkt doordat de lelies al op de retour zijn. Deze waren dit jaar wel echt spectaculair. De Yucca's zijn ook redelijk opgeschoten
.
- Gunnera en Ensete.jpeg (306.68 KiB) 5385 keer bekeken
Zijn hard gegaan. Denk dat ik nog wel meer uit de Ensete had kunnen halen maar vind het mooi zo , denk dat als hij een beetje goed door de winter komt en met nog betere bemesting volgend jaar wel al een zware jongen kan worden.
- Albizia Shiidare 2 .jpeg (377.23 KiB) 5385 keer bekeken
Gelukkig nog een nieuwe en gezonde Shiidare kunnen vinden. Door de late verpoting en een verdwenen groeipunt nu nog een beetje zielig maar dit loopt volgend jaar wel los denk ik , wanneer hij in rust zit doe ik hem toch een potmaat groter. Dan komt in deze pot een Brugmansia ofzo.
Terzijde de Kalopanax septemlobus leeft nog steeds maar heeft amper bladeren. Ik hoop dat hij al zijn energie in de weinige wortels die hij had heeft gestoken en volgend jaar mooi uitloopt.
Helinde schreef::cry: Wat akelig en zonde! Hopelijk zijn de andere albizia’s niet aangedaan...Ik duim mee. Zijn er geen andere mogelijkheden voor die verkleuringen overigens?
Nee het zwarte was door de gehele stam te vinden, deze Albizia was geheid dit jaar gestorven, zo niet volgend jaar en op het moment van sterven was deze wel besmettelijk geweest. Niet leuk maar goed , uit het oog uit het hart en snel vergeten. Gelukkig de andere Albizia niet aangedaan en dat dit een mooie boom mag worden. Bedankt voor het duimen
.