Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 05 feb 2021 01:00

Eduard schreef:Je moet als exoten liefhebber altijd voorbereid zijn, hier worden standaard tentconstructies opgezet in het najaar zodat ik alleen bubbelfolie moet spannen en warmtebronnen moet aansluiten! En vandaag dan ook de kleine palmpjes en cycassen in de serre gezet .
Het kan ook zijn dat het verder zakt naar het zuiden you never know :fluiten: , maar hier hebben de weerstations het over positieven temperaturen overdag en lichte tot matige vorst in de nacht zaterdag met zekerheid veel regen die als het doortrekt in Noord Limburg over gaat in sneeuw....

P.S. Han ik zie nog altijd een stoel staan in je serre! Wat een luxe :roll: dat gaat bij mij niet meer moet me erdoor wringen.

:lol: Die stoel is momenteel bezet Eduard, er staat een Blechnum brasiliense op.

Ik houd rekening met verschillende scenario's. Uitgaande van een sneeuwdek; heldere hemel en weinig wind geeft kans op zeer strenge vorst. Wind daarentegen tempert de vorst aan de grond, maar omdat het transportkou betreft moeten we hier toch minstens rekening houden met matige tot strenge vorst?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor tbird44 op 05 feb 2021 06:44

ook in omg. eindhoven word het pittig.
zaterdag ook maar gaan inpakken.
ik hoop dat de rostrata en de wagnerianus het aankunnen
en de wolmispel ???? misschien ook maar een hoes erover.
tbird44

13 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 feb 2021 11:21

Het wordt er niet beter op. Wat eerst leek op een winterperiode van een week met daarna flinke dooi, lijkt nu te verworden tot een langdurige koudeperiode. Ook zuidoost (dus Limburg) komt meer en meer in de koude terecht. Na een week is nog steeds koffiedik, maar de zachte oplossingen verdwijnen steeds meer of worden steeds minder zacht.
601cff6e51b86.png
Pluim midden Nederland
601cff6e51b86.png (136.2 KiB) 2756 keer bekeken
601d073122e20.png
Pluim zuidoost Nederland
601d073122e20.png (146.99 KiB) 2756 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Mate op 05 feb 2021 16:40

Nog altijd veel warmte ten zuide van ons. Hopen op een snelle keiharde omslag. :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2021 17:23

Ik ben ook niet gerust op de weersontwikkeling. Het plan om de grote Chamaerops in te pakken heb ik laten varen en deze staat nu in een hoek van de garage. Dat wordt wel elk jaar moeilijker vanwege de hoogte maar eventueel kan het ook liggend. De enige kuippalm die nog buiten staat is een wagnerianus. De kuip is omhuld met 3 fitness matten en boven afgevuld met blad. Over de kruin gaat morgen een een deken en een canvas autohoes die ik langgeleden heb laten maken voor mijn trotse eerste occasion. De sneeuw zorgt hopelijk voor voldoende extra isolatie. Er wordt 17 mm neerslag verwacht, in de vorm van een flink pak. Voor midden Nederland wordt 20 tot 35 cm sneeuw verwacht. :o
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 feb 2021 19:20

Net klaar met het inpakken van mijn Acacia dealbata. Een zuil van 6 m (toch iets kleiner dan ik dacht). Ongelooflijk, buiten heerlijk zacht en de vogels fluiten alsof het een lieve lust is. Vandaag lijken de voorspellingen wat sneeuw betreft in te binden. Met het uur wordt het minder. Die eerder voorspelde 40 cm zit er nu niet in, hooguit 10-12. Vanavond maar weer afwachten waar de hoge hoed mee komt. Ik hoop wel dat het niet om een paar cm sneeuw gaat en dan wel ijskoud.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2021 20:28

Dennis en anderen, hoeveel vorst denken jullie dat de wortels van winterharde palmen verdragen? Mijn inschatting is dat 5 à 6 graden vorst nog getolereerd wordt en geen schade zal veroorzaken. Dit is gebaseerd op de verwachte vriespuntverlaging als gevolg van het zoutgehalte (mineralen) in de wortelcellen. Ook (poly)suikers kunnen eraan bijdragen. Bij lagere temperaturen zal de celinhoud bevriezen en kunnen gevormde ijskristallen de celwand beschadigen waardoor deze lekraakt.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 feb 2021 20:51

Persoonlijk ben ik van mening dat wortels vrijwel niets of echt niets kunnen hebben. Ik heb wel eens gezien dat na een paar graden vorst de wortels van een dadelpalm nog ok waren, maar ik heb ook wel eens gezien dat de wortels ook bij een dadelpalm net boven de kluit volledig snot waren, terwijl ze in de pot nog goed waren. En van trachycarpus heb ik zelf ervaren dat opgepotte exemplaren geen enkele levende wortels hadden na bevroren kluiten. Er zijn ook wel verhalen dat bevroren potten niet tot schade hebben geleid, maar ik kan dat niet controleren, noch weet ik onder welke omstandigheden. Ik weet niet bij welke temperatuur, maar veel was het niet. Ik twijfel ook of je groen weefsel kunt vergelijken met wortelweefsel. Ik denk dat aanzienlijk verschillen in hoe ze omgaan met koude. De meeste wortels bij planten in de natuur ervaren nooit vorst omdat ze altijd onder een strooisellaag beschermd zijn. Ik kan je niet van een accuraat antwoord voorzien, maar zelf zorg ik er altijd voor dat er 0,0 vorst bij de wortels komt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Greener op 05 feb 2021 21:33

En geef in de herfst een extra PK voeding.
Ik laat zoals alle jaren ook nu al mijn citrussen, mandarijnen, kumquats etc in hun pot buiten staan. (Zonder enige vorm van bescherming)
Sinds ik die extra PK geef is in mijn optiek echt elke plant een flink stuk harder.
Op hoop van zegen met die komende koude.
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor alexde op 05 feb 2021 21:43

@Dennis_S , palmen in kuip/pot met een noordoostenwind erop doet een palm geen goed, het droogt de palm gewoon uit.
Zelf overwinter ik alles in een koude schuur (fietsen eruit - planten erin) hoofdzakelijk Trachycarpus, zonder enige verwarming. Wat de wortels betreft, ik heb ooit ergens gelezen dat de wortels het bij -5 al begaven.
Maar gezien het in diezelfde schuur ook -8 vriest doet mij vermoeden dat het voornamelijk de combinatie van wind+koude funest is voor een palm.

En ontopic, bedankt voor de weer-updates, lees het altijd graag.
alexde

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips