Het is lastig aan te geven of iets 'genoeg' is. Het is pas genoeg als je bereikt wat je wilt bereiken en dat is meestal net vorstvrije omstandigheden en relatief droge lucht rond de plant. Alles wat onder de grond overwinterd, zou je niet hoeven verwarmen zolang alle sis bedekt met een mulchlaag. Een goede mulchlaag houdt vorst langdurig uit je grond. Of het nou -10 is of -20, onder een mulchlaag is het altijd een paar graden onder 0, tenzij de vorst heel erg lang aanhoudt. Maar als het in Nederland heel erg koud is, gaat dat meestal gepaard met sneeuw. Ook sneeuw kun je prima gebruiken als isolator. Onder een paar cm sneeuw wordt het ook zelfden kouder dan 0 of iets er onder.
Een warmtekabel is heel mooi, maar als deze de boel verwarmt tot pak m beet meer dan 10 graden, dan heeft het ook een averechts effect. Je moet de kabel dus zo inzetten (als je geen thermostaat gebruikt) dat deze de ruimte die je wilt beschermen op ergens tussen 1 en 6 graden houdt (even gemiddeld). Of je daarvoor dan even een lus moet maken, een dubbele lus of juist wat extra zeil/noppenfolie, moet je zien achter te komen. Een goede thermometer, liefst een die je op afstand kunt uitlezen, is daarbij wel heel fijn.
EN dan moet je nog onderscheid maken tussen het tpe plant wat je beschermt. Sommige palmen zijn gevoelig voor speerrot, schimmels etc. Die wil je dus droog houden en eventueel verwarmen. Maar een fortunei hoef je in principe niet te beschermen, alleen maar een dikke mulchlaag op de wortels. Dus daar zou ik geen verwarming voor gebruiken. Oleanders krijgen geen speerrot. Als ze zo hard zijn als je zegt, hoef je daar ook geen verwarming bij te leggen. Die kun je afdekken met fleece bij droog weer en als het natter zou zijn (vaak zelden in combinatie met koude), dan extra afdekken met een groot zeil.
Ik gebruik zelf eenvoudige beschermingen: ik wikkel planten in met jute, daaromheen een verwarmingskabel met thermostaat (die regelt het dus zelf, heel fijn), dan een dunne luchtlaag met een koker van doorzichtig golfplaat of van stokken met noppenfolie en iets waarmee inregenen wordt voorkomen, vaak een zeiltje of weer een stuk noppenfolie. Altijd met ventilatieopeningen onder en boven voor de trek (afvoer van vochtige lucht) Dus wat ik creëer is 1 droogte, 2, frisse lucht/luchtcirculatie en 3 temperaturen die altijd boven 0 liggen. Daarmee hou ik soorten als Washingtonia, Chamaerops, Trhitrinax, Phoenix en Jubaea in fraaie staat.
Al eerder gezegd, zorg dat het niet te warm wordt, want warmte in de winter zorgt voor teveel groei bij te weinig licht (vanwege de winter, maar ook vanwege je verpakking).
Ook belangrijk, ik ben een beetje lui. Ik pak in zodat ik er niet heel veel werk aan heb. Bescherming tot -6, -8 zeg maar. Maar ik heb wel van alles klaar liggen om in te grijpen als dat nodig is, dus als het kouder wordt. Extra zeilen die je makkelijk even ergens extra overheen kunt gooien of extra noppenfolie wat je ergens omheen kunt wikkelen. maar de basis is altijd klaar medio december.
Als laatste, ik weet dat een Chamaerops en een Phoenix best wat vorst aankunnen, maar bij lichte vorst zet ik de verwarming toch aan. Wat er dan gebeurt is namelijk dat via het ventilatiesysteem alle vocht in de bescherming wordt afgevoerd via de ventilatieopeningen. net als in huis. Als je in de winter je huis verwarmt en zorgt voor goede ventilatie, dan wordt de lucht in huis droger. Voila, als je dit beheerst kun je heel wat planten prima de winter doorloodsen.
Goh, heel verhaal weer, maar ik hoop dat je er wat aan hebt,
Succes!