Groei Brahea Armata na aanplant in Mei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groei Brahea Armata na aanplant in Mei.

Berichtdoor roosje op 29 jul 2010 16:47

Hier een foto van mijn brahea armata waaruit blijkt dat het toch snelle groeiers zijn. Heb deze aangeplant in zijn plantenbak en als je goed kijkt op de speer en op het rechtse blad zie je zwarte streepjes staan en blijkt toch dat hij terug snel wortels heeft aangemaakt. :D

Afbeelding

Afbeelding
roosje

3 bedankjes

Re: Groei Brahea Armata na aanplant in Mei.

Berichtdoor Christophe op 31 jul 2010 17:15

Een snelle groeier zou ik de Brahea niet echt durven noemen ... :? Maar ziet er mooi uit hoor! Bij mij is de Brahea ook al lekker gegroeid dit jaar (a)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 31 jul 2010 20:45

Alls je over groeisnelheid bij palmen spreekt vind ik het aantal volledig nieuwe bladeren 1 van de maatstaven die we kunnen gebruiken.1 of 2 bladeren vind ik zeer traag ,3 of 4 traag,5 of 6 gemid,7 tot 8 redelijk snel ,9 of 10 snel en erboven zeer snel groeiend voor palmen met volwassen bladeren wel te verstaan.Hoeveel volledig niewe bladeren heeft uw Brachea sinds mei?
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor roosje op 31 jul 2010 20:49

Sinds mei nog geen enkel :( Maar ben wel al blij dat er toch al zichtbare groei inzit. ;)
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 01 aug 2010 13:10

Hey :)

Ik vind dat mijn armata's toch goed groeien hoor. :)
Mijn grootste exemplaar heeft dit jaar al 3 bladeren aangemaakt en heeft 2 grote speren klaarzitten.
Ik moet er wel bijzeggen dat hij in een zwarte kuip tegen een zuidermuur staat, lekker warm en zonnig dus. En dan elke dag of om de 2 dagen een grote gieter water geven en dan groeit hij goed. ;)
Dit jaar geef ik ook af en toe wat meststoffen. :)

Een kleinere brahea (70cm hoog schat ik), die ik in mei in de volle grond heb geplant groeit trager en is nu aan zijn 2e blad bezig. Hij is waarschijnlijk al zijn energie in het maken van wortels aan het stoppen. Ook staat hij in zandgrond en dat is ook niet echt bevorderlijk voor de groei.

Brahea's die net met hun eerste gedeelde bladeren bezig zijn groeien in mijn ogen het traagst. Die hebben nog geen enkel blad gemaakt de laatste maanden.

Ik heb ook zaailingen van een paar maanden oud en die hebben nu 2-3 blaadjes, ze staan wel in de serre lekker warm. De kieming heeft tussen de 5 en 8 maanden geduurd en het waren superverse zaden.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 18:46

KevinC schreef:Hey :)

Ik vind dat mijn armata's toch goed groeien hoor. :)
Mijn grootste exemplaar heeft dit jaar al 3 bladeren aangemaakt en heeft 2 grote speren klaarzitten.
Ik moet er wel bijzeggen dat hij in een zwarte kuip tegen een zuidermuur staat, lekker warm en zonnig dus. En dan elke dag of om de 2 dagen een grote gieter water geven en dan groeit hij goed. ;)
Dit jaar geef ik ook af en toe wat meststoffen. :)

Een kleinere brahea (70cm hoog schat ik), die ik in mei in de volle grond heb geplant groeit trager en is nu aan zijn 2e blad bezig. Hij is waarschijnlijk al zijn energie in het maken van wortels aan het stoppen. Ook staat hij in zandgrond en dat is ook niet echt bevorderlijk voor de groei.

Brahea's die net met hun eerste gedeelde bladeren bezig zijn groeien in mijn ogen het traagst. Die hebben nog geen enkel blad gemaakt de laatste maanden.

Ik heb ook zaailingen van een paar maanden oud en die hebben nu 2-3 blaadjes, ze staan wel in de serre lekker warm. De kieming heeft tussen de 5 en 8 maanden geduurd en het waren superverse zaden.

Groetjes
Kevin

Hallo Kevin

Is ver van een snelle groeier , wat is nu 3 bladeren of 5 bladeren in een jaar als je weet dat een goed gewortelde fortunei in volle grond in een jaar tijd 15 bladeren steekt en een gezonde washingtonia van aardig exemplaar in volle grond zon 18 a 20 bladeren kan steken in een jaar ! Ga er maar vanuit dat alle exoten die uit de droge gebieden van mexico komen enz... extreme traagroeiers zijn tegenover palmen en exoten die niet uit de droge gebieden komen.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Berichtdoor Grad85 op 01 aug 2010 18:57

Mijn brahea heeft er dit jaar ook al drie volwassen bladeren uitgegooid en er
zit ook alweer een dikke speer klaar.
Dit zijn echte zonaanbidders hoe warmer hoe beter ze groeien :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Heb ondertussen een 4tal lange kasbladeren verwijderd,dus volgend jaar ziet ie er nog beter uit :P
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 aug 2010 18:20

Een goed gewortelde en gezonde armata groeit toch vrij goed hoor moet ik zeggen. Hieronder de mijne, is aangeplant begin 2009, is nu zijn 5de blad van dit jaar aan het ontvouwen !
Een voordeel aan deze palm vind ik dat hij weinig warmte nodig heeft om te groeien, vanaf 10 a 15°C zie ik hem hier in het voorjaar al groeien, weliswaar hoe warmer hoe sneller natuurlijk ! ;)
Is ook één van mijn lievelingspalm.

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 09 aug 2010 18:43

Dat is een mooie Dimi. ;)

Hoe heb je hem beschermt deze winter?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 aug 2010 18:55

Bedankt Kevin ! :)
Zo heb ik hem beschermt :

Afbeelding

Afbeelding

Het is het tweede hokje op de foto's van rechts te beginnen ofwel het eerste hokje met lichtslange vanaf onderen te beginnen. ;)
Vier palen, dak erop, dikke noppenfolie rond de palen, palm samen gebonden en tijdens de koudse nachten/dagen vliesdoek errond en lichtslang ! in de grond zitten nog isomoplaten van 5cm dik en tussen de palen steek ik dan ook nog zo'n isomoplaten aan de onderkant ! Als het niet duidelijk is, zoek ik wel eens foto's, die heb ik wel ergens denk ik ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen