Trachycarpus Fortunei nog te redden?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachycarpus Fortunei nog te redden?

Berichtdoor Stefan1984 op 30 jul 2010 18:57

Ik heb bij mijn ouders een palm weggehaald omdat ze hem verwaarloost hebben nu is mijn vraag of hij nog te redden is? De speerpunt die nog niet helemaal is uitgeklapt ziet er nog groen uit. Maar er zit nog een hele kleine speerpunt binnenin die wel helemaal donkerbruin is. Dit lijkt mij op speerrot wat zouden jullie ermee doen? Ook lijken de wortels van de palm boven de grond uit te komen en het onkruid is moeilijk te verwijderen hoe krijg ik het makkelijkst het onkruid weg? Ik wil hem in de volle grond gaan zetten omdat hij toch minimaal verpot moet worden door de wortels de boven de grond uit komen en de bloempot te ondiep is om hem dieper erin te doen.
Graag hoor ik snel jullie adviezen met gedetailleerde uitleg :D !!

Stefan
Bijlagen
P1020189.JPG
P1020189.JPG (84.37 KiB) 3369 keer bekeken
P1020190.JPG
P1020190.JPG (90.6 KiB) 3369 keer bekeken
P1020191.JPG
P1020191.JPG (80.83 KiB) 3369 keer bekeken
P1020192.JPG
P1020192.JPG (94.93 KiB) 3369 keer bekeken
Stefan1984

0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei nog te redden?

Berichtdoor Pater-ik op 30 jul 2010 19:43

Hallo Stefan,
Kan je er de speren uithalen, niet te geweldig aan trekken, met duim en wijsvinger is al krachtig genoeg. Wat het resultaat ook is nu nog in de volle grond plaatsen is te riskant. De palm heeft tijd nodig om te herstellen en dat zal niet meer lukken voor de winter. Indien je er de speer hebt kunnen uithalen direct behandelen met cuperit of cuperex. Je mag hem zeker verpotten in een hogere en ruimere pot, onderaan voorzien van drainage. Neem potgrond met lava, dit is beter voor de palm(houd de grond vochtig maar niet te nat). Indien je palmbooster en palmmest bezit mag je dit nu zeker gebruiken, zo niet neem je maar een handvol gedroogde koemestkorrels en een beetje vloeibare meststof(verdund).
Het best van al is nu de palm beschut zetten tegen regen en andere natte weersomstandigheden om de speer of het gat waar de speer heeft gezeten droog te houden.
Indien nog vragen stel ze maar.
G’tjes
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Stefan1984 op 30 jul 2010 20:13

Bedankt voor je snelle reactie! De speren zitten nog vast! ik denk dat een speciekuip dan de goedkoopste oplossing is? En is het een idee om daarboven een doorzichtig zeil te hangen zodat er geen water meer in de speer komt? En nog tips om het onkruid en mos te verwijderen zodat ze niet al het vocht opnemen?

Groeten Stefan
Stefan1984

0 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 31 jul 2010 09:30

Hey,
Dat is goed nieuws, de kuip niet te groot nemen maximaal het dubbele. Voor tegen het onkruid en/of mos kan je een soort bodembedekker gebruiken zoals houtschors, fijne keitjes of eventueel hydrokorrels.
Zorg er wel voor dat er voldoende ventilatie is onder het zeil en check regelmatig de speer.
G’tjes
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Stefan1984 op 01 aug 2010 02:18

ok bedankt. Nog tips over het verwijderen van het onkruid?
Stefan1984

0 bedankjes

Berichtdoor Stefan1984 op 01 aug 2010 15:37

Ik heb het dode blad weggeknipt en het onkruid weggetrokken. Ik heb er gedroogde koemest POEDER (kon geen andere vinden) over gestrooid, water gegeven en cacaodoppen op de oppervlakte gestrooid (hopende dat het onkruid en mos afsterft). Over de speer heb ik een vuilniszak geknoopt als het dreigt te gaan regenen. Als de plant nu tekenen van groei gaat geven ga ik hem verpotten. Denken jullie dat dit een goede methode is?
Stefan1984

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?