Rob schreef:Warm is geen issue, het gaat om (lucht)vochtigheid en licht.
In habitat is Licuala absoluut een ondergroei plant, maar hier kunnen ze de zon absoluut aan. Zoals vele soorten moeten ze eerst aanpassen aan de zon.
Ik heb L. grandis jaren gehad in mijn studie die zelfs heel heet was (>22° in de winter, en soms wel tegen de 28° in de zomer). De voorstudie was zelfs dik boven de 30°...en dat werkte absoluut. Licht, water/ vochtigheid zijn essentieel.
Idee: Mocht je een oud aquarium op de kop kunnen tikken, op de vensterbank voor een groot raam met veel licht, een 4-5 cm water erin en gaan met die Licuala.
Vergelijk met verhaal van Han - in een laagje water. In dat soort situaties is de extra warmte vanwege je rsi zelfs goed.
Ik heb in zon soortgelijke oude aquarium bak zelfs Nypa fruticans gehad (helaas overleden tijdens de verhuis)
Met een beetje geluk blijft je L. grandis jaren lang redelijk om aan te gluren in huis, maar gemakkelijk is ie niet. Om te beginnen is L. grandis absoluut lastiger dan zijn soortgenoot L. ramsayii.
Succes!
Ik geloof echt niets van je beweringen buiten luchtvochtigheid wat klopt veel licht hoeven ze ook niet! En de ramsayii gemakkelijker!! Nou laat dat maar eens zien dan