Ik start meestal mijn dag vroeg, rond een uur of 6, wanneer het nog aangenaam is om een paar kilometer te wandelen. Bijkomend voordeel is dat het dan ook nog heerlijk rustig is op straat. Na 8 is het al snel veel te warm voor een dergelijke activiteit
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6 2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek schreef:Ik start meestal mijn dag vroeg, rond een uur of 6, wanneer het nog aangenaam is om een paar kilometer te wandelen. Bijkomend voordeel is dat het dan ook nog heerlijk rustig is op straat. Na 8 is het al snel veel te warm voor een dergelijke activiteit
Die traveller's palmen! Schitterend. Die Bismarckia's mogen er ook zijn. Maar ze hebben de kronen dus niet uitgedund voor het verplanten? Hebben ze nog wel flink regen gehad de eerste maand na aanplanten?
Mate schreef:Mooie aanplant zeg en dat zonder ondersteuning? Het betongeweld vind ik persoonlijk wat minder maar de palmpjes maken een hoop goed
Inderdaad zonder ondersteuning, erg bijzonder. Heb er nog geen zien liggen, dat was ik nog vergeten te vermelden. Vwb. de hoogbouw; in de beste wijken, daar waar de bouwgrond per M2 schaars en duur is, gaat men de lucht in. Dat zie je overal in de steden, vind het persoonlijk wel wat hebben als liefhebber van architectuur. Zeker als je een wat hoger appartement hebt, is het uitzicht (deels op zee) werkelijk schitterend!
GaveAgave schreef:Maar ze hebben de kronen dus niet uitgedund voor het verplanten? Hebben ze nog wel flink regen gehad de eerste maand na aanplanten?
Het heeft hier inderdaad de eerste paar weken na aanplant nog flink geregend. Op het moment rijdt de plantsoenendienst van de gemeente dagelijks met een tankauto water langs de verse aanplant
Não faz mal!
Mate schreef:Mooie aanplant zeg en dat zonder ondersteuning? Het betongeweld vind ik persoonlijk wat minder maar de palmpjes maken een hoop goed
Inderdaad zonder ondersteuning, erg bijzonder. Heb er nog geen zien liggen, dat was ik nog vergeten te vermelden. Vwb. de hoogbouw; in de beste wijken, daar waar de bouwgrond per M2 schaars en duur is, gaat men de lucht in. Dat zie je overal in de steden, vind het persoonlijk wel wat hebben als liefhebber van architectuur. Zeker als je een wat hoger appartement hebt, is het uitzicht (deels op zee) werkelijk schitterend
Ik vraag me af waar de achterkant van deze luxe façade op uitziet, krottenwijken (favelas)? Ik heb misschien een totaal verouderd beeld van Brazilië. Mij pa werkte bij Philips en werd in jaren '60 meermaals voor 3 maanden naar Brazilië uitgezonden waar het bedrijf in São Paulo een gloeilampenfabriek bouwde. Werken tussen glasovens bij temperaturen van 40°C. Voor de thuisblijvers klonk dat erg spannend. De expats zoals ze nu worden genoemd woonden binnen hoog ommuurde tuinen en op straat was het niet veilig voor buitenlanders. Verplaatsen deed je per auto, de linkerarm uit het raam, bruinverbrand door de zon.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
De favelas worden meer en meer gesloopt uit het nieuwe stadscentrum. Het oudere deel van de stad kent nog wel enkele slechte buurten waar je inderdaad beter niet kunt komen of met gesloten raampjes snel doorheen rijdt. Wij wonen in het beste deel van de stad (Meireles) aan de pas gerenoveerde boulevard, waar je je geen zorgen hoeft te maken over je veiligheid. Luxe shopping centra, goede ziekenhuizen en alles op loopafstand. Achter onze wijk bevinden zich nog 3 goede wijken zonder echte favelas. Daarna wordt het allemaal wel minder mooi zal ik maar zeggen. Zie foto van het achterland, met rechts op de achtergrond de eerste bergketens.
IMG_20220614_152826339_HDR2_2_75.jpg (911.14 KiB) 2298 keer bekeken
Voor de toekomst heb ik net buiten de stad een terrein gekocht op een gesloten resort. Daar wil ik volgend jaar beginnen met de bouw van een nieuw huis waar we onze oude dag kunnen gaan slijten. Ruimte genoeg voor een leuk huis met flinke tuin. Op 20 minuutjes rijden van de stad, 10 minuutjes van het strand en een stuk minder hectisch dan het drukke stads centrum.
Het appartement hier aan de boulevard gaat dan in de verhuur. Het terrein in de bergen gaan we verkopen, achteraf is dat geen plaats gebleken waar we permanent willen wonen. Ons huisje aan de kust met onze tuin waar inmiddels al bijna 10 jaar in geïnvesteerd is zullen we altijd blijven houden voor de weekenden.
Laatst bijgewerkt door palmgek op 15 jul 2022 18:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Não faz mal!
Leuk Marinus maar je hoeft het niet op te zoeken hé. Niemand zegt dat je een favela moet gaan bezoeken, trekt me overigens ook totaal niet!! Mij is hier nog nooit iets overkomen, zelfs nog geen plantje uit de tuin geroofd en kom hier al 12 jaar waarvan de laatste 18 maanden permanent!
Não faz mal!