Folium schreef:Dag gave agave, ik denk niet dat Dr. Patrick More roken verheerlijkt, hij is een wetenschappelijke eco consultant die zijn diensten ter beschikking stelt van derden. Hij is niet betrokken bij wat die derden 30/40 jaar geleden ooit gezegd mogen hebben.
Jammer dat je op de man speelt en niet op de bal, heb je de boeiende presentatie eigenlijk wel bekeken ?
Dat was tankton die dat naar voren bracht. Maar ik ben het wel met tankton eens. Patrick Moore is inderdaad een consultant, maar hij laat zich gebruiken (al dan niet bewust) om het narratief van interest-groups te verspreiden. Produceert hij iets wat niet in lijn is met hun idee, dan publiceren ze het niet, en huren ze hem niet meer in. Meestal zullen ze vantevoren goed duidelijk maken wat ze verwachten, want ze willen hun geld ook niet verspillen.
Dan had je de o.a. de reëele cijfers van de aantallen ijsberen gezien, in echte aantallen zijn die geëxplodeerd niet enkel hun concentraties op bepaalde plekken.
Gokje, er wordt gerefereerd aan Susan Crockford van Polar Bear Science? Dat is al vaak onderuit gehaald.
https://polarbearsinternational.org/news-media/articles/polar-bears-climate-change-denial-machinehttps://academic.oup.com/bioscience/article/68/4/281/4644513?login=trueDe meest recente wetenschappelijke studie vind je hier:
https://zslpublications.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/acv.12439Mocht je daar niet bij kunnen, laat het even weten en dan stuur ik hem op. Dit is wat er staat in discussie:
The global population status of polar bears is difficult to assess. Some subpopulations have never been estimated, others have out-dated estimates, and estimates often occur over long intervals. Over one-quarter of the subpopulations have no robust estimates. Estimates are inconsistent between, and sometimes within, subpopulations, with 4/19 subpopulations having past estimates that are not directly comparable to modern estimates. Collectively, these issues make trends difficult to establish.
Some polar bear subpopulations have been affected through climate change, exhibiting declines in body condition, cub recruitment and survival rates (Regehr et al., 2007; Lunn et al., 2016; Obbard et al., 2016). Studies suggest that the Chukchi Sea (Rode et al., 2013), Davis Strait (Peacock et al., 2013), Foxe Basin (Stapleton, Peacock & Garshelis, 2016) and Northern Beaufort Sea (Stirling et al., 2011) sub-populations are stable or productive, although only Foxe Basin has been estimated within the last decade. The Southern Beaufort Sea (Bromaghin et al., 2015) and Western Hudson Bay (Lunn et al., 2016) subpopulations have declined from past levels, perhaps stabilizing at a lower abundance, but show reductions in body condition consistent with altered sea ice pattern.
Het schatten van populaties van dieren is lastig, erg lastig. Vooral van grote roofdieren, die voorkomen in lage dichtheden. Ik ben daar toevallig redelijk een expert in, weliswaar niet met ijsberen, maar vooral met Afrikaanse roofdieren. Het is opmerkelijk dat zelfs van leeuwen we eigenlijk geen goed idee hebben van hoeveel er zijn in de meeste gebieden, en zelfs het vaststellen van trends is lastig, maar wat wel duidelijk is is dat er 50 jaar geleden veel meer waren.
Vorige week zat ik bij een lezing van iemand die pinguins onderzoekt, en in de kolonie waar zij onderzoek doen is de temperatuur afgelopen jaren met 1.5 graad per 5(!) jaar opgelopen, en de pinguins beginnen daar nu 30 dagen vroeger te broeden dan 10-20 jaar geleden.
De wetenschappers die verantwoordelijk zijn voor het registreren en opvolgen van de globale temperaturen zien niets van de voorspelde alarmerende verhogingen, zie de verrassende bevindingen van climatoloog Dr John Cristy :
https://youtu.be/qJv1IPNZQao
Eigenlijk zijn de klimaatmodellen juist bizar goed geweest in het voorspellen van de klimaatverandering, over de jaren zijn ze vooral preciezer geworden, maar heel veel van de waargenomen veranderingen vallen binnen de in het verleden voorspelde bandbreedte.
Een absoluut top wetenschapper Dr en Professor William Happer kan je ondermeer informeren over de PH waarde/evolutie van de oceanen , maar ook over CO2 en temperatuurtoestand , waterdamp effect , voedselproductie, extreem weer (of gebrek daaraan) evolutie , vergroening van de aarde en nog zoveel meer :
https://youtu.be/M8iEEO2UIbA
Heb hem ff opgezocht en vergeleken met directe collega's van me op researchgate. Hij zit rond het niveau van een paar collegas van me, maar ver onder die van ons voormalig hoofd van de groep, die rond de zelfde leeftijd zit.
Wat me vooral opvalt is dat hij een physicus is op atoom, molekuul niveau en visueel. Veel van zijn klimaat-werk wordt nauwelijks geciteerd. Dat is een teken aan de wand. Hij publiceert ook veel met Van Wijngaarden, en die scoort slechter dan ik op researchgate.
Ik ken alle voorspellingen van de klimaat alarmisten aangezien ik voorheen ook een echte diep gelovige was in de klimaatreligie waar je tegenwoordig niet kan aan ontsnappen, mischien ken ik ze wel nog beter dan jij. Ik was er aan verslingerd.
Maar wat ik met mijn eigen ogen zag en ervoer kwam nooit overeen met wat de voorspellingen in het vooruitzicht stelden. De natuur doet het beter ondanks stijgende CO2 . Er bestaan geen klimaat denkers , iedereen erkent dat het klimaat altijd verandert, er zijn wel deskundigen die kritisch zijn over het alarmisme rond CO2 en hun bevindingen sluiten veel beter aan bij de realiteit, ze zijn klimaat realisten geen klimaat denkers.
Je moet met iets globaals als klimaat altijd heel erg uitkijken naar wat je zelf ervaart in je eigen omgeving,
thttp://palmvrienden.net/contact/ov wat er in de wereld gebeurt. Kijk naar nu; het is koel in noord-west Europa, dus waar is de klimaatverwarming? In Spanje bijv, daar hebben ze het april temperatuur-record met meerdere graden gebroken, en tikten ze de 37 graden aan (of mss nog hoger, heb het niet meer gechecked). Ook is er daar nu al droogte.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er minder gealarmeerd hoeft te worden, maar dan moet het beleid ook wel rekening houden met realistische veranderingen, en dat doet het (nog) niet, dat wakkert alarmisme ook aan. Maar het klimaat verandert wel degelijk heel snel nu, op geologische schaal, en het verandert dermate snel dat heel veel soorten er grote moeite mee hebben en zullen uitsterven (de uitstervings-snelheden nu zijn al vele malen hoger dan de normale uitstervings-snelheden bijv, deels door direct menselijk handelen, deels door indirect menselijk handelen als bijv klimaat). Jij bent naar eigen zeggen de 50 al gepasseerd, dan zul je de echt doemscenarios (waarschijnlijk) ook niet meer meemaken. Maar een voorbeeld wat wel waarschijnlijk zal zijn, is dat als je al kleinkinderen hebt, dat hun kleinkinderen waarschijnlijk geen hypotheek meer zullen kunnen krijgen voor huis in Zeeland bijv, ivm zeespiegelstijging (die wel degelijk bestaat, en ook versnelt, en nog duizenden jaren door zal gaan - toch weer een iets alarmistisch, maar wij hoeven ons niet direct druk te maken over wat er over 1000 gebeurt, dan zijn we er al een poosje niet meer, en hopelijk vinden ze een oplossing in de tussentijd).