Sinds de temperatuur iets omlaag is gegaan en er meer regen valt hebben de meeste boomvarens een soort groeiversnelling gekregen.
De C. medullaris in voortuin is met zijn 5de blad bezig voor dit jaar en zal waarschijnlijk stoppen met 7 stuks. De eerste plant die moet verdwijnen voor de het blad van de medullaris is een M. sikkimensis.
De 4 koppige D. antarctica die ik had gekregen met het forumuitje heeft zich goed herpakt.
De D. sellowiana groeit beter dan een antarctica of fibrosa met dezelfde stamhoogte.
De Cyathea sp is nu ook gedeelteijk benoemd, het is een Cyathea atrox var ?, welke ondersoort het is is nog niet duidelijk en zal waarschijnlijk ook nooit duidelijk worden.
Dit is de grote broer van de bovenstaande atrox, waarschijnlijk is dit ook een ondersoort omdat de echte atrox bruine stekels heeft.
Bij de C. princeps heb ik ook een afwijkende groei geconstanteerd, 2 rollen die naast elkaar uitrollen.
Van de C. cunninghamii sta ik echt te kijken naar de groeisnelheid, vorig jaar juni was het stammetje 2 cm hoog nu al bijna 9 cm.
(vlnr)
C. tomentosissima deze hangt helemaal vol met sporen bladeren.
C. smithii deze geen enkele rust periode genomen, blad na blad komt eruit, teller staat nu op 23.
D. squarrosa deze werd vorig jaar wegegooid bijn een tuincentrum omdat hij dood was .
De grote D. antarctica na een regenbui, het heeft echts iets elegants.